Primul contract pentru Autostrada Pitești – Sibiu, semnat

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul pentru realizarea primei porțiuni din cel mai așteptat proiect de infrastructură rutieră: Autostrada Pitești – Sibiu.

Astfel, Secțiunea 1 Sibiu – Boița, de aproximativ 13 km, din Autostrada Pitești – Sibiu (ce va avea o lungime totală de 123 km), va fi construită de compania Porr Construct, care a câștigat licitația – la care au participat 9 companii și asocieri de constructori – depunând o ofertă de peste 612,6 milioane de lei (129 de milioane de euro, cu un cost de 10 milioane de euro/km).

Durata de realizare a investiției este de 48 de luni, din care 12 luni sunt stabilite pentru proiectare și 36 pentru execuția lucrărilor. Garanția lucrărilor este de 10 ani (120 de luni).

Traseul Secțiunii 1 Sibiu – Boița

Sibiu – Boița este prima dintre cele 5 secțiuni ale Autostrăzii Sibiu – Pitești, iar traseul ei va începe din zona localității Șelimbăr (la intersecția cu Centura Sibiu), unde va fi construit un nod rutier care va deservi toate fluxurile de trafic, la o viteză de proiectare de 50-100 km/h. Secțiunea va continua la vest de DN7, în paralel cu acesta, fiind amplasat într-o zona colinară, până la km 6, în zona localității Veștem. În continuare, traseul va traversa la vest comuna Tălmaciu și DJ105G (Avrig – Mârșa – Tălmaciu – Sadu), până în zona localității Boița, unde este prevăzut un nod rutier care va asigura conectivitatea temporară a autostrăzii Sibiu – Pitești cu DN7.

Traseul în aliniament va fi proiectat la o viteză de 100 km/h pe o porțiune de 5 km (din cauza constrângerilor fizice din teren), iar, pentru restul de 8 km din traseu, se va asigura o viteză minimă de proiectare cuprinsă între 120 și 140 km/h.

Pe traseul Secțiunii 1 vor fi construite 8 poduri și pasaje și două noduri rutiere – Nodul rutier Sibiu (km 0), la intersecția dintre A1, Centura Sibiu, DN1 și DN7, proiectat la o viteză minimă de 40 km/h, și Nodul rutier Boița (km 13), care va asigura conexiunea cu DN7 și va fi proiectat la o viteză minimă de 50 km/h.

Licitația pentru Autostrada Iași – Ungheni, în iunie

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, promite că, la fârșitul lunii iunie, va fi lansată licitația pentru construirea Autostrăzii Iași – Ungheni. Până atunci, pe 15 mai, va fi anunțat câștigătorul procedurii de revizuire a studiului de fezabilitate pentru tronsonul cuprins între Târgu Mureș și Târgu Neamț.

„În aceeași zi, Comisia națională de prognoză va anunța procedura de selectare a ofertanților care vor participa la parteneriatul public privat pentru construirea segmentului Târgu Neamț – Iași. Pe 30 iunie, vom lansa procedura de proiectare și execuție a tronsonului de Autostradă Iași – Ungheni, inclusiv podul de la Ungheni”, a precizat Răzvan Cuc. Ministrul Transporturilor le-a cerut autorităților din Iași să nu mai elibereze autorizații de construire pe traseele variantei ocolitoare a municipiului și pe viitorul traseu al autostrăzii ce va străbate zonele limitrofe.

Autostrada Tg Neamț – Iași, în 4 ani

Guvernul a adoptat studiul de fundamentare a proiectului Autostrăzii Târgu-Neamț – Iași, investiție ce va fi realizată în parteneriat public privat (PPP), a cărei valoare este estimată la 1,2 miliarde de euro. Premierul Viorica Dăncilă a declarat că porțiunea de 68 de kilometri va fi construită în patru ani. Perioada de proiectare și realizare este preconizată să dureze 48 de luni. Autostrada se va racorda la drumul de mare viteză București – Suceava, aflat în pregătire la Ministerul Transporturilor. Proiectul a fost deschis investitorilor care doresc să aloce sume pentru construirea acesteia. „Așa cum am menționat, voi monitoriza cu prioritate ca și la acest obiectiv toate procedurilor să se realizeze cu rapiditate”, a precizat Viorica Dăncilă.

