Pregătiți pentru fondurile europene

Fondurile europene venite prin Programul Operațional Regional 2014-2020 aduc noi speranțe privind modernizarea transportului public local de călători. Am discutat cu Csuzi Istvan, director general OTL și vicepreședinte URTP, despre impactul pe care aceste fonduri ar trebui să îl aibă.

Ziua Cargo: Ce direcție ar trebui să ia fondurile europene aferente Programului Operațional Regional 2014-2020?

Csuzi Istvan: Transportul public local reprezintă un serviciu comunitar indispensabil, ce trebuie menținut și dezvoltat, având un foarte mare impact asupra populației. Zilnic, în România, peste 15 milioane de oameni accesează serviciul de transport local. Numai în Oradea avem peste 150.000 de călători zilnic. Dacă acest serviciu nu oferă suficientă atractivitate, avem o problemă majoră în ceea ce privește nivelul de trai. Transportul public trebuie dezvoltat, prioritizat, în special gândindu-ne la viitor.

Cartea Albă a Uniunii Europene, apărută în 2011, prevede că, până în 2030, toate orașele cu peste 100.000 locuitori trebuie să aibă doar transport electric. Astăzi există autobuze electrice, însă acestea nu prezintă siguranță totală în funcționare – probabil vor deveni alternativă peste 5-10 ani. Astfel, tramvaiul reprezintă soluția ideală. Dacă analizăm tot sistemul de transport pe întregul ciclu de viață și nu doar prin prisma avantajelor de moment, este clar că transportul electric prezintă avantaje și este câștigător în competiția cu autobuzele, aparent mai ieftine. Bineînțeles, trebuie să luăm în considerare poluarea, precum și infrastructura și uzura acesteia.

În țara noastră, avem încă mult de lucrat în ceea ce privește strategiile de achiziții și de folosire a fondurilor europene. Dacă în Polonia, în perioada 2007-2013, s-au cumpărat 544 de tramvaie, în Ungaria peste 150, în România doar 30, dintre care 10 sunt la Oradea.

Veți continua dezvoltarea transportului cu tramvaiul?

În Oradea există o istorie de 110 ani de utilizare a tramvaiului, iar această continuitate a fost păstrată și avem vise îndrăznețe, ca în viitorul foarte apropiat să dezvoltăm și mai mult acest transport, fiind printre puținele orașe din România care dezvoltă liniile de tramvai – avem în vedere o extindere de 7-8 km. Există deja planurile pentru accesarea fondurilor europene pe Programul Operațional Regional 2014-2020, unde extinderea liniilor de tramvai reprezintă o prioritate pentru administrația locală. Astfel se va crea un nou inel central, ce va descongestiona centrul orașului. Acest proces de dezvoltare reprezintă o continuare firească a permanentelor îndeletniciri pentru îmbunătățirea și mărirea confortului oferit călătorilor.

Amintesc faptul că OTL a reușit, în ultimii ani, să își reînnoiască o bună parte din parcul de autobuze, iar peste 60% dintre autobuzele ieșite, astăzi, în trafic sunt cu podea joasă. Avem, de asemenea, primele 10 tramvaie cu podea joasă achiziționate în România. Trebuie avut în vedere faptul că, fără infrastructura necesară, tramvaiul nu funcționează. În ultimii 15 ani, am avut investiții majore în această direcție, de peste 15 milioane de euro – schimbat șine, montarea de macazuri automate, mărirea curburii razelor la peste 50 m, reducând uzurile la bandaje cu peste 40%.

Care este experiența OTL în accesarea de fonduri europene și ce proiecte vizați pentru viitor?

OTL a accesat fonduri europene, în ultimii 3-4 ani, pentru îmbunătățirea sistemului de e-ticketing, elaborarea planului de mobilitate urbană (ambele aproximativ 250.000 euro din fonduri europene) și pentru laboratorul de mecatronică (proiect de 4 milioane euro).

Pentru a continua ritmul de dezvoltare susținută, trebuie să căutăm formula adecvată de accesare a fondurilor europene. Pe 2014-2020, Programul Operațional Regional (POR) pe axa 4 are „mobilitatea” ca și capitol aparte, în care municipiile reședință de județ vor primi fonduri pentru infrastructură, reînnoirea parcului prin achiziția de vehicule performante, respectiv modernizarea vehiculelor.

