Piata a devenit mai sigura in 2010

Criza economica a dus la cresterea pericolului de neincasare a creantelor, iar acest fenomen a lovit puternic numeroase firme de transport, unele fiind puse in imposibilitatea de a-si mai continua activitatea. Anul acesta insa, lucrurile par sa isi revina.

Cand vorbim despre lipsa de punctualitate la incasarea platilor sau chiar neincasarea acestora, discutam despre un fenomen care, in transporturile rutiere, a atins pe toata lumea, diferenta fiind facuta de numarul si cuantumul acestor incidente. Practic, in 2009, aceasta a devenit ingrijorarea majora a carausilor.

„In transportul rutier de marfa, s-a instituit de mult obiceiul achitarii contravalorii transportului la o scadenta de 15-60 de zile. In conditiile in care piata transportului rutier este de o extrema concurenta, acest obicei este foarte greu de dezradacinat. Impactul nepunctualitatii platilor este dramatic asupra transportatorilor, cu atat mai mare cu cat firma este mai mica. Explicatia rezida in faptul ca toti furnizorii unui transportator sunt mari entitati comerciale cu o disciplina a platilor extrem de bine pusa la punct: retele de distributie carburant, asiguratori, furnizori de piese de schimb, operatori de leasing. In schimb, clientii sunt la polul opus. Daca mai adaugam si faptul ca o buna parte a clientelei transportatorilor este reprezentata de intermediari (care majoritatea depind de propriile incasari), vom intelege ca transportatorii sunt nevoiti sa angajeze un capital de lucru insemnat si sunt foarte sensibili la respectarea termenului de plata“, a aratat Dan Cotenescu, director general BursaTransport.

Cu peste 25% mai putine incidente de plata in 2010

O imagine elocventa despre evolutia incidentelor de plata in transporturi ne-a fost oferita de BursaTransport, unul dintre instrumentele intens utilizate de catre jucatorii ce activeaza pe aceasta piata.

Trebuie remarcat faptul ca bursele de transport si-au dezvoltat sisteme pentru protejarea utilizatorilor, iar una din cele mai interesante formule pentru respectarea termenelor de plata o reprezinta lista incidentelor de plata. „In fapt, BursaTransport nu exercita o actiune de mediere sau de recuperare de creante, ci face sa lucreze efectul informatiei despre nepunctualitati de plata asupra unei piete segmentate, dar limitate. Declaratiile de incidente de plata au fost inaugurate in aceasta aplicatie ca o masura de autoaparare impotriva firmelor tip gaura – neagra. Cu timpul, devenind extrem de populara, lista a inceput sa functioneze dupa schema unei liste negre. Suntem preocupati in a oferi un spatiu virtual de tranzactionare cat mai sigur. De aceea, BursaTransport, spre deosebire de recentul modificat cod penal, care a indulcit interpretarea instrumentelor bancare fara acoperire, elimina din ringul sau orice emitent de astfel de instrument fara acoperire.

Daca mai adaugam ca declararea incidentelor de plata se face cu documentare obligatorie (contract, CMR, factura) rezulta sansa si succesul acestui serviciu pus in slujba a mii de firme de transport romanesti“, a explicat Dan Cotenescu.

In perioada 10 februarie 2010 – 10 octombrie 2010, s-a inregistrat o scadere a incidentelor semnalate pe BursaTransport cu 26,7% fata de perioada similara a anului trecut, de la 11.410 (in 2009) la 8.363 (anul acesta). Este remarcabila scaderea si mai puternica a situatiilor nestinse amiabil si care ajung la publicare. Se poate observa faptul ca, per total, rata de rezolvare a incidentelor si a intarzierilor publicabile este de circa 71% fara ca informatia sa ajunga sa fie publicata pe lista incidentelor de plata. Daca luam in considerare si pe cele stinse dupa publicare, ajungem la o rata de stingere a incidentelor de 85%. Astfel, incidentele ramase nerezolvate sunt 15% din totalul declaratiilor de incidente. Un alt aspect ce trebuie remarcat este acela ca, asa cum sustin si companiile de recuperare de creante, cu cat datoria este mai recenta, cu atat recuperarea se face mai usor. Rata de stingere a intarzierilor de plata este mult mai mare decat cea a incidentelor. Cresterea sigurantei in ceea ce priveste tranzactiile pe BursaTransport reprezinta si un rezultat al masurilor active luate, printre care amintim: 66 de companii suspendate definitiv si total de pe BursaTransport (retragere membership) pentru fraude sau risc comercial mare; 30 de companii suspendate temporar de la publicare marfa pentru cumul de incidente de plata, cu restrictia automat ridicabila la diminuarea sub 3 incidente, dar fara sa se piarda din istoric incidentele rezolvate.

Statistic, cele mai sigure marfuri (in sensul recuperarii la scadenta a contravalorii transportului) sunt ale expeditorilor (fiecare 1.000 de marfuri publicate produc 0,91 intarzieri sau incidente) iar cele mai riscante sunt cele ale transportatorilor (la 1.000 de marfuri publicate, 2,14 intarzieri – incidente).

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.