Planet Platforme Auto – Optimismul bate criza

Asa s-ar putea descrie in putine cuvinte evolutia si activitatea firmei Planet Platforme Auto. Eugen Visan, directorul general, ne-a prezentat povestea companiei, dar si planurile de viitor.

Activitatea a pornit in 2002. „Initial, a fost vorba de un coafor, care a functionat trei ani, dupa care, timp de cinci ani, ne-am ocupat cu vanzarea de masini. Platformele le-am achizitionat pentru transportul masinilor noastre si ale clientilor. Ulterior, am renuntat la activitatea de vanzare de masini si ne-am axat doar pe transportul acestora“, ne-a explicat Eugen Visan. Practic, activitatea de transport a fost demarata in 2007, atunci cand s-a cumparat o masina cu patru pozitii. „La inceput, am transportat masinile noastre, apoi, pe langa acestea, mai aduceam si pentru cativa clienti si, ulterior, nu am mai facut transport decat pentru clienti. Timp de doi ani, am transportat numai din Germania, dar, usor-usor, am inceput sa aducem si din Franta, Belgia, Olanda si Italia. 85% din activitate se desfasoara, insa, in continuare, pe relatia Germania“, a aratat directorul general al Planet Platforme Auto.

Parcul auto

Initial, firma a plecat la drum cu un Iveco Eurocargo cu doua pozitii, completate apoi printr-o remorca de inca doua. „Dupa ce ne-am apucat serios de treaba, am achizitionat si un Iveco Daily de o pozitie si inca o remorca de doua pozitii“, a spus Eugen Visan. Dupa perioada buna din anii 2007 si 2008, s-a decis achizitia a inca doua masini, a cate 8 pozitii fiecare, in acest moment parcul auto numarand 4 masini si totalizand 23 de pozitii de transport.

Reteta de supravietuire

In 2009, cand a inceput declinul economic, a scazut si numarul clientilor. „In acest moment, prin rotatie, una din cele patru masini sta pe bara, timp in care se face servisarea ei. Dar si acum se aduc masini de afara (desi ceva mai timid decat in perioada trecuta)“, a precizat Eugen Visan. Planet Platforme Auto a ramas, totusi, ancorata pe aceeasi zona de transport, desi, in ultima vreme, se pare ca transportul de vehicule dinspre sud a explodat, iar pentru transportatori nu este o piata propice. „Cei care fac comert cu masini acolo au propriile lor platforme si merg pe preturi extrem de mici. Eu nu sunt adeptul acestor scaderi de preturi. Nu se supravietuieste prin scaderea preturilor. In acest fel, nu faci altceva decat sa strici piata, asa cum au si facut unele firme. Pe de alta parte, pentru a contracara criza, am luat masuri de reducere a costurilor. Am renuntat la birou si am inchiriat o garsoniera, unde avem toate facilitatile; am facut acest pas pentru ca noua locatie ne ofera tot ce avem nevoie. Nu ne trebuie vad comercial sau vreo cladire mare de birouri. Toata reclama noastra se face pe internet. Pentru reducerea costurilor am mai facut un demers. Soferii ajuta la repararea masinilor – adica tot ceea ce se poate face si nu necesita interventie specializata. Acum, am inceput sa ne extindem activitatea, efectuam si tractari interne, in Bucuresti, cu masini avariate. Aceasta latura s-a dezvoltat considerabil si datorita programului Rabla, in cadrul caruia trebuiau transportate masinile vechi la Remat-uri; in acea perioada, ajungeam la 5-6 masini transportate pe zi“, a afirmat directorul general al Planet Platforme Auto. O solutie de trecere peste momentul dificil ar putea fi asocierea firmelor de transport. „Chiar si firmele mici ar putea aplica aceasta reteta. Cate 3-4 firme pot fuziona, si asta poate reprezenta solutia de salvare pentru aceasta perioada. Noi am dezvoltat un astfel de parteneriat cu firme mici cu care ne intelegem foarte bine. Daca eu am cursa de Frankfurt si partenerul meu de Nürnberg si el are ceva de adus de unde sunt eu, iar eu de unde este el, facem schimb de masini. In felul acesta, economisim amandoi si putem supravietui. Totodata, mai avem un parteneriat cu o firma mica, pe segmentul de logistica si reparatii, pentru ca ei detin un mic service, iar eu unul-doi mecanici buni… Pe parcurs, am mai renuntat si la oameni. Acum, am doar soferi, in rest eu fac tot. Pe acest sistem, care presupune cheltuieli foarte mici, am facut banii de camioane. Practic, o masina a cumparat-o pe alta“, a afirmat Eugen Visan.

Iarasi ungurii…

Inevitabil, cand intrebi un transportator unde are cele mai mari probleme, iti va spune ca romanii sunt vanati in Ungaria. „Ori amenda, ori spaga, altfel nu tranzitezi Ungaria. Acest lucru nu se intampla in restul tarilor, desi acum, spre exemplu, si nemtii sunt mai stricti: cauta sa-ti dea amenda. Nu neaparat pe romani, ci in general. Este unul dintre efectele crizei; e clar ca au primit indicatii sa faca ceva si sa stranga mai multi bani la buget. Legat de timpii de condus, nu am avut probleme, desi in Romania este infinit mai greu de respectat programul de condus decat afara“, a explicat directorul general al Planet Platforme Auto.

Planuri de viitor

Cu masurile de reducere a costurilor luate si puse in aplicare, Planet Platforme Auto are chiar si ganduri de dezvoltare. „Intentionam sa mai achizitionam un camion de transport utilaje grele, precum basculante sau utilaje de constructii, dar nu in cursul acestui an. Reteta pe viitor ar trebui sa fie flexibilitatea, iar pentru 2010 tinta este mentinerea pe linia de plutire. Dupa aceea, putem spera ca piata sa-si mai revina. In opinia mea, cam in 2013 lucrurile ar trebui sa se miste iar bine. Nu la nivelul din 2007 sau 2008, cand totul era extraordinar, dar undeva la jumatate intre ce este acum si ce era atunci. Noi mergem inainte. Nu am pierdut speranta de mai bine. Suntem optimisti si plini de ganduri bune. Asta ne caracterizeaza“, a concluzionat Eugen Visan.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.