Polița pe tinerețe

ASF a modificat Norma RCA intrată în vigoare la 1 ianuarie, dar a lăsat nerezolvată problema șoferilor de până în 30 de ani, care plătesc polițe exorbitante.

După numai două săptămâni de la intrarea în vigoare a Normei 23/2014, ASF a operat primele modificări: „Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a hotărât astăzi, 14.01.2015, modificarea Normei RCA nr. 23/2014, prin abrogarea prevederilor art. 21, alin. 1, care stipulează obligația asigurătorilor de a stabili tarife de primă RCA astfel încât să fie acoperite toate angajamentele ce decurg din încheierea contractelor de asigurare pe acest segment. Această prevedere a fost adesea invocată ca factor de stimulare a creșterii tarifelor”, a anunțat ASF.

Totodată, a fost modificat alin. 5 al art. 21, astfel că tarifele de primă nu vor mai putea fi modificate decât după minimum 6 luni (față de 12 luni anterior), cu excepția indexărilor sau a modificărilor pe anumite categorii de riscuri. „Este o primă măsură destinată normalizării situației în cazul tarifelor RCA; flexibilizăm cadrul de reglementare pentru a oferi societăților de asigurare libertatea de a își optimiza portofoliile și de a atenua diferenţele mari existente în acest moment”, a anunțat Mișu Negrițoiu, președintele ASF.

„Conform angajamentelor asumate față de Parlament, ASF va prezenta, până la sfârșitul lunii februarie, concluziile analizei cuprinzătoare pe care o efectuează pe segmentul polițelor RCA, precum și soluțiile pe care le consideră adecvate”, a precizat el.

Șeful ASF: Trebuie definită noțiunea de „tineret”

Promisiunea din 10 decembrie că va reveni în Parlament la începutul lunii februarie a.c. – „până atunci să vedem de ce sunt polițele așa scumpe la tineri” (majorate cu până la 250% în 2014 – n.r.) s-a lungit cu o lună. „Trebuie definită noțiunea de „tineret””, a mai spus atunci Negrițoiu, și iată că aproape două luni s-au dovedit insuficiente. Între timp, șoferii sub 30 de ani sunt nevoiți să plătească, spre exemplu, la ABC Asigurări – Reasigurări, peste 2.500 lei pentru RCA-ul pe 2015 (față de 936 lei – șoferii peste 30 de ani), în cazul unei mașini cu capacitatea cilindrică între 1.401-1.600 cmc.

Asociaţia asigurătorilor (UNSAR) se apără cu o statistică din 2013 a Poliţiei Rutiere, care arată că ponderea şoferilor de până în 30 de ani vinovaţi de producerea accidentelor rutiere grave a fost de 37,4%, față de 22% în cazul celor între 31 şi 39 ani şi 17,9% pentru cei între 40 şi 49 de ani. Asigurătorii recunosc că poliţele RCA pentru tinerii din România sunt printre cele mai scumpe din Europa, unii plătind de 4 ori mai mult faţă de şoferii care au peste 30 de ani, dar spun că ieftinirea lor va influenţa preţul poliţelor pentru ceilalţi şoferi. Costul se va muta în primele achitate de cei mai în vârstă, pentru a acoperi daunele din accidentele produse de şoferii lipsiţi de experienţă.

COTAR pregătește noi proteste

Patronatele din transporturi – COTAR, ASSAI, FORT – au criticat încă din toamnă noua normă RCA, aceasta fiind în prezent atacată la Curtea de Apel Bucureşti şi la Consiliul Concurenţei. Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, a solicitat în 10 decembrie un răspuns și de la Ministerul Finanțelor, primindu-l pe 29 ianuarie, cu o poziție intactă celei exprimate de ASF. „Modificările Normei RCA începând cu 1 ianuarie 2015 au vizat în principal reducerea costurilor și nu creșterea primelor de asigurare”, i-a transmis Boni Cucu, director general în MFP.

Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), consideră că „răspunsul MFP a fost formulat, în realitate, de către ASF și apoi retransmis la COTAR de către MFP, iar aceasta ne demonstrează încă o dată că ASF este un avatar al pieței de asigurări din România”. El ne-a declarat că „după consultările de rigoare din săptămânile următoare, COTAR va anunța calendarul protestelor ce vor urma la nivel național”.