Un tramvai nou costă 1-2 milioane de euro. OTL are 50 de tramvaie care ies în circulație zilnic. Înnoirea întregului parc este imposibilă în perioada următoare, putând deveni, poate, un plan fiabil pe termen lung. Astăzi, ne concentrăm pe modernizarea parcului existent, care constă în schimbarea tracțiunii electrice cu un sistem performant, ce va duce la reducerea consumului de energie electrică cu 30-40% și o cosmetizare – mărirea confortului printr-un facelift. Aceasta poate să coste între 100.000 și 500.000 euro. Ținta noastră este realizarea unui prototip în Oradea, costurile fiind de până la 200.000 euro, urmând să folosim proiectul pentru toate tramvaiele noastre și, ulterior, punându-l la dispoziția tuturor utilizatorilor de tramvaie din țară.

Când va demara accesarea fondurilor?

Ghidul privind accesarea fondurilor este încă în dezbatere pentru POR. Beneficiarii pot fi atât primăriile, cât și companiile. OTL este pregătită, ca societate comercială pe acțiuni, cu proprietar Primăria Oradea, să participe la proiecte. În Oradea, probabil, ordinul de mărime va fi între 30 și 40 de milioane de euro pe capitolul „Mobilitate”, iar noi avem 7-8 proiecte în vizor, acceptate ca priorități ale municipiului, trecute în strategia de dezvoltare în perioada imediată.

Dezvoltarea sistemului de tramvaie are trei elemente principale – extinderea către Sud, extindere către Est (cu construcția unui depou pentru tramvaie), modernizarea tramvaielor (30-40 de unități, după validarea prototipului). De asemenea, reînnoirea parcului de autobuze și diversificarea capacității de transport a acestuia reprezintă un deziderat foarte important. Introducerea în parc a autobuzelor de capacitate mică și medie ne-a adus deja economii importante – 5 minibuse și 7 midibuse au fost achiziționate anul trecut. Sunt multe momente, în timpul zilei, când numărul pasagerilor nu solicită utilizarea unor capacități mari de transport. Practic, în afara orelor de vârf am putea utiliza aceste capacități mai mici, optimizând consumul de carburant.

Un alt proiect este legat de construcția de autogări. Vom construi o a treia autogară, execuția acesteia fiind în procesul de licitație. Sperăm ca, până la sfârșitul anului viitor, să fie finalizată. Acest proiect are rolul de a asigura integrarea transportului județean cu cel local.

Un element important este și integrarea bicicletei în transportul public local. Un sistem bike-sharring este în planurile noastre pentru anul viitor. Această facilitate va funcționa pe bază de abonament OTL.

Vor fi utilizate corect fondurile?

Avem informații privind tendința autorităților de a prelua banii din Capitolul „Mobilitate” pentru alte tipuri de investiții, cum ar fi refacerea infrastructurii rutiere.

Există diferite tipuri de abordare. Sunt persoane care consideră că, la Capitolul „Mobilitate”, intră tot ce are legătură cu asfaltul (orice tip de investiție în infrastructura rutieră), însă această interpretare este greșită. Transportul public reprezintă mobilitate și, astfel, trebuie să fim atenți ce includem în Capitolul „Mobilitate”. Modernizarea unui drum nu intră aici, decât dacă eventual acest lucru implică realizarea de benzi dedicate transportului public. O abordare rațională a Capitolului „Mobilitate” va crea posibilitatea pentru multe orașe să achiziționa mijloace de transport noi, să realizeze autogări, să modernizeze stații, sisteme e-ticketing, sisteme informare pasageri etc. Sunt multe lucruri de făcut și, din păcate, se preferă uneori alocarea banilor către alte lucruri, „mai pragmatice”.

Sunt administrații locale care măsoară doar metri pătrați de asfaltare, în loc să privească în ansamblu calitatea serviciului de transport public, care reprezintă al patrulea factor de intruziune socială.

Vom reuși să utilizăm integral la nivel național fondurile europene alocate Capitolului „Mobilitate”?

