PRACTICOM: Românii care cuceresc Ungaria… prin seriozitate

Nimic nu pare ieşit din comun când vorbim despre deschiderea de filiale peste graniţă. Dar atunci când în prim plan apare o companie din România care ajunge să facă distribuţie în Ungaria iar echipa ce lucrează peste graniţă, formată exclusiv din bărbaţi, este coordonată de o femeie în vârstă de numai 28 de ani, lucrurile devin spectaculoase.

Despre această poveste de succes am stat de vorbă cu Gabriela Tatu, Director Naţional Ungaria în cadrul Practicom.

Gabriela Tatu

Ziua Cargo: Cum arată începuturile activităţii Practicom în Ungaria?

Gabriela Tatu: Am demarat activitatea în octombrie anul trecut. A fost interesant pentru că ne-am deplasat în Ungaria, la sediul aflat în Erd, în sudul Budapestei, cu 20 de maşini de distribuţie. Şoferii cu care ne-am intersectat pe şoseaua dintre Borş şi Budapesta ne întrebau prin staţie ce contract am prins, iar când am parcat în faţa depozitului, au ieşit oamenii pe stradă să se uite la noi. Este o stradă micuţă. Îmi amintesc că, până să parcheze primele maşini în curtea depozitului, s-a făcut o coadă care nu mai avea loc în stradă. Apoi, vecinii ne-au luat numărul de telefon de pe maşinile inscripţionate şi din următoarea zi au început să sune să întrebe de locuri de muncă.

Ce experienţă deţineaţi în transporturi atunci când aţi început să lucraţi pentru Practicom în Ungaria?

Am lucrat şi înainte cu oameni, iar în domeniul transporturilor lucrez din 2007. De-a lungul timpului am învăţat cum să vorbesc cu oamenii, să mă afirm în faţa lor şi cum să obţin de la fiecare ceea ce îmi doresc. Cu lumea transporturilor m-am intersectat din copilărie. Tata a fost şi încă este şofer, iar mama a fost dispecer.

Toate acestea m-au ajutat foarte mult. M-a ajutat foarte mult faptul că ştiam ce înseamnă transportul, logistica, ce înseamnă un depozit, ce înseamnă seriozitatea şi punctualitatea. Am cunoscut multe firme de transport, la care am lucrat sau cu care am colaborat, însă o firmă mai serioasă decât Practicom nu am întâlnit până acum. Am primit exact ceea ce ni s-a promis, nici mai mult, nici mai puţin.

Ce vârstă aveaţi în momentul în care aţi venit la Erd? Ce a însemnat coordonarea unei echipe formate din bărbaţi?

Când am început activitatea la Erd aveam aproape 28 de ani. Nu mi-a fost greu pentru că am crescut între băieţi – prietenii mei cei mai buni sunt băieţi şi am ştiut cum să mă impun. Ceea ce spun e literă de lege. Niciunul dintre membrii echipei nu iese din cuvântul meu. Încă de la început le-am explicat de la A la Z ce vreau şi care sunt consecinţele nerespectării acestor exigenţe. Lucrurile au fost clare, cine nu se conforma era liber să plece. Pentru că sunt o fire fermă, hotărâtă, nu au avut de ales. Nimeni nu a comentat.

Ce volum de activitate derulaţi în Ungaria?

Am început cu 12 transporturi de noapte şi 8 transporturi de dimineaţă. Acum pleacă 13 transporturi de noapte, 11 de dimineaţă, derulăm cursele pe care le-am avut încă de la început între depozitul nostru şi al clientului şi am deschis o filială nouă în Nyiregyhaza, unde avem un transport de dimineaţă şi două de noapte.

În acest context, am ajuns la un total de 15 transporturi de noapte şi la 12 transporturi de dimineaţă. Acestora li se adaugă şi importurile din Polonia – trei camioane cu patru echipaje (8 şoferi). La ora actuală, coordonez 37 de maşini de distribuţie, plus trei semiremorci cu cap tractor (40 t). Din echipă fac parte 40 de şoferi şi un operator de date. Atât cazarea cât şi regia sunt asigurate de firmă. Locuim cu toţii într-o casă mare lipită de depozit. Suntem ca o mare familie. La început i-am ajutat pe băieţi inclusiv să gătească. Am fost pentru ei şefă, mamă şi educatoare. Acum, ne organizăm ca la armată.