Muntean reclamă că ASF a vehiculat informații false fără să prezinte probe cu privire la „creșterea tarifului orar și al pieselor de schimb din ultimii ani, situație care a dus la majorarea primelor RCA”. „Informația este incorectă, tariful orar mediu în ultimii 2 ani a stagnat sau chiar a scăzut, în condițiile inflației și a majorărilor de costuri la curent, gaze, combustibil – tipuri de energie utilizate în încălzirea cabinei de vopsitorie și a halei de reparații”, susține președintele asociației service-urilor. Totodată, el arată că „frecvența daunei a scăzut în ultimii 4 ani cu peste 30%, situație confirmată de ASF prin numărul în continuă scădere al dosarelor de daună – cu aproximativ 14% numai între 2013 și 2014, potrivit ASF”. „În 2010, frecvența daunei era de peste 10% iar în prezent este puțin sub 7%”, a adăugat Muntean. Președintele ASSAI acuză ASF că „a simulat dezbaterea publică, prin organizarea unei întâlniri cu toți actorii impactați de norma RCA, post-factum, adică după ce aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial”.

Service-urile, prinse în războiul pieței asigurărilor

„Criza nu a iertat pe nimeni, iar lucrul acesta s-a simțit foarte puternic în piața de asigurări, care a impactat, în final, zona de service-uri și, implicit, a asiguratului sau păgubitului. Situația a dus la tensiuni din ce în ce mai mari la firmele de asigurări; prin prisma acționariatului extern, au avut presiuni foarte mari pe reducerea costurilor. În opinia mea, acestea au fost stabilite în mod incorect, afectând în final calitatea reparațiilor iar situația aceasta a dus, în final, la o nemulțumire generală. Iată că suntem prinși într-un război al unei piețe care de ani de zile este nedisciplinată și a venit momentul adevărului. În anul 2015 sunt sigur că va avea loc adevăratul cutremur în zona pieței de asigurări; anul 2014 a fost doar o replică de atenționare. Cred că se vor regla foarte multe lucruri în piața de asigurări, chiar dacă violent – metaforic vorbind. Cred că va fi un an violent atât pentru piața de asigurări, cât și pentru service-uri. Potrivit informațiilor pe care le am, în trimestrul III vom asista cu toții la situații nemaiîntâlnite în spațiul românesc în zona aceasta: noi detalii despre dosarul DNA – ASF 2”, ne-a mai spus Cristian Muntean. 

Propuneri ASSAI de modificare a algoritmului de calcul

ASSAI a cerut ASF și Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare din România (UNSAR) să modifice algoritmul de calcul al primei RCA, pe care îl consideră „profund injust, superficial și perimat”. Totodată, a transmis la ASF un set de propuneri ce pot duce la scăderea costului RCA. „Actualul algoritm de calcul al primei RCA este, cu mici modificări, similar sistemului ADAS al anilor ’80. Știm că este un chin să interconectezi baze de date ale unor instituții publice, înțelegem că este dificil să elimini filiere fraudatoare existente de ani de zile în cadrul unor societăți de asigurări și brokeraj, este un adevărat efort să schimbi un algoritm de calcul al primei RCA vechi de peste 25 de ani, dar piața de asigurări și ASF trebuie să înțeleagă că aceste soluții, în România anului 2015, sunt de preferat în locul creșterii primei RCA”, a argumentat Cristian Muntean. În opinia sa, algoritmul corect de calcul trebuie să țină cont de:

– elemente relevante precum răspunderea personală a șoferului și performanțele tehnice ale autovehiculului – puterea, existența unor sisteme perfecționate de frânare, direcție, de stabilizare, de atenționare a șoferului etc;

– factori secundari precum numărul de amenzi încasate pentru anumite tipuri de abatere – depășirea vitezei, nerespectarea culorii semaforului, circulația pe contrasens etc, culoarea autovehiculului, locația în care își desfășoară activitatea șoferul, vârsta, vechimea în șofat, tipul de activitate etc.

Propuneri transmise ASF

„1. Eliminarea emiterii frauduloase a polițelor de asigurări – situație care a devenit un adevărat fenomen în piață, în special în rândul societăților cu cotă importantă pe segmentul RCA.

  1. Încadrarea în mod deliberat eronată a regimului de utilizare a autovehiculului asigurat, pentru a oferi o poliță RCA la un preț redus de către intermediarii în asigurări sau de divizia de vânzări a firmei de asigurări.
  2. Încadrarea unor asigurați RCA în mod deliberat eronat în anumite clase de bonificație, prin modificarea unor cifre din seria de șasiu a autovehiculului, în momentul emiterii poliței RCA.
  3. Creșterea nivelului de penetrare a RCA la nivelul parcului auto național. Interconectarea bazelor de date ale dispozitivelor de monitorizare a rovinietei cu baza de date CEDAM, astfel încât să poată fi identificați și sancționați mai ușor cei care circulă fără RCA.
  4. Emiterea poliței RCA în baza CNP, a performanțelor tehnice ale autovehiculului și a altor factori care influențează în mod real profilul de risc al asiguratului”. 

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.