Prima flotă pe Gaz Natural Comprimat ( CNG ) din țara noastră

Autor al acestei premiere este compania Antares Transport, membră a grupului de firme Antares din Râmnicu Vâlcea, prin achiziţia a 20 de autovehicule Iveco Daily CNG carosate în Cehia. Managementul companiei își propune o abordare nouă în privinţa transportului, „atacând“ exact elementul cel mai important de cost – carburantul. Noua tehnologie este mai eficientă și, totodată, mai „curată“.

„Apreciez componenta ecologică a acestei soluţii“, a afirmat Dumitru Becşenescu, președintele grupului de firme Antares, explicând că este unul dintre motivele care au stat la baza deciziei de a investi în dezvoltarea primei stații de CNG din România. „Sunt, în ultimul timp, din ce în ce mai atras de ideea unei bune relaţii cu natura, de protest împotriva celor care agresează mediul, ceea ce se potriveşte cu alternativa mai puţin poluantă la care am apelat“. Dar lucrurile nu sunt foarte simple atunci când decizi să fii un deschizător de drumuri. Birocraţia este semnificativă, iar autorităţile române nu au creat încă mecanismele de autorizare și aparent nici nu au preocuparea să se grăbească să o facă. Dumitru Becşenescu recunoaşte că s-a înarmat cu multă răbdare pentru acest proiect, ţinând cont de faptul că trebuia asigurată o variantă de alimentare pentru vehiculele CNG, prin investiţia într-o staţie de profil.

„Am dat curs acestei idei, pe care în mod categoric o consider fezabilă, după ce am studiat-o în profunzime, printr-o documentare amplă şi după câteva vizite în țări europene care au bine dezvoltată această afacere. S-ar pune întrebarea de ce până acum nimeni nu a pus în practică această variantă în România. Nu putem da un răspuns clar, dar probabil că datorită costului ridicat al investiției nejustificat din cauza lipsei unei piețe de desfacere, și poate și pentru că nu a existat răbdarea necesară. Şi eu am avut de vreo trei ori tendinţa să renunţ, din cauza birocraţiei și a multor situații din care părea că nu există o ieșire. Lucrez de peste un an la acest proiect.“

Președintele Antares Group ne-a explicat că, în primă fază, autorităţile au respins proiectul fără ca măcar să aibă decența de a schița preocuparea să îl înțeleagă. Pe de altă parte, faptul că Grupul Antares cuprinde și o firmă de transport, dar și una specializată în distribuția de GPL, înființată înainte de nașterea pieței de autogaz în România și la a cărei maturizare a contribuit semnificativ, a reprezentat ecuația perfectă pentru noul proiect.

„Trebuie să fii nebun să investești într-o staţie de gaz natural, a cărei valoare ajunge la aproximativ 300 de mii de euro fără a avea garanția măcar unui client puternic și statornic. Este avantajul grupului nostru de firme, faptul că avem afaceri care se intersectează în mod fericit cu oportunitatea.“

Rețeta completă: transport, stație de alimentare CNG, montare kituri CNG pe mașini

Odată stabilită oportunitatea staţiei de alimentare cu gaze naturale (CNG), a apărut problema autorizărilor. „Chiar dacă autorităţile nu au fost tocmai pregătite, pentru că nu au mai existat solicitări în acest sens, sperăm să finalizăm autorizarea în cursul acestei luni. Îmi doresc mult să fac acest business, și îl voi face.“

În opinia președintelui Antares Group, acest business, care trebuie să dezvolte în România, în perspectivă, o rețea națională de staţii de alimentare cu gaz natural, este mult mai complex.

„Ne dorim să fim promotorii acestei afaceri în România, toată viața mi-am dorit să pot face ceva nou, ceva diferit, ceva de mare anvergură, prietenos cu mediul. Iar acest business le are pe toate. În plus, este un nonsens ca toate țările din jur să dispună de staţii de alimentare cu gaz, iar România nu. În contextul în care flotele pe CNG vor să tranziteze România, au nevoie de asigurarea alimentării pe coridorul european dinspre Turcia-Bulgaria către Ungaria. În Bulgaria, de pildă, sunt în acest moment 105 staţii de gaz natural comprimat“, a explicat Dumitru Becşenescu, precizând că nu se aşteaptă ca peste noapte românii să se înghesuie să-și cumpere mașini alimentate exclusiv cu CNG. Strategia sa de business este să determine într-o perspectivă apropiată conversia vehiculelor alimentate cu carburanți tradiționali în sistem dual, o combinație motorină – CNG sau benzină – CNG, cu impact semnificativ asupra costurilor și, implicit, asupra competitivității.