Amintim că Dăncilă adoptase o ordonanță de urgență privind construirea prin PPP a autostrăzii Tg Mureș – Iași, însă Parlamentul a decis, prin lege, ca tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț să fie realizat din fonduri europene. În aceste condiții, Guvernul a rămas să aloce din banii de la buget numai sumele necesare porțiunii de 68 de km.

Pentru restul din această autostradă A8, respectiv sectorul Târgu Mureș – Târgu Neamț, CNAIR a scos la licitație, la începutul lunii februarie a acestui an, completarea studiului de fezabilitate. Câștigătorul licitației va trebui să elaboreze și documentul-suport aferent proiectului, în vederea susținerii cererii de finanțare, precum și să acorde asistență pentru Beneficiar, atât pe parcursul procesului de pregătire a cererilor de finanțare, cât și în perioada de evaluare a acestora de către toate instituțiile implicate în acest proces (MT-DGOIT și Comisia Europeană). Data limită de depunere a ofertelor a fost 20 martie 2019, însă CNAIR nu a stabilit încă un câștigător. Durata contractului va fi de 18 luni și va cuprinde 14 luni pentru completarea studiului de fezabilitate și 4 luni pentru asigurarea asistenței tehnice.

Tronsonul Ștei – Beiuș al DN76, aproape gata

Lucrările de reabilitare a tronsonului 5 Ștei – Beiuș, în lungime de 31 km, al DN76 Deva – Oradea, sunt aproape finalizate, astfel că porțiunea urmează să fie deschisă circulației, potrivit reprezentanților CNAIR. Anul acesta, se vor finaliza și lucrările pe lotul 3, de 15 km, care face parte din tronsonul 6 Beiuș – Oradea al DN76. Contractul a fost semnat în luna august 2018, cu asocierea Drum Asfalt – Trameco – Drumuri Bihor, care a început lucrările în octombrie. Tot pentru acest tronson, CNAIR intenționează să semneze, anul acesta, contractele pentru reabilitarea loturilor 1 și 2, în lungime totală de peste 32 km. Ofertele deschise în luna ianuarie 2019 se află încă în evaluare.

Pe tronsonul 3 Ionești – Vârfurile, de aproximativ 14 km, șantierul a debutat de două luni. Contractul a fost semnat în noiembrie 2018, cu asocierea Sylc Con Trans – Hydrostroy AD. Execuția lucrărilor este în plină desfășurare și va dura 12 luni.

Totodată, asocierea Dacia Faber – Total Construct a început lucrările de consolidare la km 86,5 pe sectorul Criștioru de Jos – Vârfuri, unde a avut loc o alunecare de teren. Constructorul are la dispoziție 4 luni pentru punerea în siguranță a drumului, astfel încât să fie evitată blocarea circulației, și consolidarea terenului cu coloane forate în adâncime.

În ceea ce privește reabilitarea tronsonului 4 Vârfurile – Ștei, cu o lungime de peste 33 km, anul acesta va fi lansată o nouă licitație, după ce fostul antreprenor a abandonat lucrările. În prezent, documentația de atribuire a fost actualizată, după o expertiză tehnică a lucrărilor executate de vechiul antreprenor. Tronsonul 1 Șoimuș – Brad, de peste 30 km, a fost recepționat și deschis circulației încă din luna decembrie 2017. Tronsonul 2 Brad – Ionești, de aproape 20 km, a avut recepția finală în luna decembrie 2019.

Podul peste Dunăre de la Brăila, în șantier

Lucrărilor la Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila, începute în luna decembrie 2018, când a fost emisă autorizația de construire pentru fundațiile și elevațiile de la turnuri, continuă conform contractului.

În luna aprilie anul acesta, ministrul Transporturilor a semnat și autorizația de construire nr. 16, pentru podul suspendat și viaductele de acces. Asocierea Astaldi IHI Infrastructure Systems realizează lucrările, în valoare de 1,9 miliarde lei, fără TVA. Durata contractului este de 48 de luni, din care cele 12 luni de proiectare au trecut, iar pentru cele 36 de luni de execuție a pornit deja cronometrul. Perioada de garanție a lucrărilor este de 120 de luni.

Pe lângă acest obiectiv de infrastructură, au fost lansate și conexiunile regionale cu podul. Astfel, sunt lansate procedurile de licitație pentru studiile de fezabilitate și proiectele tehnice pentru drumurile expres Brăila – Tulcea, Buzău – Brăila și Focșani – Brăila. Pentru drumul expres Brăila – Galați, licitația pentru proiectare și execuție va fi lansată în luna octombrie 2019.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.