Primele semnale pozitive?

La inceput de martie, s-a constatat o crestere a nivelului comenzilor de transport postate pe bursa, datorata variatiei sezoniere a pietei.

Piata transporturilor a fost lovita din plin de criza economica. Blocajul financiar, accesul redus la surse de finantare, neincasarea creantelor dar, in special, scaderea puternica a cererii au dus la poate cea mai neagra perioada din istoria transporturilor romanesti postdecembriste.

Crestere la marfurile transportate

Pe bursele de transport, la fel ca si pe intreaga piata a transportului rutier de marfuri, se face simtita o variatie sezoniera anuala. Lunile ianuarie – februarie constituie un debut anual saracacios in marfuri de transportat. Urmeaza, in mod normal, in martie, o crestere semnificativa fata de primele doua luni care, cu exceptia sarbatorii Pastelui, se mentine pana in luna august. În aceasta luna, traditionala a concediilor, piata inregistreaza o scadere. Dupa care, din septembrie, vin iarasi luni bune pentru transportatori, pana la Craciun, de la care, pana dupa Anul Nou, se inregistreaza cel mai redus nivel anual al pietei. „Cu exceptia perioadei Pastelui si a concediilor din august, piata functioneaza la nivel normal din martie pana in decembrie la Craciun. Nivelul pietei transportului (numarul marfurilor de transportat) urmeaza trendul economic general. Astfel, nivelul normal al pietei este altul de la an la an, dar variatia sezoniera se pastreaza“, a explicat Dan Cotenescu, director general BursaTransport, una dintre principalele burse de transport din Romania.

Criza s-a instalat pe piata transporturilor din Romania incepand din octombrie 2008 si s-a accentuat in noiembrie. Astfel, in tara noastra, momentul de declansare a crizei a determinat o prelungire cu doua luni (cel putin) a celei mai slabe perioade a anului.

„Scaderea numarului de marfuri transportate a ajuns in final la 40% din ceea ce ar fi trebuit sa se intample daca numarul de marfuri si-ar fi urmat variatia sezoniera. Partea buna a lucrurilor este ca dupa perioada Craciun – Anul Nou, nivelul lunilor ianuarie si februarie s-a pastrat acelasi cu cel din octombrie – noiembrie 2008“, a precizat Dan Cotenescu. Faptul ca lipsa comenzilor de transport, specifica inceputului de an, a fost devansata de criza care s-a instalat in toamna a amplificat dificultatile resimtite de catre firme. Astfel, chiar daca am ajuns in luna martie si primele semne pozitive au aparut, multi transportatori traverseaza situatii extrem de dificile, din care se vor redresa cu mare dificultate. Aceasta variatie pozitiva a marfurilor postate pe BursaTransport ne face sa speram intr-o redresare a situatiei actuale, insa trebuie sa precizam faptul ca sfarsitul lunii februarie – inceputul lunii martie 2009 abia a atins nivelul inregistrat la sfarsitul lunii ianuarie 2008. Astfel, sperantele sunt legate in primul rand de pastrarea trendului crescator al numarului de marfuri si intr-o mica masura de nivelul atins in aceasta perioada, aflat mult sub asteptarile pietei de transport.

Dan Cotenescu, director general BursaTransport:

„Criza s-a instalat pe piata transporturilor in octombrie 2008 si a avut ca efect scaderea brutala si atipica, din punct de vedere sezonier, a nivelului pietei la 40% din ceea ce se preconiza in 2008. Dupa care, piata a continuat sa functioneze la acest nivel scazut, respectand variatia sezoniera anuala“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.