Peste 1.000 de camioane spre Rusia

Sunt elemente la care trebuie să fie atenţi toţi cei care operează curse către Rusia. Legislaţia se schimbă rapid, regulile sunt diferite iar know-how-ul este esenţial. Despre tendinţele care se manifestă pe segmentul de transport către spaţiul ex-sovietic şi nu numai, am stat de vorbă cu Tolga Oran, Sales & Marketing Manager Gefco România.

Ziua Cargo: Cum a evoluat activitatea Gefco Romania în relaţie cu spaţiul ex-sovietic, ţinând cont mai ales de schimbarea de acţionariat de la nivelul companiei mamă?

Tolga Oran: La sfârşitul anului 2012 s-a schimbat acţionarul majoritar al grupului Gefco, 75% dintre acţiuni fiind achiziţionate de către RZD Russian Railways. Noul acţionar majoritar se focalizează pe partea de Est a Rusiei, unde beneficiază de o reţea foarte puternică. În acest context, pregătim o acţiune comercială şi operaţională la nivel de grup pentru zona respectivă, care nu vizează numai Rusia, ci întregul spaţiu ex-sovietic. Putem spune că suntem norocoşi în România, pentru că am început cu fluxurile către Rusia în 2008. Am fost mai avansaţi decât alte birouri Gefco, avem o echipă care are deja experienţă, clienţi care sunt mulţumiţi de serviciile noastre, parteneri în Rusia. Altfel spus, suntem deja pregătiţi în România pentru a face mai mult. În plus, de la începutul anului, comerţul între România şi Rusia a crescut cu mai mult de 40%.

Sunt schimbări în ceea ce priveşte mărfurile de retur din Rusia?

În 2012 am rulat numai pentru Rusia 1.250 camioane, pentru care trebuie să găsim soluţii. Problema este că majoritatea comerţului pe retur constă din produse petroliere al căror transfer se realizează prin conducte. Rezolvăm returul bazându-ne pe o prezenţă foarte puternică în Rusia, Ucraina, ţările Baltice şi avem şansa de a coopera cu toate aceste subsidiare Gefco pentru a găsi marfă. Avem câţiva clienţi care importă mărfuri din Rusia către România sau organizăm „triunghiuri”. Încercăm să utilizăm în majoritate transportatori români, dar avem câţiva transportatori şi din alte ţări, cum ar fi Moldova, Ucraina, pentru care organizăm transporturi în triunghi. Dacă nu găsim marfă pentru România, putem face România-Rusia, Rusia-Chişinău, Chişinău-România. Nu reuşim să realizăm 100% retur direct, dar avem un nivel rezonabil.

Aveţi în vedere introducerea de grupaje către Rusia?

Transporturile de grupaj către Rusia constituie o provocare din cauza formalităţilor vamale. Dacă vorbim de grupaj din punctul de vedere al consolidării hub-urilor şi liniilor, avem deja soluţii în cadrul Gefco. Folosim trei hub-uri: unul în Germania, unul în Polonia şi un al treilea în zona Baltică. Pentru clienţii care caută soluţii economice pentru partide mici de marfă, putem trimite linii de grupaj din România către aceste ţări, de unde pleacă spre Rusia. Durează mai puţin de 10 zile. Dacă vorbim despre LTL România direct către Rusia, facem şi aşa ceva, dar cu prudenţă, deoarece, conform formalităţilor vamale ruseşti, dacă nu administrezi propriul camion în transporturile de grupaj şi dacă 99% din marfă e în regulă, dar 1% are probleme vamale, Vama va bloca întregul camion. Avem aproape 60 de persoane care lucrează numai în cadrul departamentului vamal al Gefco din Rusia, din 2006. GEFCO Romania şi GEFCO Rusia deţin autorizaţii de comisionari vamali. Suntem în contact permanent cu colegii noştri din Rusia pentru a găsi cea mai bună soluţie, dar nu este acelaşi lucru ca în Europa. Facem grupaj pentru clienţii regulaţi, dar nu facem pe spot.

Lucrează Gefco Rusia inclusiv cu transportatori români?

Gefco Rusia nu lucrează pentru moment foarte mult cu transportatori români, pur şi simplu din cauza limbii. Echipele operaţionale din Rusia şi transportatorii români găsesc cu dificultate un limbaj comun, dar lucrăm la asta. Însă alte sucursale Gefco, în afară de cea din Rusia, lucrează acum cu transportatori din România. În cadrul Gefco, avem o aplicaţie online de management al furnizorilor, numită „Carrier Management System”. Această aplicaţie online permite atât înregistrarea transportatorilor, a ofertelor acestora, cât şi organizarea de licitaţii de către GEFCO. Aplicaţia este implementată global, la nivelul întregului grup GEFCO, astfel încât subsidiarele străine au acces la baza de date de transportatori din alte ţări. Pentru ca un transportator să aibă posibilitatea să facă parte din reţeaua de cărăuşi autorizaţi GEFCO, trebuie să îşi introducă datele în acest sistem online, urmând un proces de precalificare înainte de a fi introdus efectiv în baza de date.

