Povestea edy continua

Compania edy International Spedition continua sa functioneze, iar Adunarea Creditorilor a votat realizarea unui plan de restructurare.

Astfel, s-au creat premisele pentru salvarea de la faliment a companiei, chiar daca mai urmeaza cativa pasi importanti care trebuie realizati.Va amintim ca, asa cum relatam in articolul publicat in luna decembrie, administratorul judiciar a preluat administrarea companiei. Notabil este faptul ca, intre timp, a avut loc Adunarea Creditorilor si s-a votat pentru confirmarea administratorului judiciar, iar persoana aleasa sa conduca operatiunile companiei este chiar fostul CEO al edy, Mircea Tiplea. „Toata lumea isi doreste ca edy sa ramana pe piata si sa se relanseze, nicidecum sa intre in faliment. Un mare semnal pozitiv este dat de faptul ca majoritatea creditorilor au aratat o mare incredere in posibilitatea restructurarii, semnand sau reactivand contractele existente cu edy”, a declarat Mircea Tiplea, General Manager edy International Spedition. Mircea Tiplea a parasit compania in toamna anului trecut in momentul in care edy a iesit din insolventa (fara protectia insolventei si avand conturile poprite, compania nu a mai avut resursele financiare pentru a sustine activitatea operationala).

Semne bune

Reintoarcerea fostului CEO reprezinta un prim semnal pozitiv, chiar daca situatia actuala nu mai are nici o legatura cu cea din vara anului trecut. Astazi, edy are o activitate mult diminuata, operand cu 280 de camioane fata de cele peste 1.000 de care dispunea cu jumatate de an in urma. Din cele 280 de camioane, 120 sunt in proprietate, iar 160 intr-un leasing financiar prelungit. Atitudinea de suport aratata de majoritatea creditorilor este, fara indoiala, la ora actuala, cel mai important aspect, care da sperante ca un plan bun de reorganizare va fi sustinut. De asemenea, in ciuda insolventei sau, mai bine spus, datorita acesteia, situatia curenta financiara a edy este una foarte buna. Practic, compania are suficiente resurse pentru a asigura functionarea optima a flotei, deoarece in aceasta perioada au fost incasati banii pentru activitatea prestata in vara anului trecut. Adica s-au incasat banii pentru activitatea a 1.000 de camioane, in timp ce plata datoriilor vechi a fost oprita ca urmare a insolventei. La ora actuala, doar administratorul judiciar poate aproba plati si este vorba numai de cele curente. Orice alte plati trebuie aprobate in Adunarea generala a creditorilor. „Daca analizam strict din punct de vedere al capacitatii de plata situatia edy de astazi, cred ca e cel mai sanatos transportator din Romania. Fiindca nu stiu pe altul sa aiba atatea resurse pentru a sustine activitatea“, a aratat Mircea Tiplea. Comentam in articolul publicat in decembrie faptul ca lipsa unui dialog sanatos intre actionari a adus edy in aceasta situatie. La ora actuala, si acest punct pare rezolvat, in conditiile in care Adunarea generala a creditorilor a inlocuit practic AGA, iar printre creditori se afla persoane cu expertiza in domeniul financiar, precum si cu o importanta experienta in industria transporturilor, care supravegheaza activitatea edy. Un alt aspect pozitiv este si acuratetea cu care isi plateste astazi edy furnizorii curenti, ca urmare a conditiilor impuse de insolventa (unii dintre acestia fac parte dintre creditori).

Greutatile restructurarii

La ora actuala, aproximativ jumatate din flota de 280 de camioane este utilizata, restul urmand sa intre in activitate gradual, pana in luna martie preconizandu-se ca toate camioanele sa fie operate. Cauza acestui fapt este legata de sezonalitate, dar si de dificultati tehnice (unele dintre camioane nu au fost pornite multa vreme si exista si descompletari – piese disparute). Oricum, asa cum spuneam, edy International Spedition porneste la drum ca o companie noua, trebuind sa isi reinventeze structurile in concordanta cu noile dimensiuni. „La 280 de camioane, compania a trebuit sa-si reduca toata structura de costuri indirecte si toata structura la nivel de management. Nu ne permitem acum sa avem decat doua nivele manageriale: manager si executant“, a precizat General Managerul edy. Asa cum era de anticipat, situatia de incertitudine din ultimele luni a facut ca multi oameni sa plece din companie, iar altii sa nu mai fie necesari in actualul context. Presiunea este si va continua sa fie extrem de ridicata deoarece edy trebuie sa intre pe profit intr-n termen foarte scurt, iar in cateva luni va trebui realizat un plan de reorganizare, care sa fie aprobat. Bineinteles, ulterior, planul trebuie pus in aplicare astfel incat in maxim trei ani de zile sa fie rambursate toate datoriile aprobate prin planul de reorganizare. „Compania trebuie sa se stabilizeze, sa se relanseze si sa se reorganizeze. Facem inventarul, vedem cate roti sunt furate, cate baterii, cate anvelope schimbate, tragem linie si ne apucam de treaba“, a explicat General Managerul edy International Spedition. Principiul pe care se pare ca l-au acceptat creditorii este acela ca mai bine renunta la o parte din datorii decat sa riste sa piarda tot. Este de asteptat ca un plan de reorganizare realist sa presupuna concesii importante din partea creditorilor, in caz contrar este greu de crezut ca o firma de 280 de camioane sa poata plati datoriile consistente ale uneia de 1.000 de camioane.

