PATRONATE. Reprezentativitate si responsabilitate

Noul Cod de Dialog Social schimba semnificativ modul de organizare si functionare a patronatelor si ar putea reprezenta punctul de pornire catre o normalizare a relatiilor patronate-autoritati, dar si o modernizare a raporturilor dintre patronate si membrii acestora.

 

 

Am dorit sa aflam cum va influenta noul Cod de Dialog Social strategia de viitor a patronatelor. Asa cum am aratat in revista lunii trecute, precum si pe www.ziuacargo.ro, la data de 13 mai a intrat in vigoare Legea nr. 62/2011 – Legea dialogului social. Sunt aspecte interesante pe care noua lege le are in vedere. Astfel, organizatiile patronale promoveaza concurenta loiala, desemneaza reprezentanti la negocierea si incheierea contractelor colective de munca, la alte tratative si acorduri in relatiile cu autoritatile publice si cu sindicatele, precum si in structurile bipartite si tripartite de dialog social, elaboreaza si promoveaza coduri de conduita in afaceri, promoveaza principiile responsabilitatii sociale, asigura pentru membrii lor informarea, facilitarea de relatii intre acestia, precum si cu alte organizatii, promovarea progresului managerial, servicii de consultanta si asistenta de specialitate, inclusiv in domeniul ocuparii si formarii profesionale, precum si al sanatatii si securitatii in munca, elaboreaza strategii si politici de dezvoltare economico-sociala la nivel sectorial si national etc. Lucrurile suna foarte bine – mai multe responsabilitati, mai multa influenta. Obtinerea reprezentativitatii este, totusi, un pas greu de trecut. Amintim ca reprezentativitatea la nivel national poate fi obtinuta de organizatiile patronale care au statut legal de confederatie patronala, au independenta organizatorica si patrimoniala, au ca membri patroni ai caror unitati cu prind cel putin 7% din angajatii din economia nationala, cu exceptia angajatilor din sectorul bugetar, au structuri teritoriale in cel putin jumatate plus unu din judetele Romaniei, inclusiv in municipiul Bucuresti. Pentru a obtine reprezentativitatea la nivel de sector de activitate, o structura patronala trebuie sa aiba statut legal de federatie patronala si sa aiba ca membri patroni ai caror unitati cu prind cel putin 10% din efectivul angajatilor sectorului de activitate, cu exceptia angajatilor din sectorul bugetar.

 

Mai multa munca pentru patronate

 

Trebuie sa privim in perspectiva si sa fim optimisti din punct de vedere al implicatiilor pe care le aduce noul cod de dialog social. Este clar ca, in momentul in care se initiaza o actiune pentru dobandirea reprezentativitatii, pe de o parte se reactiveaza membri care apareau doar pe hartie, dar nu erau participanti activi, iar pe de alta parte se cauta atragerea de noi membri“, a precizat Augustin Hagiu, presedinte FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport). Se va reconfigura relatia dintre transportatori si patronate. Patronatele au interesul sa obtina reprezentativitatea si vor cauta sa convinga cat mai multe firme, iar transportatorii ar trebui sa devina tot mai constienti de necesitatea de a fi reprezentati de catre un patronat. „Activarea“ unui numar cat mai mare de operatori de transport nu va fi insa o treaba usoara. „Lipsa de reactie a operatorilor de transport la apelurile noastre menite sa imbunatateasca si conditiile in care isi desfasoara activitatea este alarmanta. A scazut increderea transportatorilor in rezultatele luptei patronale cu autoritatile. De asemenea, sunt atat de preocupati in a supravietui de la o zi la alta, incat apelurile noastre par lupte pentru obiective prea indepartate“, a explicat Constantin Isac, presedinte UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania). Pana acum, patronatele si-au facut simtita prezenta in special in momentele de criza, atunci cand operatorii de transport au trecut prin situatii dificile. „Momentele de interes al transportatorilor fata de patronate vin in valuri, in functie de conjunctura. Cert este ca niciodata nu am vazut un aflux mai mare catre FORT ca in ultimele 12 luni. Actuala conducere a MTI instaurata anul trecut a reusit sa uneasca transportatorii“, a aratat presedintele FORT.

Conform legii, transportatorii trebuie sa faca dovada numarului de angajati cu viza de la inspectoratul teritorial de munca. Acest aspect pune patronatele in situatia de a-si contacta toti membri. Iar acestia din urma trebuie sa recunoasca in continuare patronatele care urmeaza sa ii reprezinte, altfel, nu vor transmite tabelele cu angajatii.