Cum gestionaţi diferenţele de legislaţie şi schimbările regulilor?

Este o altă ţară, o altă piaţă, au propriile reguli care trebuie învăţate şi respectate. Dacă faci lucrurile cum cer ei, nu este nicio problemă. Nici cu securitatea nu este vreo problemă. Situaţia este, în rest, încă foarte dinamică şi din punctul de vedere al legislaţiei. Se schimbă foarte repede lucrurile şi de aceea e important să ai contacte locale care să te informeze asupra acestor schimbări. Astăzi pot fi nişte reguli, mâine pot fi complet diferite.

Ce se întâmplă pe relaţia Turcia?

Avem patru zone de interes Gefco în Europa Centrală şi de Est. Una dintre ele este Turcia-Orientul Mijlociu, care este sub coordonarea Gefco Turcia şi include şi două birouri în Irak şi Iran şi o subsidiară în Dubai. Am lansat în iunie o campanie de export către Orientul Îndepărtat, o parte din acest parcurs fiind pe rutier. Până nu demult, mărfurile se expediau în Europa, la Frankfurt, Budapesta sau Viena cu camioanele, folosind aceste hub-uri pentru Orientul Îndepărtat. Apoi ne-am dat seama că este mai practic să facem conexiunea prin Istanbul. Acum expediem marfă pe rutier către acest oraş, de unde avem în fiecare zi zboruri către Orientul Îndepărtat. Acest lucru înseamnă timpi de tranzit mai buni, preţuri mai convenabile, mai multă flexibilitate. Turcii sunt foarte flexibili. Teoretic, ne gândim să folosim acest proiect şi pentru lansarea unei linii regulate de grupaj către Turcia. În prezent avem linii de grupaj către Turcia, dar nu regulate. Din păcate, transportatorii nu sunt foarte mulţumiţi de Turcia în prezent. Am putut observa o scădere substanţială a volumelor de marfă venind din Turcia către România. Înainte erau multe mărfuri venind din Turcia către România şi aveam probleme în a găsi marfă din România către Turcia, iar preţurile erau 1/3. De câteva luni se schimbă balanţa. Încă nu ne-am dat seama dacă este o situaţie temporară sau definitivă. Dar dacă, înainte, aceste curse erau sub monopolul transportatorilor turci, acum sunt din ce în ce mai mulţi români care lucrează pe această relaţie. Numărul de transportatori este în creştere, dar activitatea va fi mai puţin profitabilă din cauza acestui dezechilibru. Noi, ca Gefco Romania, folosim mai mult transportatori români şi pe relaţia cu Turcia.

Care este situaţia liniilor Gefco către Uniunea Europeană?

Acesta este un proiect lansat în luna martie a acestui an. Ne focalizăm pe Germania, Italia şi Polonia, cu timpi de tranzit şi preţuri speciale. Timpii de tranzit speciali înseamnă maximum 4 zile, door-to-door. Din punctul de vedere al preţurilor, consider că oferim unele dintre cele mai bune rate de pe piaţă la momentul actual. Ideea a fost să ne motivăm clienţii să lucreze din ce în ce mai mult cu liniile regulate Gefco de grupaj. Gefco România operează o linie către Italia, dar folosim şi linii operate de alte ţări. Avem zilnic soluţii utilizând reţeaua Gefco. Din Italia, putem merge în Germania şi de acolo în România, de asemenea. Dar durează mai mult şi costurile sunt mai mari. Dar în acest moment avem soluţii pe grupaj pentru orice regiune din Europa, de la 1 kg la 20 t.

Ce proiecte aveţi pe segmentul feroviar?

Discutăm despre grupaj, despre transport maritim şi aerian. Studiem mai multe proiecte, care includ şi Rusia, şi soluţii intermodale care să implice zona Turciei şi cea ex-sovietică. Este într-adevăr vorba de un alt ecartament, dar este o problemă rezolvabilă: se pot schimba axele sau se poate transfera încărcătura. Studiem soluţii multi-modale, ceea ce înseamnă că vrem să folosim avantajele fiecărui mod de transport şi să le combinăm. De asemenea, dorim să ne folosim de Portul Constanţa, care considerăm că nu este folosit în prezent în mod eficient.

Cum este 2013 pentru Gefco România?

În 2013, dezvoltarea noastră este favorabilă. Avem 32 de proiecte noi în primele 6 luni, 15 noi clienţi şi trebuie să pregătim structura pentru a deveni din ce în ce mai puternici în România. Zonele Rusia şi Turcia sunt pieţe noi, aflate în expansiune, în cadrul cărora ne ajutăm clienţii să pătrundă. Iar în Europa lucrăm mai mult la proiecte de optimizare, în grupaj, de exemplu. Continuăm dezvoltarea inclusiv în Orientul Mijlociu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.