Proiect de modificare a Legii RCA: Decontarea directă, obligatorie

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune modificarea articolului 26 din Legea RCA, astfel încât decontarea directă să fie obligatorie. În acest sens, Ministerul Finanțelor a publicat în consultare publică proiectul ordonanței de urgență (OUG).

Dacă ordonanța va fi adoptată de Guvern, șoferii vor putea recupera de la propriul asigurător RCA daunele produse într-un accident auto de care nu sunt vinovați. Firma de asigurare va obține, ulterior, în totalitate sau parțial, sumele achitate, de la asigurătorul mașinii șoferului vinovat.

„Decontarea directă se ofertează obligatoriu de către asigurătorii RCA”, va arăta alin, (1) al articolului 26 din Legea 132/2017 privind RCA.

5 condiții cumulative

Potrivit alin. (2) decontarea directă între asigurătorii RCA este aplicabilă la îndeplinirea cumulativă a 5 condiții: accidentele auto să se producă pe teritoriul României; vehiculele implicate în accidentele auto să fie înmatriculate/înregistrate în România; prejudiciile să fi rezultat în urma unui eveniment produs exclusiv între două vehicule; ambele vehicule implicate în accidentul auto să aibă asigurare RCA valabilă la data evenimentului; din accident să se fi produs prejudicii exclusiv vehiculelor.

În următoarele 10 alineate ale art. 26 este reglementată procedura de decontare directă, dar aceasta urmează să fie detaliată în Normele metodologice de aplicare, ce vor fi elaborate de ASF.

COTAR este pro

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susține decontarea directă pe piața asigurărilor, arătând că „doar în acest fel piața va intra în normalitate; astăzi sunt zeci de mii de dosare neplătite”.

Iată argumentele:

„Decontarea directă va duce la dispariția oligopolului din piața RCA. Este una dintre soluțiile la problemele existente și poate aduce reale beneficii celor 8 milioane de plătitori de polițe RCA din țară. În lipsa unor măsuri legislative adecvate, există riscul ca asigurătorii RCA rău-platnici să acapareze peste 90% din piață, lăsând consumatorii și persoanele prejudiciate fără posibilitatea reparației vehiculelor și a recuperării prejudiciilor suferite. Prin introducerea acestui principiu, consumatorul de asigurări va fi responsabilizat să aleagă un asigurator RCA de calitate și va avea mai multe drepturi, în cazul unui accident, putând să se adreseze fie asiguratorului terțului vinovat de producerea accidentului, fie propriului asigurător RCA. Mai mult, pentru ca noua OUG să își producă efectele de însănătoșire a pieței RCA, este necesar ca decontarea directă să se aplice în orice situație, fără nicio excepție, iar consumatorii și persoanele prejudiciate să aibă dreptul să opteze între a se îndrepta împotriva asiguratorului RCA al terțului sau a se adresa propriului asigurator, pentru obținerea despăgubirilor datorate, cu promptitudine. Aceste noi prevederi legale, care trebuie să intre în vigoare cât mai curând, cumulate cu măsuri ferme de sancționare a societăților de asigurări care încalcă legea, sunt absolut necesare pentru supraviețuirea pieței de asigurări”.

„Scumpirea RCA nu are voie să depășească 8-10%”

COTAR admite că ar putea apărea o scumpire a polițelor, „dar această majorare nu are voie să depășească 8-10% față de tariful de referință al RCA, calculat semestrial de către un auditor independent”.

