Pre IAA: Versiune pentru viitor

Camioanele sunt predestinate pentru condusul autonom, iar tehnologiile moderne fac traficul rutier mai sigur, îmbunătățesc condițiile de muncă ale șoferilor, reduc emisiile de CO2 și costurile de operare.

Dr. Wolfgang Bernhard, Member of the Board of Management, Daimler AG, Daimler Trucks & Buses

A devenit o tradiție ca, înainte de cea mai mare expoziție dedicată vehiculelor comerciale, IAA Hanovra, cei mai importanți producători să își prezinte viziunea legată de evoluția viitoare a transporturilor.

Astăzi, camioanele oferă informații importante legate de vehicul, marfă, drum, starea traficului, condiții meteo… Provocarea constă în utilizarea optimă a acestor date, pentru a crește eficiența transporturilor, iar conectivitatea și digitalizarea reprezintă teme principale pentru actuala ediție a IAA.

Primi pași spre condusul autonom

Este de așteptat ca următorii ani să aducă transformări profunde în industria de transport.

Dr. Wolfgang Bernhard, Member of the Bord of Management Daimler AG, Daimler Trucks & Buses, a vorbit despre camioanele autonome, care vor reprezenta o revelație pentru industria transporturilor, primii pași fiind deja realizați – camioanele care merg fără intervenția șoferului pe autostradă și mersul în coloană.

Conform studiilor, condusul autonom ar duce la reducerea cu 90% a accidentelor în care sunt implicate camioanele. Totuși, mai sunt pași care trebuie făcuți.

„Legislația trebuie să fie adaptată, la rândul ei, la noile condiții. Condusul parțial autonom trebuie legiferat, înainte de a se trece la sisteme pentru condus integral autonom. Trebuie să le îngăduim șoferilor să își ridice mâinile de pe volan”, a arătat Dr. Wolfgang Bernhard.

Mai eficienți prin inovații

Un accent important a fost pus, în cadrul evenimentului, pe conectivitatea pentru camioane, care are potențialul de a crește semnificativ eficiența transporturilor.

Un camion conectat va aduce valoare adăugată pentru clienți, șoferi și pentru întregul sistem logistic. Un camion conectat poate schimba informații în timp real cu toți participanții implicați în transport – companii de transport, depozite, alte camioane, infrastructură, producători de camioane, service-uri etc. Astfel, pot fi rezolvate probleme precum timpii lungi de așteptare la încărcare/descărcare, curse pe gol sau ambuteiaje.

Totodată, mentenanța și reparațiile camioanelor intră într-o nouă etapă. Sigur, pentru ca toate aceste lucruri să poată fi posibile, este nevoie de rețele funcționale și cu acoperire pe toate drumurile pentru transferul de date.

Tot în direcția creșterii eficienței, precum și a protecției mediului, autovehiculele electrice par să câștige teren. Bateriile devin mai ieftine și cu performanțe mai bune, iar transportul electric ar putea deveni fiabil la nivel local, în viitorul apropiat.

Combinațiile lungi pentru camioane reprezintă, de asemenea, un mare potențial pentru reducerea costurilor și a emisiilor poluante, cu condiția să fie legiferate la nivelul întregii Europe.

Digitalizarea – noua frontieră

Andreas Renschler, Member of the Executive Board of Volkswagen AG, responsabil pentru vehicule comerciale, a realizat un scurt studiu de caz legat de evoluția transporturilor, propunând un orizont larg – anul 2040.

„Industria transporturilor va suferi transformări radicale. Până în 2040, sistemul de transport va fi complet schimbat, rolul transportatorilor va fi diferit, iar camioanele vor arăta altfel. Transporturile vor atinge un alt nivel – complet conectat și mult mai eficient”, a arătat Andreas Renschler.

