PIATA AUTOBUZELOR

Concurenta neloiala, bani publici irositi

Cea de-a doua conferinta din cadrul Campaniei pentru un transport civilizat a adus fata in fata cei mai importanti producatori si importatori de autobuze, asociatii si autoritati care au un cuvant de spus in domeniu (Uniunea Romana de Transport Public – URTP, Registrul Auto Roman – RAR, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice – ANRMAP si Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor – CNSC).

Achizitiile publice de autobuze urbane sunt marcate de numeroase probleme, care isi cauta rezolvarea de multi ani. Caietele de sarcini sunt intocmite cu greseli si, uneori, favorizeaza in mod evident o anumita oferta, aspectele tehnice specifice acestui gen de licitatii creeaza dificultati in comunicarea cu autoritatile, care ar trebui sa verifice modul in care sunt cheltuiti banii publici, iar suspiciunile de coruptie duc la un numar foarte mare de contestatii.

Neconcordantele din cazul achizitiilor publice se traduc prin pierderi – autobuzele intarzie, lucru care duce la o scadere a confortului si si gurantei calatorilor, banii publici sunt cheltuiti iresponsabil, din nepricepere sau din dorinta de a scoate castigator un anumit produs, iar importatorii si producatorii de autobuze se confrunta cu un blocaj aproape total.

Licitatii cu cantec…

ZIUA CARGO a organizat, la inceputul lunii martie, o intalnire intre importatorii si producatorii de autobuze si autocare pentru a discuta impreuna cu autoritati precum Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice – ANRMAP, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor – CNSC si Registrul Auto Roman – RAR, problemele pe care le traverseaza piata de profil. Evenimentul face parte din „Campania pentru un transport civilizat“ lansata de revista ZIUA CARGO la inceputul acestui an. Discutiile s-au concentrat pe gasirea unor solutii menite sa imbunatateasca modul de desfasurare a licitatiilor pentru achizitii publice de autobuze, tinand cont de faptul ca numarul mare de nereguli semnalate in cazul acestor licitatii a creat un blocaj aproape total pe piata. In asemenea cazuri, apare o suspiciune puternica de coruptie. Oricum, exista un decalaj mare intre prevederile legii si realitatile pietei. „Caietele de sarcini trebuie elaborate astfel incat sa permita participarea la licitatie a mai multor tipuri de masini. Oricum, exista posibilitatea contestarii caietului de sarcini“, a afirmat, in acest context, Sanda Raluca Martian, director in cadrul ANRMAP.

Din pacate, si in cazurile in care nu exista suspiciuni legate de coruptie, lipsa de pregatire si profesionalism a celor care intocmesc caietele de sarcini duc la esecul licitatilor. In plus, si la nivelul autoritatilor care ar trebui sa asigure buna desfasurare a licitatiilor se constata o lipsa de cunostinte tehnice.

„Daca autoritatile contractante nu au specialistii necesari elaborarii unor caiete de sarcini corect intocmite, ANRMAP ar putea da instructiuni pentru a nu se ajunge la contestatii. Daca documentatia de atribuire este bine intocmita si respecta toate principiile unei concurente corecte, nici un operator economic nu are interesul sa depuna contestatii. Oricum, exista obligativitatea ca autoritatea contractanta sa dispuna de un departament de achizitii publice care trebuie sa fie bine specializat. Din pacate, exista inca mari lacune la acest capitol si de aceea trebuie facute cursuri“, a spus Lehel-Lorand Bogdan, presedinte complet CNSC.

… pe banii nostri

Un aspect grav care are loc in cazul unor licitatii este legat de faptul ca produsele livrate sunt altele (mult inferioare) decat cele prezentate in oferta depusa. Astfel, se liciteaza pentru un produs, dar este livrat un altul. Sigur, primele care ar trebui sa se sesizeze sunt autoritatile contractante, iar atunci cand nu se face acest lucru, apar suspiciuni serioase legate de interese ascunse pe care acestea le-ar putea avea. Cei prezenti au aratat ca isi doresc o concurenta corecta si au subliniat faptul ca nu au nici o posibilitate de a verifica indeplinirea criteriilor din caietul de sarcini de catre cei care castiga licitatii controversate.

Lipsa accesului la informatii da posibilitatea realizarii fraudelor. Conform legii „la deschiderea dosarelor ofertantilor ar trebui sa se specifice ce fel de produse sunt ofertate“, a precizat Sanda Raluca Martian. Realitatea, insa, arata altfel. Sunt cazuri in care autoritatile contractante refuza deschiderea dosarelor anumitor ofertanti, care, mai tarziu, sunt declarati castigatori, sau situatii in care autobuzul ofertat este interurban si nu urban, asa cum prevede caietul de sarcini, iar comisia de licitatie nu ia nici o masura. Aceste masini interurbane nu respecta legislatia in vigoare pentru transportul urban, nu au rampe pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor, nu au indicatoare de traseu… si, astfel, pot fi ofertate la un pret mult mai mic.

La licitatiile pentru autobuze, optionalele si echipamentele sunt cele care fac diferenta, reprezentand in anumite cazuri si peste 30% din valoarea totala a produsului. Camere video cu transmitere in timp real, sisteme de management trafic, climatizare, GPS sunt cateva dintre elementele cerute in caietele de sarcini. Pentru a verifica respectarea contractelor incheiate in urma licitatiilor, realizarea unor controale mixte ANRMAP si RAR ar putea reprezenta o solutie. Astfel, cu ajutorul RAR, s-ar putea verifica daca produsul livrat corespunde din punct de vedere tehnic cerintelor specificate in contract.