„Să nu uităm că frecvența daunelor a scăzut cu peste 30%, în 2020, față de 2019, și continuă să fie scăzută și la început de 2021, astfel că o scumpire mai mare de 8-10% nu se justifică. Eventuale îmbunătățiri ale dispozițiilor noii OUG privind decontarea directă obligatorie vor putea fi aduse prin norme de aplicare emise de către ASF. Cu toții cunoaștem disfuncționalitățile majore existente pe piața de asigurări, iar introducerea decontării directe în legislația RCA reprezintă una dintre soluțiile care pot împiedica un dezastru în cazul unui faliment printre cei doi coloși ai asigurărilor RCA din România, care dețin deja peste 70% din întreaga piață și care arată din ce în ce mai fragili. Problemele constatate la acești mari asigurători RCA, reclamați de zeci de mii de persoane păgubite, ne amintesc de situația fostelor societăți Astra și Carpatica, înainte de a intra în faliment. Urmează cea mai dificilă perioadă din istoria asigurărilor, iar ASF, prin noul președinte, Nicu Marcu, pare să se fi trezit complet la realitate și să realizeze că, fără măsuri ferme și imediate, piața se va prăbuși definitiv și irevocabil. Astfel, sute de mii de păgubiți vor rămâne cu autovehiculele nereparate și abandonate în stradă sau cu prejudicii de mii de euro, imposibil de recuperat. Avem încredere că măsurile luate în ultimele luni nu vor fi o perdea de fum și vor continua, până la disciplinarea societăților de asigurări, care, astăzi, încalcă legea de sute de ori pe zi”, a precizat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Argument forte: „În lipsa unor asemenea măsuri, numărul proceselor în instanță, precum și al petițiilor și reclamațiilor depuse la ASF pentru neplata despăgubirilor – ajuns deja la cifre record de zeci de mii – va continua să crească, iar oligopolul asigurătorilor RCA rău-platnici se va accentua, cu efecte potențial catastrofale pentru întreaga piață” – COTAR.

FORT este contra

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) cere Guvernului să retragă proiectul OUG „pregătit în spatele ușilor din cadrul ASF”, act normativ care apare „într-un context total neprielnic” din punct de vedere al pieței asigurărilor și care „va conduce, în fapt, la o creștere necontrolată a tarifelor de primă”.

Reprezentanții FORT explică modul de funcționare a decontării directe și cum vor fi afectați cei asigurați: „Avem un accident între 2 vehicule, iar asigurătorul vehiculului păgubit (A) va plăti către clientul său o despăgubire, iar apoi va deconta către asiguratorul vehiculului «vinovat» (B) această sumă de bani. Pare simplu. De ce vor crește tarifele? Dacă asigurătorul A are garanția că orice sumă plătită cu titlu de despăgubire va fi recuperată de la asigurătorul B, nu va mai avea niciun interes să controleze valoarea ei. Deoarece majoritatea acestor despăgubiri se achită direct unităților de reparații, acestea vor putea factura orice și oricât. De ce vor crește necontrolat? Niciun asigurător nu va putea calcula cu exactitate cât de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adică, asigurătorul B nu o să știe cât de relaxat va fi asigurătorul A în acceptarea unor tarife de manopera de 800 de lei/oră, adaosuri de 100% la prețul pieselor de schimb sau costuri de 200 de euro pe zi de închiriere a unui autovehicul. De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adică, miile de service-uri care facturează, în prezent, 150 lei pe oră de manoperă și oferă discounturi la prețul pieselor de schimb vor rămâne, oare, la acest nivel, sau vor adopta tarife majorate de 5 ori? Prin urmare, asigurătorul B își va adăuga la tarif o marjă de siguranță suficient de mare încât să evite pierderi. Iar când nu cunoști exact nivelul acestei marje, aceasta poate fi situată între 0 și 200%, conducând astfel la creșterea explozivă a tarifelor de primă, care deja au trecut printr-o creștere în ultimele luni, estimată la o medie de 15% față de tarifele din perioada 2019-2020. Un studiu de impact, serios realizat, ar fi demonstrat existența acestor riscuri, descrise mai sus, precum și un alt mare risc: diminuarea semnificativă a contractelor CASCO. Mai mult, inițiatorul proiectului se folosește de Brexit pentru a justifica urgența?!”.

Argument forte: FORT reclamă că „ASF refuză să elimine contractele de mandat și cesiunea de creanțe, prin modificarea legii, în acord cu practica internațională, din motive ușor de intuit, însă propune această ordonanță de urgență, care are un singur obiectiv major – sprijinirea samsarilor în detrimentul asiguraților persoane fizice și juridice, victime colaterale ale intereselor financiare de milioane de euro”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.