Strategia operationala

Din punct de vedere operational, edy International Spedition isi va concentra fortele atat pe transportul intern, cat si pe cel international. Astfel, planul este ca 200 de camioane sa opereze pe intern, in timp ce 80 vor fi utilizate pentru transport international. In general, strategia legata de transportul domestic va ramane neschimbata la edy, in conditiile in care contractele au continuat sa se deruleze. In schimb, la transportul international, unde din 700 de camioane au ramas 80, lucrurile s-au schimbat radical. Vechile contracte nu mai pot fi accesate si nici nu ar mai putea fi profitabile. Astfel, se va apela in mare masura la comenzi spot. In plus, exista o anumita reticenta manifestata de unii clienti in legatura cu insolventa. In aceste conditii, accesarea clientilor la international ar putea presupune concesii importante din partea edy. Oricum, lucrurile sunt in miscare si edy are deja 15 clienti noi si pe intern si pe international, iar sase contracte sunt semnate pe termen lung.

Reactii in perioada dificila

Credem ca este de interes sa prezentam pe scurt reactiile clientilor edy, precum si ale angajatilor in perioada de cateva luni de incertitudine. Primii clienti care au renuntat la serviciile edy au fost cei internationali, care au decis ca nu isi permit sa aiba de-a face cu probleme din Europa de Est. Erau exact cei pentru care compania romaneasca de transport, de-a lungul timpului, a facut cele mai mari sacrificii. Clienti care, in perioada in care pretul motorinei crestea, cereau reduceri de tarif. Pe de alta parte, exista si clienti care si-au oferit suportul imediat ce a inceput relansarea activitatii. In cazul angajatilor, reactiile sunt asemanatoare. Probabil nu este o surpriza pentru nimeni faptul ca o asemenea perioada de haos a facut ca la relansarea activitatii sa se constate lipsuri la un numar important dintre camioane – unele fara baterii, roti de rezerva, altele fara chei, fara componente in cutia de viteza etc.

Pe de alta parte…

„Cand m-am reintors in firma, am gasit si o mana de oameni care au facut tot ce au putut sa tina lucrurile sub control. Au fost chiar exemple de devotament dus mult mai departe decat fisa postului“, a precizat Mircea Tiplea. Oprirea in mare masura a activitatii, neplata salariilor, furturile sunt aspecte cu care s-a confruntat compania in perioada de incertitudine. In plus, o parte dintre furnizori, vazand ca nu au un partener de dialog, au recurs la toate metodele posibile pentru recuperarea vehiculelor – au fost chiar introduse in aplicatiile de furt auto la Politia Romana. S-a ajuns astfel si la situatii in care unele camioane au fost sechestrate pe drum, marind astfel si mai mult presiunea asupra angajatilor si starea de neincredere a clientilor. Din fericire, acest proces de recuperare a fost finalizat anul trecut. Inainte de a incheia articolul, ar trebui sa incercam sa mai raspundem la o intrebare: Ce efect a avut iesirea brusca a 700 de camioane romanesti de pe segmentul de transport international? „Dupa opinia mea, in transporturi si logistica, cel bogat devine mai bogat si cel sarac mai sarac. Cu alte cuvinte, din caderea lui edy, transportatori mari si firme mari de logistica, care au umplut o parte din locul lasat gol de cele 700 de camioane, au facut-o pe bani mult mai multi decat o facea edy, iar cei mici si locali (romani) au facut-o pe aceiasi bani sau uneori mai putini. Pentru jucatorii locali care au intrat in locul edy, este foarte important, cred, sa isi construiasca o relatie corecta si profitabila cu clientii si sa isi cunoasca exact limitele pana la care pot cobori pretul“, a concluzionat Mircea Tiplea.

Mircea Tiplea, General Manager edy International Spedition:

Va trebui sa completam echipa cu manageri cu experienta, capabili sa lucreze in sistemul militaresc impus astazi la edy. Lupta e pe viata si pe moarte si daca un manager nu isi atinge tinta poate compromite toata compania. Va trebui sa ne putem baza pe ei, asa cum ne bazam pe o mana de oameni, unii lucrand de 15 ani la edy, si care au vazut tot ce s-a intamplat si fac tot ce pot sa mearga compania mai departe. Au un atasament extraordinar fata de companie.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.