Poți scăpa de problemele de personal?

Se pare că da… atunci când abordezi lucrurile în mod organizat, apelezi la specialiști în recrutare și, mai ales, o faci din timp.

Practicom este o companie cu un parc într-o continuă creștere, care acordă, în acest moment, o atenție sporită transportului intracomunitar. În condițiile în care flota va atinge, la sfârșitul acestui an, 308 unități, dintre care 135 cu licență, și va ajunge, la sfârșitului anului viitor, la 420 de vehicule, toate acoperite prin contracte ferme din partea beneficiarilor, problema șoferilor putea da peste cap planurile bine conturate ale firmei. Nu, însă, atunci când lucrurile sunt abordate în mod corect…

„Avem finanțarea aprobată pentru vehiculele pe care le vom achiziționa, iar clienții noștri ne-au transmis solicitări ferme, pentru fiecare lună a anului viitor, urmând ca noi să le furnizăm calendarul și disponibilitatea privind vehiculele. Singura necunoscută cu care ne puteam confrunta ține de angajarea șoferilor necesari. Am înființat, în acest context, în luna octombrie, un departament specializat destinat recrutării. Nu sunt de acord cu abordarea potrivit căreia ne confruntăm cu o criză de forță de muncă. Trebuie să găsim, însă, angajații de care avem nevoie”, a afirmat Ionel Cipere, director Practicom. Într-o primă fază, este important să îți dai seama că ai nevoie de specialiști în recrutare. „Această activitate trebuie abordată în mod profesionist, cu un specialist care se ocupă exclusiv de acest lucru. L-am angajat în octombrie, iar rezultatele s-au văzut din prima lună. Din noiembrie, niciun camion nu a mai stat pe dreapta din cauza lipsei de șoferi, iar acum analizăm posibilitatea de a angaja o a doua persoană pe același segment. Este extrem de important să obținem o sincronizare impecabilă, astfel încât, în momentul în care vom primi camioanele și vom avea licența, în maximum 3 zile să plece la lucru”, a explicat directorul Practicom.

Astfel, în prezent, se lucrează inclusiv cu liste de așteptare, încheindu-se contracte, la sfârșitul lunii noiembrie, pentru angajări aferente lunii ianuarie. „Pot spune că, pentru cele 10 camioane noi, care vor porni la treabă în ianuarie, avem deja oameni, dar, în februarie, vor veni alte 20 de vehicule. De aceea, am început, încă de la sfârșitul lunii noiembrie, să recrutăm șoferi”, a adăugat el.

Recrutarea… altfel

Pentru recrutare, sunt folosite mai multe canale, precum site-uri de specialitate, presa scrisă sau afișaj stradal. De asemenea, pentru recomandări, angajații sunt bonusați, acordându-se o primă pentru o persoană recomandată care se angajează și încă o sumă suplimentară dacă persoana respectivă încheie un ciclu de 3 luni.

Ionel Cipere

„Încercăm să fim diferiți în abordare și să transmitem în mod corect mesajul nostru către piață. Astfel, pentru elaborarea anunțurilor stradale, am făcut un brain storming cu reprezentanții departamentului HR, cu privire la modul în care trebuie concepute anunțurile. Am analizat afișele existente. În general, este vorba despre foi albe A4, pe care sunt publicate anunțuri care încep cu «Angajăm…» Am decis că anunțurile noastre trebuie să arate altfel. De asemenea, am abordat diferit anunțurile care vizează șoferi pentru Comunitate sau șoferi de distribuție.”

Ionel Cipere a explicat că afișele pentru comunitate vizează în principal familia sau prietenii care se află în țară, în timp ce, pentru distribuție, afișele sunt adresate în mod direct șoferilor. Astfel, dacă pentru comunitate afișele reprezintă mai degrabă o prezentare a condițiilor de lucru ale șoferilor, cele destinate șoferilor pentru distribuție sunt mult mai directe. Niciunul dintre ele nu include, însă, cuvântul „angajăm”. Pentru acest final de an au fost printate 7.000 de afișe autocolante, care vor ajunge în 100 de localități din 40 de județe, unde Practicom face distribuție.

