Orice analiză de firmă sau strategie are ca punct de plecare poziția pe care compania o ocupă pe piață. Acesta este motivul pentru care datele statistice privind sectorul economic în care firma își desfășoară activitatea devin esențiale. România duce lipsă de astfel de informații în domeniul expedițiilor, dar golul se umple…
Studiul privind piața expedițiilor și a transporturilor în România, realizat de Keysfin, la solicitarea Uniunii Societăților de Expediții din România (USER), umple o parte din acest gol. Analiza are o multitudine de indicatori și indici și abundă în cifre, care indică aspecte foarte interesante. Datele pe care se bazează studiul sunt preluate din platforme sau baze de date oficiale, un exemplu constituindu-l raportările bilanțurilor la Ministerul Finanțelor.
Dacă într-unul din numerele anterioare ale revistei Ziua Cargo am abordat, pe scurt, câteva concluzii ale analizei, de data aceasta, ne vom opri asupra câtorva detalii evidențiind câțiva indicatori cantitativi.
Cifră de afaceri, 11,9 miliarde de lei
Vă reamintim, la nivelul anului 2017, erau înregistrate în România 1.800 de case de expediții cu 25.400 de angajați, care au generat o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei și un profit net de 611.000 de lei.
Potrivit studiului citat, cifra de afaceri aferentă acestui sector a crescut cu 9,4% anul trecut față de 2016, în timp ce, față de 2013, majorarea este de 43%.
Cea mai mare parte din veniturile din domeniu (3,8 miliarde de lei) este generată de către firmele medii (cu 50 – 250 de angajați), în număr de 48. De menționat că 9 companii mari (cu peste 250 de angajați) generează venituri în valoare de 2,8 miliarde de lei. Studiul Keysfin apreciază că primii 10 jucători au concentrat aproape o treime din piața caselor de expediție, în 2017, iar cei 140 de membri USER (5% din totalul caselor de expediții) acoperă 47% din cifra de afaceri a întregii industrii de expediții.
Capitala, în top
Capitala conduce și în privința numărului de companii înregistrate (27% din total). Urmează județele Constanța (9,5%), Ilfov (6,9%), Bihor (6,7%) și Timiș (4,6%). Împreună, primele 5 județe au concentrat 54,7% din total, în 2017.
Numărul de companii care și-au raportat rezultatele anuale a scăzut cu 4%, în 2017 față de anul anterior, însă este cu 13% peste cel din 2013.
În privința transportatorilor, în București au fost înregistrate aproape 10% dintre companii. Urmează județele Bihor (6,9%), Cluj (6,2%), Argeș (5,5%) și Suceava (4,2%). Împreună, primele 5 județe au concentrat 32,7% din total, în 2017.
De remarcat că, în timp ce numărul mediu de angajați din industria caselor de expediție a crescut cu 12% față de 2016 și cu 35% față de 2014, ajungând la 25.400, la nivelul transportatorilor a fost consemnată o majorare 2017/2014 de 21%.
În următoarele numere ale revistei Ziua Cargo, vom prezenta mai multe capitole din studiu, uneori comparând cifrele din activitatea de expediții cu cele din întreaga ramură a transporturilor.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro