PLUS 6.000 km de drum… in Romania

Publicarea in Monitorul Oficial a anexei 2 a OG 43 va permite ridicarea a peste 6.000 km la portanta de 11,5 t pe axa. Astfel, transportatorii isi vor putea reanaliza traseele si tipurile de autovehicule utilizate, intrevazandu-se importante reduceri de costuri.

„Dupa trei luni de asteptare si tensiune, obligate fiind de modificarile la OG 43, evident ca autoritatile au trebuit sa construiasca anexa numarul doi si ordinul de rigoare pentru publicarea ei. Se pare ca au fost transmise catre Monitorul Oficial si asteptam publicarea lor“, a precizat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT). Publicarea acestei liste, pentru care FORT pledeaza de mult timp, presupune peste 6.000 de km de drum national adusi la 11,5 t portanta pe axa, ceea ce inseamna rute alternative pentru transportatori, scurtaturi care vor insemna reduceri semnificative de costuri pentru carausi si beneficiarii acestora.

„Discutam despre economii importante, de sute de euro la o cursa, rezultate din consumul mai mic de motorina si o mai buna gestiune a timpilor de conducere si odihna a soferilor“, a completat Augustin Hagiu.

Sunt prevederi asteptate de foarte multa vreme, cu impact major asupra activitatii de transport.

Intarzieri… motivate

„S-a intarziat cu publicarea acestui document deoarece CNADNR a avut interese majore in a acorda acele Autorizatii Speciale de Transport (AST) si a da amenzi pe o structura care trebuia reabilitata. De la data de 30 aprilie, AST-urile au intrat in istorie, nemaiputand fi acordate decat pentru bunurile indivizibile. Este o realizare a transportatorilor de marfa reprezentati de FORT si incununeaza cinci ani de munca pe aceasta tema, care abia acum se concretizeaza. Dar – asa cum se spune – niciodata nu este prea tarziu. Este momentul ca transportatorii sa profite la maximum de aceasta modificare legislativa si sa-si optimizeze traseele luand in calcul si miile de km oferiti cu portanta de 11,5 t. De exemplu, pana acum, legatura dintre Moldova si Transilvania se facea direct pe un singur drum care traversa renumita zona Oituz, cu un pod in lucru de un an de zile si restrictii de tonaj. In sfarsit, transportatorii din Moldova se pot bucura de mai multe alternative directe catre iesirea din tara spre vamile Bors si Nadlac“, a aratat presedintele FORT.

In aceste conditii, de acum inainte, drumurile vor trebui reabilitate in mod real, iar angajamentele Romaniei luate in momentul aderarii la UE trebuie respectate. „Multa lume va semnala faptul ca aceste drumuri din reteaua TEN care au fost aduse la portanta de 11,5 t nu vor rezista, insa punctul nostru de vedere este diferit. Ar fi rezistat mai bine daca se acordau autorizatii speciale de depasire a gabaritului? Autoritatile trebuie sa aiba grija ca masele legale sa fie respectate. Distrugerea drumurilor nu s-a facut din cauza celor care merg cu 40 t masa totala, respectiv 11,5 t pe axa, ci a celor care depasesc cu mult aceste valori. Aici trebuie sa isi indrepte atentia autoritatile, pentru ca acestea sunt firmele care distrug nu numai infrastructura, ci si concurenta loiala. Asemenea fenomene sunt cel mai adesea intalnite in zona lucrarilor de infrastructura de tip autostrazi. Cel mai bun exemplu este DN1, unde portiunea Bucuresti-Ploiesti a fost distrusa de lucrarile la autostrada Bucuresti-Ploiesti. Coruptia de la nivelul controlorilor in trafic de la CNADNR se pare ca a reusit sa bata pana astazi interesul national. Acum, nemaiexistand posibilitatea de a justifica depasirile de masa printr-o foaie de hartie denumita AST, raspunderea apartine direct controlului in trafic si acesta este si motivul pentru care am sustinut controlul unic“, a spus Augustin Hagiu.

Presedintele FORT nu s-a aratat increzator in eficienta controalelor comune ARR – CNADNR privind greutatea vehiculelor. „Nu cred in eficienta controlului mixt CNADNR-ARR. Trebuie sa existe un singur organism de control, independent de CNADNR si chiar de ARR, care sa verifice aceasta activitate intr-un mod cat se poate de echidistant, fara interventii ale anumitor companii“, a subliniat presedintele FORT.

Asigurarile de risc financiar sunt, de asemenea, un subiect de actualitate la Ministerul Transporturilor. Eliminarea acestora doar pentru noi intrari pe piata este privita ca un posibil element de stabilizare a pietei de transport.

„Ne asteptam la eliminarea asigurarilor de risc financiar la intrarea pe piata, fapt asumat si acceptat la ultimele intalniri de catre Ministerul Transporturilor. Ar fi un lucru important avand in vedere dezechilibrul de pe piata transporturilor“, a aratat Augustin Hagiu.

Transportul de persoane – prelungire… pana cand?

Un subiect viu dezbatut in ultima perioada de catre transportatorii de persoane este legat de posibila prelungire a valabilitatii licentelor de traseu interjudetean. S-au vehiculat mai multe posibilitati privind anul cand ar trebui sa aiba loc urmatoarea atribuire – 2016, 2013 si nu numai. In ultimele zile, au aparut si alte variante: nici 5 ani (2013), nici 8 (2016), ci undeva la mijloc, adica 2014 sau 2015. Mai mult decat atat, se incearca si corelarea valabilitatii programului de transport interjudetean cu cel judetean. Astfel, urmatoarea atribuire ar trebui sa aiba loc in acelasi an pentru traseele judetene si interjudetene. „Ne asteptam la modificari importante pe segmentul transportului de persoane si speram ca, in scurt timp, sa avem un raspuns final privind prelungirea valabilitatii licentelor de traseu interjudetene si judetene“, a declarat Augustin Hagiu.

Amintim faptul ca, in conditiile in care legislatia nu este modificata, in primavara anului viitor ar trebui sa aiba loc atribuirea traseelor pentru un nou program de transport la nivel judetean si interjudetean. Avand in vedere criza economica si faptul ca se inregistreaza intarzieri importante la plata subventiilor de transport pentru anumite categorii de persoane, operatorii de transport au cerut autoritatilor prelungirea valabilitatii actualului program de transport.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.