PRACTICOM: Promisiuni puse în practică

Să introduci în activitate 70 de camioane în numai 2 luni, în condițiile în care flota nouă reprezintă un procent foarte important din parcul total, să angajezi șoferii de care ai nevoie și să fii performant în același timp… este fără îndoială un tur de forță.

Ionel Cipere, director și unul dintre cei 3 acționari Practicom, anunța, prin intermediul revistei Ziua Cargo, în decembrie 2016, că flota companiei va ajunge, la sfârșitul anului 2017, la 420 de unități. Planuri cel puțin ambițioase, ținând cont de faptul că termina anul 2016 cu un parc de 308 mașini (dintre care 135 cu licențe), afacerea aflându-se, deja, într-un ritm puternic de dezvoltare, foarte greu de susținut pentru o perioadă lungă de timp.

Ne aflăm în luna decembrie a anului 2017, iar flota Practicom numără 462 de unități, creșterea vizând, în marea majoritate, capete tractor utilizate exclusiv în comunitate. Întregul parc este acoperit de contracte și… de șoferi.

Directorul de operațiuni, mentalitatea…

70 dintre capetele tractor care s-au adăugat celor deja operate de Practicom au fost introduse în activitate într-o perioadă de aproximativ două luni, scurse din a doua parte a lunii iulie. Unul dintre arhitecții de bază ai proiectului a fost Cătălin Anton, director de operațiuni pe toate cele 3 proiecte de bază ale companiei – Intercars, Mega Image și UE, care s-a alăturat echipei în data de 4 iulie 2017, după ce fusese, anterior, director general la Casa Auto Vâlcea.

„Dispun de o experiență de 20 de ani în domeniul comercializării și finanțării de vehicule comerciale, dar nu aș fi ales să intru în transporturi, dacă nu ar fi fost vorba despre un proiect atât de interesant. Mi-a plăcut ideea de concurență, de a intra în competiție, ca de la egal la egal, cu companiile din Vestul Europei. Practicom este o companie atipică, iar modul în care este abordată dezvoltarea sa m-a atras în mod special. Obiectivele sunt extrem de ambițioase, dar știu că pot merge departe alături de oamenii de valoare care formează echipa Practicom ”, ne-a declarat Cătălin Anton.

Directorul de operațiuni a apreciat că încă de la început provocările au fost semnificative, generate de viteza cu care se derulează lucrurile într-o companie aflată într-o dezvoltare accelerată.

„Vorbim despre o expansiune extrem de puternică, pe care trebuie să o controlăm, în același timp. Sunt provocări paralele extrem de mari”, a precizat Cătălin Anton, remarcând mentalitatea diferită pe are a întâlnit-o în interiorul Practicom. „Cred că succesul unei companii pleacă de jos, de la firul ierbii, așa cum îmi place să spun. De aceea, mentalitatea trebuie formată de la firul ierbii, în condițiile existenței unei bune sinergii între management și firul ierbii. Este o direcție pe care o urmărim consecvent, iar, în acest moment, începe să dea rezultate.”

Cătălin Anton, director de operațiuni Practicom: „În cazul nostru, în planificare, parametrii se setează în mod dinamic. Un șablon este depășit în situația unei dezvoltări accelerate. Flexibilitatea este, fără îndoială, atuul principal al Practicom.”

… planificarea, echipa… rezultatul

Parcul Practicom format din capete tractor, operate în cadrul unor contracte care vizează relații intracomunitare, este, în prezent, de 220 de unități, la care se adaugă alte 242 autovehicule (dintre care 30 cupluri cap tractor/semiremorcă) deservind proiectele Intercars și Mega Image.

Ținând cont că dezvoltarea accelerată vizează activitatea de trăgător în Uniunea Europeană, directorul de operațiuni proaspăt alăturat echipei companiei s-a concentrat în special pe acest segment. Au fost create echipe, conturată o structură nouă, s-a lucrat la organizare, la metodele de lucru, dar și la strategia de abordare a clienților. Un demers dificil, ținând cont că, pe piață, nu existau șoferi, iar planificarea viza o creștere accelerată.

„În opinia mea, o planificare corectă reprezintă secretul unei activități de succes. Este motivul pentru care lucrăm, în permanență, în această direcție. Este foarte complicat să optimizezi o activitate cu un astfel de ritm de creștere, atunci când este vorba despre un număr important de dispeceri și șoferi noi, care trebuie să se acomodeze cu activitatea și cu specificul fiecărui contract. Dar ne aflăm într-un proces de îmbunătățire continuă a service level-ului”, a explicat Cătălin Anton. Iar rezultatele sunt pozitive, fiind relații unde coeficientul de satisfacție a clientului depășește 97-98%.

Și, pentru a menține performanța în condițiile unui dispecerat cu mulți membri noi, a fost creată o structură care se bazează pe team leader-i ce coordonează activitatea unei echipe de dispeceri, susținuți, de asemenea, de personal de back office (entry level) care îi degrevează de activitatea administrativă, prin introducerea datelor în sistem și transmiterea CMR către destinatar. Astfel, dispecerul poate urmări mai eficient șoferul și beneficiază permanent de susținerea team leader-ului, fiind creat acel sistem care permite asimilarea de persoane noi, în condițiile menținerii eficienței echipei.

Iar pentru a obține o vizibilitate totală și automatizarea activității, se încearcă conectarea sistemelor informatice ale companiei cu sistemele GPS, Practicom aflându-se într-un proces de selectare a unui nou sistem GPS destinat parcursului intern, după ce, pe segmentul internațional, a fost introdus Transics.

În prezent, fiecare mașină este urmărită din punctul de vedere al impactului în costuri și venituri, P&L fiind evidențiat pe fiecare unitate, dar și pe fiecare client.

Șoferii!

Practicom lucrează pe baza unui sistem care implică 3 șoferi la două camioane. Chiar dacă este un mod de lucru mai scump decât altele, pentru că, la 100 de camioane, ai nevoie de 150 de șoferi, față de 120, în alte cazuri, el asigură stabilitatea echipei prin operarea pe același camion, dar și printr-o bună cunoaștere a programului, care presupune două luni afară și una acasă.

Cele două autocare pe care compania le-a achiziționat asigură, în plus, un transfer facil și comod al conducătorilor auto. „Un șofer care va fi angajat la începutul lui 2018 va ști, încă din primul moment, care îi va fi programul pentru întregul an, astfel încât nu vor putea apărea neînțelegeri din acest punct de vedere”, a explicat Cătălin Anton. În plus, siguranța financiară, faptul că angajații își primesc întotdeauna, la timp, banii, integral pe card, cresc nivelul de stabilitate pe care îl resimte șoferul, care apreciază, de asemenea, faptul că lucrează pe camioane noi.

Sunt motive pentru care, potrivit managementului companiei, sunt conducători auto care au decis să se alăturea echipei Practicom venind de la companii care le ofereau salarii mai mari.

Sau, altfel spus, drumul de la 64, la 1 ianuarie 2017, la 220 de capete tractor care trag pe comunitate, la 1 noiembrie 2017.

Planificare, vizibilitate, pregătire… respect pentru cel alături de care transformi un vis în realitate… acela de a fi măcar la același nivel cu concurenții tăi din Vest. Povestea Practicom, una dintre primele multinaționale cu rădăcini în România, este abia la început. Iar noi o vom urmări, pentru a demonstra că transportatorii români pot să viseze… pentru că sunt suficient de performanți.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.