„Reprezint în exclusivitate, în România, interesele unei firme din Italia care produce şi montează kituri de gaz natural comprimat pe maşini. Este vorba despre un sistem dual, care presupune injecţie de gaz în motorină sau benzină. Partenerii italieni adaptează kituri pentru diferite tipuri de motoare“, a arătat el. Omologarea RAR a maşinilor în sistem dual a reprezentat, cu adevărat, o provocare, în condiţiile în care nu puteau fi identificate soluţii în acest sens.

Dumitru
Becșenescu,
Președinte & CEO,
Antares Group

„Pentru a rezolva această problemă, am apelat la ajutorul partenerilor din Italia, care au facilitat vizita reprezentanţilor RAR la autorităţile omoloage din această ţară, pentru a putea studia laboratorul unde se realizează testele. După o perioadă de 3 zile petrecută în Italia, pe parcursul căreia au cercetat amănunţit tot procesul de testare și omologare, reprezentanţii RAR şi-au dat acordul pentru primele omologări ale vehiculelor în România – un prim pas uriaș. Totul a durat însă un an, ceea ce a afectat dinamica afacerii.“

Potrivit președintelui Antares Group, prima staţie de alimentare CNG va fi amplasată la Râmnicu Vâlcea. Tot aici vor fi realizate montajele kiturilor de alimentare cu CNG, existând două divizii ale companiei care activează deja în acest perimetru. „Estimez că, la sfârşitul lunii iulie, stația va fi operațională. Echipamentele au sosit deja în România, trebuie să finalizăm însă partea de proiectare și autorizare.“

O afacere cu potenţial

Business plan-ul favorabil unei flote ECO a luat în calcul un parc ce rulează un număr constant ridicat de km și care oricum trebuia schimbat în viitor. „Avem şansa să deținem, până în 2019, licenţe pe mai multe trasee, fapt ce ne-a permis creionarea unui business plan fezabil. În contextul unei singure staţii de alimentare, în prima fază trebuie să ţinem cont de distanţe, de autonomia maşinilor pe CNG. Din fericire, deţinem trasee care se pretează la aceste condiţii“, a menţionat Dumitru Becşenescu.

Primele 5 maşini Iveco Daily CNG vor intra în parcul Antares la sfârşitul lunii mai, pentru ca, la sfârşitul lui iunie, să fie gata următoarele 5 şi, ulterior, să se ajungă la o flotă de 20 de vehicule CNG pe şasiu Daily, carosate de un carosier partener al Iveco din Praga.

„Mă aştept ca această flotă să genereze o reducere substanţială a costurilor privind combustibilul, ţinând cont de faptul că rulează zilnic 350-380 km. Am gândit business plan-ul de aşa manieră încât în cinci ani şi jumătate să amortizăm investiţia în maşinile noi, doar din economiile cu carburantul“, a menţionat Dumitru Becşenescu.

Concret, Antares va dispune de un parc de 20 de maşini pe gaz natural, la care se vor adăuga 30 de maşini pe sistem dual. A fost obţinută deja aprobarea RAR pentru a fi trimisă prima maşină către laboratorul din Italia, de unde se va obţine autorizarea, pentru ca, ulterior, autorizările pentru celelalte maşini să fie acordate în laboratorul Antares, după ce angajaţii companiei vor beneficia de training în Italia. În final, toată flota Antares va fi trecută pe gaz natural.

„Este un business solid, cu perspective fantastice. În opinia mea, va fi o explozie rapidă şi foarte puternică pe piaţă, deoarece firmele de transport îşi vor dori să adopte acest sistem dual, care aduce economii substanțiale și un avantaj competițional apreciabil. Cei vizaţi sunt cei care rulează un număr mare de kilometri: camioane, camionete, taxiuri, autobuze. Tipul de instalaţie utilizat pentru sistemul dual este diferit de la caz la caz și depinde de specificaţiile tehnice ale motorului, de fişa tehnică a maşinii, pentru ca, în funcţie de acestea, să permită injecţia de gaz, care variază între 50 și 80% din total carburant.“

Dumitru Becşenescu a precizat că economia de cost per km ajunge la 22-25%. Sau, altfel spus, în loc să plătești 100 euro pe carburant, plăteşti 75-78 de euro. În plus, viaţa motorului este mult prelungită, iar costurile de mentenanţă sunt mult reduse. În ceea ce privește siguranţa rutieră, statisticile arată că s-au înregistrat cu 30% mai puţine accidente fatale în cazul maşinilor pe gaz, faţă de cele pe sistem clasic benzină/motorină.

Dumitru Becşenescu, Președinte Antares Group:

„Nu există, deocamdată, pe piaţa românească o alternativă la carburanţii tradiţionali pentru motoarele Diesel și de aceea noul business are un mare potenţial.“

„Abia făcusem primii pași şi am fost deja curtați de investitori puternici, care și-au exprimat interesul de a veni lângă noi în această afacere. Totodată, finanţatorii s-au bătut pe finanțarea acestui proiect, ceea ce mă încântă și mă încurajează foarte mult. Cu siguranţă, proiectul va fi unul de succes.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.