Există premise ca acest lucru să se întâmple, având în vedere că alocarea se realizează în doi pași. Dacă la prima alocare se constată că rămân fonduri neutilizate, dar încă în perioada de accesare, se alocă pentru alte proiecte fiabile. Cine va avea proiecte mai bune va câștiga mai mult. Dacă administrațiile locale și operatorii de transport nu sunt pregătiți pentru accesarea fondurilor europene nu este exclus să piardă sumele. Am constatat însă că majoritatea administrațiilor și companiilor se pregătesc pentru accesarea fondurilor. Este adevărat că este necesară multă muncă pentru realizarea de proiecte bune și fiabile și punerea acestora în practică, pentru cheltuirea în timp util a acestor fonduri.

La ora actuală se sedimentează la nivel local strategiile și se extrag cele mai bune idei din proiectele inițiale; avem strategii coerente pentru dezvoltare, în cazul acelor administrații locale care au pus accent pe accesarea fondurilor europene. Acum, mingea este la Guvern – realizarea ghidului și asigurarea unei bune viteze pentru accesarea fondurilor. Putem spera ca, până în primăvară, să avem primele contracte de finanțare semnate. Apoi, va intra în scenă legea achizițiilor publice, care, din păcate, este o catastrofă. Dacă problemele semnalate în legătură cu această lege se vor rezolva, este posibil ca, în primăvara lui 2017, să avem și contracte de execuție semnate.

S-a ajuns la un echilibru între transportul local și cel județean?

Din punct de vedere al legislației, avem o mare problemă, legată de cursele regulate speciale și nu înțelegem pe ce considerente mai sunt menținute. Dacă într-o zonă industrială există transport public local și, paralel, se înființează curse regulate speciale, consider că avem o concurență neloială. Operatorii de transport local consacrați s-au plâns de această legislație adesea, însă, în ultima vreme, chiar și operatorii privați, deținători de licențe pentru curse regulate au resimțit concurența neloială a curselor regulate speciale. Avem localități limitrofe municipiului, legate prin curse județene atribuite în urma licitațiilor și, mai nou, sunt înființate curse regulate speciale, cu licență emisă de consiliul județean, care de fapt sunt curse regulate mascate, adunând toți călătorii din stații.

Dorim să introducem o propunere legislativă ca, în cazul în care peste 60% din traseul unei curse regulate speciale se suprapune cu rețeaua unui operator de transport local, să nu se permită eliberarea licenței. Astăzi, practic, autoritatea de transport este obligată să răspundă pozitiv oricărei firme de transport ce depune o cerere de eliberare a unei licențe pentru o cursă regulată specială – condițiile sunt minime. Cel puțin pentru Oradea, putem afirma cu certitudine că aceste curse regulate speciale nu respectă cadrul legal și preiau călători care nu sunt angajați ai firmelor cu care au încheiat contracte de transport.

Cum s-ar putea rezolva problema?

Soluția ar trebui să fie realizarea unui transport public local performant. De exemplu, OTL a introdus, anul trecut, două linii în zona industrială a municipiului și, de atunci, înregistrăm o creștere continuă a numărului de călători. Deja firmele vin către noi pentru abonamente, iar cursele regulate speciale se vor retrage în timp.

Legislativ, problema s-ar putea rezolva cu ajutorul unor reguli simple și clare, aplicabile la nivel național, preluate o dată cu modificările aduse Legii 92/2007, aflate în lucru. Pe lângă stabilirea unei cote maxime de 60% paralelism între cursa regulată specială și rețeaua de transport local, ar trebui să fie definite stații dedicate acestui tip de transport. În Oradea sunt 15 asemenea stații. Se evită, astfel, sau, cel puțin, scade semnificativ riscul concurenței neloiale. Oricum, este nevoie de un bun dialog între autoritățile locale și cele județene.

Avem, totodată, un dialog bun cu reprezentanții operatorilor privați și inclusiv cele 15 stații destinate transportului regulat special au fost stabilite împreună cu aceștia.

„Regiile de stat nu pot accesa fondurile europene și ar trebui transformate în societăți comerciale. Majoritatea operatorilor de transport local au făcut acest pas.”

„Semnarea contractelor de finanțare și îmbunătățirea legii achizițiilor publice reprezintă premisele pentru o absorbție rapidă a fondurilor europene.”

„Multe municipii vor utiliza fondurile pentru refacerea infrastructurii dedicate tramvaielor.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.