Care este programul pe care trebuie să îl respectaţi?

Din momentul în care a pornit camionul din Polonia avem 12 h – 12,5 h ca să livrăm coletele la toate adresele din Ungaria. Aceasta înseamnă că maşina are 7,5 h să ajungă în Erd, descărcăm camionul, sortăm marfa de pe paleţi, care, de cele mai multe ori, sunt mixaţi (pe acelaşi palet pot să aibă marfă cinci adrese), apoi camionul este verificat şi încărcat. Din momentul în care ajunge camionul şi până când pleacă maşinile de distribuţie, durează mai puţin de 60 minute în 99,99% din cazuri. Doar în situația în care avem vreo încărcătură de dimensiuni mari depăşim 60 de minute, dar se întâmplă foarte rar așa ceva. Fiecare ştie exact ce are de făcut.

Dacă la început, ziua stăteam la birou, iar noaptea în depozit, acum echipa s-a obişnuit cu lucrul, fiecare a învăţat ce are de făcut, iar operatorul de date care lucrează noaptea anunţă doar băieţii când soseşte camionul, realizează verificarea coletelor dacă nu au etichetă şi trimite raportul către client după ce au plecat coletele. Şoferii pregătesc marfa pentru livrare, după un mecanism foarte bine pus la punct. Pe cele trei camioane care fac curse Polonia – Ungaria, lucrează patru echipaje (8 şoferi) pentru că vehiculele stau numai în weekend, când nu avem încărcări. Realizăm astfel, săptămânal, de luni până vineri, 10 încărcări.

Cum aţi recrutat echipa?

Toţi angajaţii vorbesc fluent limbile maghiară şi română şi sunt din zona Cluj şi Oradea, ca să fie aproape de graniţă. Din 52 săptămâni cât are un an, Practicom plăteşte 26 drumuri dus-întors Erd-Oradea/Cluj-Erd. La două săptămâni o dată, pot să plece acasă pe cheltuiala firmei un weekend.

La început, unii dintre ei mergeau în fiecare săptămână acasă pe cheltuiala proprie, însă, după ce a trecut un timp, au început să se integreze în oraş. În prezent, sunt foarte mulţi şoferi din România care vor să lucreze aici. De aceea, am norocul că îi pot alege pe cei mai buni. Oferim cazare, regia e plătită de firmă, drumurile, după cum am spus, la fel, iar salariul şoferilor este ceva mai mare decât al maghiarilor din zonă.

Peste doi ani, când vom ajunge la maturitate cu firma din Ungaria, vom putea primi finanţare, vom cumpăra maşini pe firma din Ungaria şi vom putea angaja personal din Ungaria.

Cum a funcţionat relaţia cu clientul?

Nu a fost uşor, deşi vorbesc fluent limba maghiară. Am venit dintr-o ţară străină ca să facem transport şi performanţă. Să facem ceea ce conaţionalii lor nu au reuşit. Nu a fost uşor să-i convingem că suntem buni şi că merităm o şansă, pentru că unii dintre ei ne priveau altfel, dar, cu timpul, cu multă muncă, le-am demonstrat că suntem cei mai buni dintre cei mai buni şi că se pot baza pe noi. În decurs de un an, am livrat atâtea colete greşite cât a livrat cel mai bun transportator al lor în trei săptămâni. În prezent suntem într-o relaţie foarte bună de prietenie cu angajaţii clientului nostru.

Ce vă propuneţi în perioada următoare?

Ne propunem ca în următorul an este să extindem parcul auto cu 17 maşini de distribuţie.

Peste 99,9% acurateţe la livrare

„Din 126.588 colete livrate din 1 ianuarie până pe 21 noiembrie, am greşit 25 de colete (99,98%). Pentru transporturile de noapte, din 5.874 livrări la diferite adrese, am întârziat 2 din vina noastră, procentul fiind de 99,97%.“

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.