Andreas Renschler, Member of the Board of Management, Volkswagen AG, CEO, Volkswagen Truck & Bus GmbH

Digitalizarea va deschide drumul pentru viitorul în industria transporturilor – fără ineficiență, fără obstacole birocratice, fără impact negativ asupra mediului și infrastructurii.

„Viitorul digital nu este un vis, fiind, deja, realitate pentru alte industrii, unde a dus la transformări profunde și la noi oportunități. Suntem, astăzi, martori ai unui nou început, cu modele de afaceri reinventate, ce asigură o masivă creștere a eficienței”, a completat Andreas Renschler, care a anticipat, de asemenea, că toate camioanele Scania și MAN livrate după 2017 vor fi online.

Astăzi, tehnologiile moderne au un mare potențial pentru a crește eficiența.

Joachim Drees, Chief Executive Officer MAN Truck & Bus AG, a arătat că, la ora actuală, aproape 35% din volumul total al industriei de transport nu este utilizat, sau este folosit inadecvat.

oachim Drees, Chief Executive Officer, MAN Truck & Bus AG

„Companiile trebuie să lucreze tot mai strâns împreună, în ciuda faptului că sunt concurente. Iar Logistica 4.0 are nevoie, în primul rând, de interfețe funcționale. Sistemele care nu pot fi integrate nu au viitor. Logistica viitorului presupune ca fiecare etapă a transportului să fie vizibilă pentru ceilalți jucători”, a declarat Joachim Drees.

Piața crește

Pe plan mondial, piața vehiculelor comerciale cunoaște o perioadă bună. Astfel, în Europa de Vest, se menține o creștere importantă; după 14% creștere în 2015, primele cinci luni ale acestui an au înregistrat, de asemenea, un plus de 14% pe segmentul autovehiculelor de peste 6 t. Cele mai mari piețe, Franța, Marea Britanie și Italia, mențin un ritm important al creșterii, iar Spania și Olanda au obținut cele mai bune performanțe, cu un progres de peste 20%. Așteptările vizează o creștere totală, pentru 2016, de 8%. Și segmentul vehiculelor comerciale ușoare cunoaște o perioadă bună în Europa de Vest, cu creșteri importante în 2014 și 2015, primele patru luni ale anului aducând, din nou, un plus de 11%.

Piața camioanelor din SUA va cunoaște, anul acesta, o scădere, după șase ani consecutivi de creștere. Totuși, este de așteptat ca aceasta să fie reluată după o scurtă perioadă, ciclică, de regres. Pe de altă parte, piața vehiculelor comerciale grele din China începe din nou să crească, după doi ani slabi. Pentru 2016, este de așteptat ca piața să ajungă la aproape 800.000 de camioane noi, aducând un progres de 5%.

Totodată, Germania merge bine, cu o creștere de 5% în 2015, însemnând peste 83.000 de vehicule comerciale grele. Primele cinci luni ale lui 2016 au dus la majorarea la 9%, însă este de așteptat ca aceasta să se tempereze în a doua parte a anului, estimându-se un plus de 4% pentru întregul an. Și pentru van-uri este așteptată o creștere de 5%, în Germania.

Ediția cu numărul 66 a IAA Hanovra va avea loc în perioada 22-29 septembrie.

Camioanele viitorului vor fi interconectate, vor fi echipate cu tot mai multe sisteme automate și vor îngloba mai multă tehnologie digitală.

Autovehiculele comerciale ușoare ale viitorului vor asigura un TCO îmbunătățit, prin utilizarea optimă a spațiului, cu dimensiuni exterioare minime, iar masa utilă va crește datorită unui design ce va asigura o masă proprie mică și un nivel de calitate ridicat.

Vor fi conectate, comunicând cu celelalte vehicule, cu infrastructură și sisteme. Vor fi echipate cu motoare electrice și vor oferi un concept modular pentru interior, putând acoperi numeroase tipuri de transport. Și, bineînțeles, vor avea sisteme autonome de condus, oferind, astfel, siguranță maximă.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.