Contestatiile sufoca piata

O alta problema este legata de numarul mare de contestatii depuse in cazul licitatiilor, cele mai multe dintre acestea venind din partea unor firme care nu au legatura cu acest domeniu. Practic, la licitatii, se prezinta mai putin de un sfert dintre cei care cumpara caietul de sarcini. Cei prezenti la eveniment au afirmat ca multe firme nu fac altceva decat sa puna bete in roate si, in acest fel, licitatiile sunt decalate. Iar atunci cand se trece intr-un nou an, exista riscul ca banii alocati respectivei achizitii sa se piarda. „In cazul exercitarii abuzive a dreptului de a depune contestatii, respectiva firma poate fi sanctionata. Discutam de un operator economic care contesta de mai multe ori acelasi lucru. CNSC verifica daca respectiva firma are interes in cauza si, in cazul in care nu are, i se respinge contestatia. CNSC a propus ca, de la data depunerii ofertelor si pana la evaluarea acestora, sa se prevada un termen maxim de 30 de zile. De asemenea, am cerut sa nu se mai depuna contestatii imediat dupa anuntul de participare, ci doar inainte de semnarea contractului. In multe cazuri, autoritatile contractante gresesc, dar sunt si multe contestatii nefondate, facute numai pentru a bloca procedura“, a aratat Lehel-Lorand Bogdan.

Toti marii producatori lucreaza pe baza de comenzi si, de multe ori, caietele de sarcini vin cu cereri de livrare in 30 de zile, ceea ce este imposibil din punct de vedere al productiei. Si chiar daca exista anumite firme care afirma ca pot realiza aceasta livrare, in realitate, autobuzele ajung intr-o perioada de timp mult mai lunga. Insa nu sunt penalizati in nici un fel. Dealerii de autobuze cer transparenta, acces liber la informatii, la oferte si la contractul final. Din punctul de vedere al celor mai multi dealeri de autobuze, depunerea unei contestatii la o licitatie reprezintaun act destul de violent si de aceea se bazeaza in special pe clarificari.

„Membrii Uniunii Romane de Transport Public (URTP) sufera in primul rand din cauza obstructionarii reciproce dintre dealerii de autobuze, lucru care duce la intarzierea achizitiilor.

Fara respectarea principiului de innoire a parcului auto, cate 10% in fiecare an, operatorii de transport intampina probleme serioase, care inseamna costuri mai mari de exploatare. Astfel, in fiecare an, in Romania, ar trebui sa existe licitatii pentru 500 de autobuze urbane. Respectarea principiului de achizitie de 10% din parc are ca efect o reducere a costurilor de exploatare pentru intreaga flota in primii patru ani de circa 2,5%- 5%“, a afirmat Constantin Donea, presedinte executiv al URTP.

Uniunea s-a oferit sa preia problemele intampinate de catre dealeri in cazul achizitiilor publice si sa incerce rezolvarea acestora in timp util pentru a evita blocarea licitatiilor. In plus, URTP, prin membrii sai, poate asigura urmarirea modului in care se respecta contractele de achizitie incheiate si eventuale modificari aduse la oferta tehnica. Presedintele executiv al URTP a mai aratat faptul ca, la ora actuala, se are in vedere achizitia de vehicule pe fonduri europene. „Dealerii de autobuze impreuna cu operatorii pot realiza proiecte pentru a accesa fonduri structurale. In Cehia, anul trecut, au fost achizitionate 800 de autobuze pe asemenea proiecte“, a subliniat Constantin Donea. Pe parcursul discutiilor, a devenit evident si faptul ca este necesara o imbunatatire a dialogului dintre autoritati si mediul de afaceri.

– Dealerii de autobuze au aratat faptul ca sunt cazuri in care caietele de sarcini copiaza integral fisa tehnica a autobuzului care „trebuie sa castige“, si orice incercare de clarificare a motivelor pentru care s-au ales respectivele solutii tehnice se loveste de raspunsuri cel putin neclare.

– Sunt cazuri in care in caietul de sarcini exista niste specificatii, dosarul depus de unii ofertanti are alte specificatii, iar produsul livrat este cu totul altceva. Iar totul se face pe bani publici.

– La ora actuala, parcul de autobuze urbane din Romania numara aproximativ 5.000 de autovehicule. 70% dintre aceste autobuze au o vechime de 8-10 ani, iar restul se incadreaza intr-o durata de functionare de 4-6 ani. Din punct de vedere al normelor de poluare, cele mai multe autobuze au motoare EURO 2 si EURO 1. Numai 30% din parc sunt EURO 3 si doar ultimul lot de autobuze de la Bucuresti este EURO 4. 

Taxa de 10% din valoarea proiectelor pentru firmele care contesta licitatii

Guvernul ia in calcul introduce rea unei taxe in cuantum de 10% din valoarea proiectului atribuit prin procedura achizitiei publice, taxa so licitata firmei ce contesta la instantele comerciale rezultatul unei licitatii si retinuta la buget daca decizia instantei este defavorabila contestatorului.

„Prin aceasta taxa de contestatie, se doreste descurajarea firmelor care pierd o licitatie si contesta rezultatul doar pentru a bloca procedura“, au declarat agentiei Mediafax surse guvernamentale.

Taxa va fi perceputa in cazul in care contestatiile vor fi judecate de instantele comerciale si nu de cele de contencios administrativ. În cazul solutionarii nefavorabile, suma va fi retinuta la bugetul de stat sau bugetul local, dupa caz.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro


 

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentStonehenge
Articolul următorProductia in SUFERINTA

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.