… nimic pe fugă

„Ținând cont că vizăm angajarea de șoferi pentru următoarele luni, putem aborda în mod corect activitatea de recrutare și putem discuta în mod degajat cu potențialii angajați. Nu le cerem răspunsul pe loc. Îi rugăm să analizeze oferta noastră și să se consulte cu familia și abia apoi să ne dea un răspuns. Este o abordare total diferită, iar lucrul acesta se vede și în atitudinea potențialilor angajați cu care stăm de vorbă. Nu ne grăbim, nu suntem disperați, iar oamenii implicați în procesul de recrutare și discursul utilizat au prestanță.”

Ionel Cipere a precizat că, în crearea unui cadru corect de lucru, sunt luate în calcul inclusiv informațiile pe care șoferii veniți la interviu le furnizează, de exemplu, cu privire la motivele pentru care decid să părăsească vechiul loc de muncă.

„Am observat că sunt români care lucrează la firme de afară, care ajung foarte puțin acasă și pe care familiile îi presează să schimbe locul de muncă. Programul de 2 luni pe comunitate urmate de o lună acasă pe care noi îl oferim este bine primit în rândul familiilor, mai ales ținând cont că drumul (dus-întors) durează 4 zile, ceea ce le oferă șoferilor o perioadă neîntreruptă de 26 de zile. Unii șoferi ne solicită, chiar, să le dăm de lucru în activitatea de distribuție în această perioadă de 26 de zile. Bineînțeles, sunt plătiți suplimentar pentru aceasta.”

Directorul Practicom a menționat că există, în plus, un sistem intern de promovare denumit, în cadrul firmei, „parcursul de carieră”. Astfel, sunt manipulanți cărora li se plătesc școlile de șoferi, ajung șoferi de distribuție. După 1-2 ani, în cazul în care vor mai mult, fac curse interne pe vehicule de 7,5 sau 20 t, apoi sunt distribuiți pentru contractele unde se lucrează în echipaj, pentru a fi formați pentru transportul internațional, pentru ca, apoi, să ajungă pe comunitate. În acest moment, 8 șoferi dintre cei care fac transport intracomunitar au urmat acest traseu.

Cazare și transport cu autocarul pentru șoferi

Tot în ideea de a crea un cadru corect în relație cu șoferii, transferul celor care fac transport intracomunitar se va realiza cu un autocar nou, pe care Practicom l-a achiziționat recent, prevăzut cu toaletă, bucătărie, cabină de dormit pentru șoferi și televizoare.

Autocarul este utilizat pe ruta București – Mainz, iar șoferii, atât cei de pe autocar, cât și cei de pe camioane, beneficiază de o noapte de cazare la Budapesta (la dus) și la Lugoj (la întoarcere). Din Mainz, transportul către camioane este asigurat de microbuzele Practicom.

„În România, asigurăm transportul șoferilor către casă, de asemenea, cu microbuzul, sau îl decontăm”, a mai arătat Ionel Cipere, precizând că, în prezent, autocarul face, în fiecare lună, două curse, urmând ca numărul lor să crească, pe măsură ce flota intracomunitară se va mări.

Practicom lucrează pe baza unui sistem care implică 3 șoferi la două camioane. „Este un mod de lucru mai scump decât altele, pentru că, la 100 de camioane, ai nevoie de 150 de șoferi, față de 120, în alte cazuri, dar este un sistem pe care îl considerăm potrivit pentru a asigura stabilitatea echipei”, a explicat Ionel Cipere, subliniind că nivelul salariilor se află, de fapt, pe locul 5 din punctul de vedere al importanței în motivare.