 

Concurenta intre patronate

 

Este de asteptat ca obtinerea reprezentativitatii de catre un patronat sa duca la o concentrare a operatorilor de transport in acea directie. In plus, este greu de crezut ca mai mult de doua patronate vor putea obtine reprezentativitatea in transporturi. Astfel, este de asteptat ca patronatele sa isi intensifice activitatea in perioada urmatoare. „Mai mult de doua organisme pa tronale nu pot obtine reprezentativitatea pe ramura transporturi. Numarul firmelor active la nivel national din punct de vedere patronal nu depaseste 3.000. Din cele 30.000 de firme de transport licentiate, la ora actuala, doar aproximativ 20.000 mai desfasoara efectiv activitatea de transport. Daca dam la o parte firmele ce desfasoara activitati de trans port in cont propriu si pe cele cu un singur camion, unde soferul este si patron, ajungem la un potential de societati de transport active in zona patronala de aproximativ 3.000. La nivelul acestor 3.000 de firme, putem discuta de aproximativ 24.000 de angajati (124.000 de angajati exista la nivel de sector transporturi). Astfel, doar doua patronate au potentialul de a obtine reprezentativitate la nivel de sector transporturi rutiere“, a explicat Augustin Hagiu.

Unirea patronatelor ar reprezenta, fara indoiala, un mare castig pentru transportatori, dar, avand in vedere experinta anilor trecuti, este greu de crezut ca acest lucru va fi posibil.

 

Constantin Isac, presedinte UNTRR:

La o prima lecturare, legea suna foarte bine, dar nu ar fi pentru prima data cand totul ramane la nivelul unor cuvinte frumoase scrise pe o hartie si care nu sunt aplicate. Este menirea patronatelor sa depuna eforturi pentru a rezolva problemele celor pe care ii reprezinta, insa eforturile depuse sunt inzecite fata de rezultate. Singura strategie pe care o putem avea fata de actualul cod al dialogului social este sa urmarim aplicarea acestuia si orice abatere de la litera lui sa o sanctionam, astfel incat sa fim un partener incomod atata timp cat prezenta noastra este speculata. Societatea romaneasca in general si-a pierdut increderea in autoritati. Am irosit jumatate de an pentru a construi un proiect de lege, iar in cateva zile Ministerul arunca totul la gunoi, mergand pe o alta directie. Iata un alt motiv de pierdere a increderii pentru transportatorii carora le-am cerut opinii legate de noua lege a transporturilor. Totusi, UNTRR constientizeaza ca, in lipsa luptei, infrangerea ar fi totala. Trebuie sa urmarim in continuare obiectivele propuse cu mai mult pragmatism care sa aduca rezultate concrete.“

 

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

Sub federatia noastra s-au infiintat asociatii patronale judetene si nu filiale. Cei care au mers pe ideea de filiale, mutand puterea de decizie la centru, vor avea de pierdut. Va fi dificil pentru acestia sa atraga in zona filialelor multe firme si, eventual, sa le transforme in asociatii patronale. Noi am sprijinit si incurajat infiintarea de asociatii patronale la nivel judetean, care, ulterior, au putut alege catre ce uniune, federatie sau confederatie se vor indrepta la nivel national. Independenta acordata la nivel local reprezinta un mare avantaj, dand sansa de a atrage multe firme. Pe de alta parte, o federatie formata din asociatii judetene independente presupune o munca mult mai grea pentru a gasi numitorul comun si a putea reprezenta toate asociatiile printr-un punct de vedere comun. Dar aici se regaseste si marele avantaj de imagine. Imi doresc ca toate formulele patronale existente sa formeze o singura structura, care sa aiba o voce comuna si, ulterior, sa treaca la obtinerea reprezentativitatii. Primul pas pe care l-am realizat catre unitatea patronatelor a fost acela al transparentei totale. De cateva luni, FORT isi anunta actiunile, neavand nimic de ascuns fata de celelalte patronate. Mi-as dori sa existe o atitudine similara si din partea celorlalte patronate. Cred ca actualele patronate ar putea gasi o formula reusita care sa schimbe istoria si sa grabeasca ceea ce oricum se va intampla peste cativa ani. Chiar daca incercarile de colaborare esueaza, reprezentativitatea va fi obtinuta pe cale naturala.“

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.