PRACTICOM: Accent pe controlul temperaturii

Segmentul de distribuţie devine tot mai sofisticat, iar atunci când sunt vizate produsele ce necesită temperatură controlată, elementele de urmărire care permit controlul lanţului de frig devin vitale în relaţie cu clienţii de transport.

Introducerea de sigilii electronice, montarea de senzori de temperatură suplimentari şi utilizarea de vehicule de distribuţie cu dublă temperatură sunt doar câteva elemente care permit companiei Practicom să ofere clientului de transport un serviciu de calitate. „Am decis introducerea de sigilii electronice pentru a obţine rezultate mai bune pe segmentul de recepţie a mărfii. Dispozitivele reduc perioada alocată în acest sens, clientul realizând recepţia cu personalul propriu“, ne-a declarat Constantin Banţă, director operaţiuni în cadrul Practicom, menţionând că pentru fiecare magazin unde are loc o descărcare sunt generate coduri diferite.

„Primul cod este generat prin intermediul sigiliului electronic în cadrul depozitului, fiind trecut pe documentul aferent primului magazin către care se livrează marfă, unde este verificat şi confirmat. Aceeaşi persoană, care reprezintă clientul, va genera aleatoriu un alt cod, ce va fi înscris pe documentul care va fi predat la cea de-a doua adresă de livrare.“ Suplimentar, este utilizat un cablu care securizează uşa, în condiţiile în care şoferul trebuie să demonstreze că uşile nu se pot deschide. „Este unul dintre motivele pentru care nu avem uşi laterale la maşinile pe care le utilizăm“, a precizat directorul de operaţiuni Practicom.

El a adăugat că vehiculele utilizate pentru distribuţie cu temperatură controlată dispun de dispozitive GPS, care permit transmiterea online a termodiagramei către client, precum şi a altor rapoarte.

Dube cu dublă temperatură

„Ca urmare a demarării unui nou contract, am achiziţionat dube cu dublă temperatură pentru a putea transporta marfă congelată şi uscată în acelaşi vehicul. În plus, maşinile Isuzu pe care le utilizăm pentru distribuţie au o capacitate de 10 paleţi, în condiţiile în care autovehiculele din parcul clientului aveau capacităţi mai mici, ceea ce ne permite să facem distribuţia cu 4 în loc de 6 sau 7 vehicule şi va genera în mod automat reduceri ale costurilor clientului pe acest segment“, a mai arătat Constantin Banţă.

Tot în ideea creşterii eficienţei, Practicom utilizează o variantă de distribuţie care presupune utilizarea de cărucioare în locul paleţilor, ce permit o manevrare mai facilă, oferind în plus posibilităţi mai bune de mixare a mărfii şi o capacitate mai mare.

„Dacă în cazul paleţilor poți merge numai până la 1,6 – 1,8 m, la cărucioare poți ajunge până la 2 m și, în plus, poți mixa mai ușor marfa, datorită separatoarelor la rastele. Din păcate, aceste cărucioare pot fi comandate numai din străinătate, iar termenul de livrare este destul de lung.“

Pentru că timpul este vital în distribuţie, în special pe segmentul de mărfuri care presupun temperatură controlată, generarea unor modele de transport care permit încadrarea în timpii de livrare impuşi de magazine devine foarte importantă, mai ales în condiţiile traficului aglomerat care caracterizează Bucureştiul şi creează probleme.

„Există restricții legate de faptul că anumite magazine sunt deschise pentru recepție doar două sau trei ore, iar noi trebuie să ţinem seama de aceste restricţii în programarea curselor. De exemplu, în anumite mall-uri, aprovizionarea trebuie făcută până în ora 10 dimineața. La temperatură controlată nu vorbim numai de produse congelate, iar pentru orice produs cu o durată scurtă de viață este importantă fiecare oră – cu cât ajunge mai repede pe raft sau în restaurant, cu atât ajunge produsul mai proaspăt la client.

Pentru a oferi clienţilor servicii de o bună calitate şoferii trebuie să beneficieze de o instruire specială, începând de la elemente de bază, cum ar fi îmbrăcămintea corespunzătoare. În plus, descărcarea trebuie să se facă foarte rapid“, a explicat Constantin Banţă. El a adăugat că obţinerea certificării ISO 28000 a adus plusuri în ceea ce priveşte securitatea lanțului de frig.

Astfel, ruta pe care o parcurge mașina este analizată şi se consemnează orice risc critic. De exemplu, poate fi vizat semnalul telefonic, iar în cadrul Practicom trebuie să fie implementate proceduri privind reacţia șoferulului şi a celor care monitorizează transportul în cazul în care se întâmplă ceva într-o zonă în care reţeauna de telefonie mobilă nu funcţionează pe o rază mai mare de 100 m.

Practicom este certificată ISO 9001, 14001 prin intermediul Dekra, la care se adaugă certificarea privind respectarea standardului ISO 28000, care reglementează transporturile şi depozitarea. Compania a închis atât anul 2013 cât și anul 2014 cu profit, în condițiile în care s-au făcut investiţii importante în mașini. Managementul Practicom a planificat, pentru finalul lui 2015, o flotă de 195 vehicule.

Constantin Banţă, director operaţiuni Practicom:

„Pentru monitorizarea lanţului de frig, avem un senzor de deschidere a ușilor montat pe mașini, la care se adaugă unul pentru motor oprit-pornit şi un sistem de monitorizare tensiune în baterie.“

„Pentru a oferi clienţilor informaţii în timp real, Practicom pune la dispoziția acestora diagrame online privind temperatura. Mai mult decât atât, există senzori suplimentari de temperatură montaţi pe ultimul produs care părăseşte maşina.“

„Suntem organizați în așa fel încât, în cazul unei defecțiuni, în două ore să putem interveni cu o altă mașină.“

„Dacă un client de transport se uită numai la preț, cu siguranță va avea probleme sau capcane în care va cădea, plecând de la neprezentarea la timp a mașinii. Impactul poate să fie important, iar pagubele foarte mari. Dacă un client caută calitate a serviciului din toate punctele de vedere, trebuie susținute investițiile în acest sens, iar când ești ultima verigă a lanțului de distribuție, nu ai voie să întârzii sau să greșești.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.