În opinia sa, foarte important este că lucrează pe camioane noi, că beneficiază de o siguranță a locului de muncă, că banii sunt primiți la timp, pe card, fără să existe sume plătite la negru, precum și faptul că beneficiază de abonamentele la Medicover, condiții de transfer bune și abia apoi vine salariul. „Sunt șoferi care au venit la noi de la companii care le ofereau salarii mai mari, datorită programului și a condițiilor de lucru”, a precizat directorul Practicom.

Management… ca la carte

Dar o firmă nu poate funcționa bine fără un management de calitate. Proprietarii Practicom au urmărit un program de formare a managementului eșalonat pe mai mulți ani, astfel încât să respecte cultura companiei și să aibă abilitățile cerute de volumul de activitate în creștere.

„Proiectul de formare a echipei de management a fost gândit pe o perioadă de 5 ani, începând cu 2012, când am selectat viitorii manageri, niciunul neavând pregătire în acest sens. Am achiziționat softul din 2013, chiar dacă volumul de activitate nu o impunea, și au urmat, până la sfârșitul lui 2015, 3 ani de traininguri. Au fost abordate 11 module teoretice. Apoi, trainerii au lucrat cu echipe restrânse, de 2-3 manageri, pentru a se asigura că au aplicat în mod corect ceea ce s-a învățat la cursuri, realizând inclusiv analiza a ceea ce ar trebui să facă fiecare manager. În 2017, se va lucra individual cu fiecare dintre top manageri. Echipa de management a asimilat extrem de bine informația primită. Pot spune că rata de promovabilitate este de 100%, nu avem nici un abandon școlar, ceea ce ne încântă, pentru că înseamnă că am făcut bine selecția și am văzut în mod corect potențialul managerilor. Știm unde vrem să ajungem și suntem pregătiți pentru fiecare pas pe care îl facem”, a subliniat Ionel Cipere.

Practicom va termina anul 2016 cu o flotă de 308 mașini (dintre care 135 cu licențe) și 592 de angajați, în condițiile unei cifre de afaceri în creștere cu 45% față de 2015, când s-a ridicat la 39,2 milioane lei. „Anul viitor vrem să depășim 420 de unități de transport și să ajungem la 780 de angajați. Pentru cifra de afaceri, previzionăm o majorare de 45%”, a concluzionat directorul Practicom.

Elemente care trebuie păstrate, în mod constant, în motivarea personalului, și în special a echipei de management. În ordinea importanței.

  1. Crearea unui cadru în care să aibă satisfacție profesională – instrumente corecte de lucru (laptop, soft, telefoane etc.), training-uri pe linie managerială, elemente care favorizează obținerea de rezultate.
  2. Recunoașterea valorii profesionale – angajații trebuie încurajați, trebuie să li se recunoască meritele.
  3. Crearea unui microclimat de lucru plăcut – biroul în sine, încăperea, bucătăria chiar. Un grad bun de confort.
  4. Modul de lucru al întregii echipe – pe baza unui mod civilizat și corect de comunicare.
  5. Pachetul salarial – salariul corelat cu creșterea valorică, mașina de serviciu, abonament de top la o clinică privată.
  6. Închegarea echipei – team building.

„Toate acestea la un loc creează un mediu în care omul se simte bine la serviciu și poate avea satisfacții pe plan profesional și material”, a apreciat directorul Practicom.

Ionel Cipere, director Practicom:

„Pentru a fi cu adevărat eficient, un top manager nu trebuie să își petreacă mai mult de 20% din timp în operațional. Într-o astfel de funcție, ești analist, iei decizii, faci planuri de lucru, le implementezi și monitorizezi indicatorii importanți.”

„Pentru a oferi mai multă flexibilitate, în cazurile în care tipul de activitate o permite, încercăm și variante în care angajații să lucreze de acasă.”

„Credem în proceduri și în metode pe care le aplicăm bine. Așa facem și în cazul recrutării. Nu vom scrie niciodată pe camioane – Angajăm șoferi”!

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.