Proiecte noi pentru finanțare europeană

Fondurile europene au fost deblocate la începutul lunii iunie, de Ministerul Fondurilor Europene (MFE), care a deschis apeluri de finanțare pentru infrastructura rutieră, feroviară și de metrou, cu un buget total de 5,8 miliarde euro, din alocarea totală aferentă Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020.

Cererile pot fi depunse în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2018 și vor primi finanțare atât proiecte fazate de infrastructură (nefinalizate până la sfârșitul lui 2015) cât și cele noi, prioritizate conform documentelor sectoriale de planificare strategică. Pentru infrastructura rutieră, bugetul este de 3,27 miliarde euro iar solicitantul eligibil este CNADNR, care trebuie „să elimine blocajele și legăturile lipsă din infrastructura rutieră a UE”. Proiectele finanțate pentru calea ferată au un buget de 1,85 miliarde euro și ca obiectiv finalizarea coridorului feroviar Rin-Dunăre (modernizarea liniei feroviare între granița cu Ungaria și Constanța), „asigurând creșterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală”. Bugetul apelului pentru infrastructura de metrou este de aproximativ 682 milioane euro.

CNADNR a demarat deja procesul de pregătire a aplicaţiilor, iar, pentru început, va cere finanțare europeană pentru 3 autostrăzi, 6 drumuri naționale și 5 șosele de centură. Acestea sunt proiecte fazate, deoarece nu au fost realizate în POS Transport 2007-2013. Acum vor fi cuprinse în POIM 2014-2020 pentru faza a 2-a.

CNADNR anunță că „va elabora şi va depune în cel mai scurt timp aplicaţiile de finanţare pentru proiectele prioritare pentru dezvoltarea sistemului de transport stabilite prin Master Planul General de Transport, scopul principal fiind asigurarea finanţării pentru faza a 2-a a proiectelor fazate”.

Proiecte vechi, fazate

Proiectele de autostrăzi care vor face obiectul notificărilor de fazare sunt:

– Autostrada Lugoj – Deva (secţiunea Dumbrava – Deva – compusă din loturile 2, 3 și 4);

– Autostrada Sebeş – Turda (loturile 1, 2, 3, 4);

– Autostrada Timişoara – Lugoj (fazarea a luat în calcul exclusiv lotul al 2-lea, în speţă lucrările conexe).

Proiectele de reabilitare sau modernizare de drumuri naționale pentru care urmează să fie depuse notificări sunt:

– DN 56 – Craiova – Calafat;

– DN 66 – Rovinari – Petroşani;

– DN 76 – Deva – Oradea;

– DN 6 – Alexandria – Craiova;

– DN 5 – Bucureşti – Adunaţii Copăceni;

– DN 73 – Piteşti – Braşov).

Variantele de Ocolire fazate:

– Caracal;

– Carei;

– Braşov;

– Târgu Jiu;

– Suceava.

Acestora li se adaugă fazarea construirii Podului de la Giurgiu.

Proiecte noi

Proiectele noi, finanţate integral în cadrul POIM 2014 – 2020, cuprind Autostrada Sibiu – Pitești, mutată ca proiect nou după ce a fost ratată, timp de 11 ani, în exercițiul financiar 2007 – 2013, 4 drumuri expres, 2 centuri rutiere – de construit, modernizarea unei centuri și a 3 drumuri naționale etc, două variante ocolitoare și măsurile de siguranță pe DN1.

Aceste proiecte fac parte din „Obiectivul Strategic 1.1 – Creşterea mobilităţii pe reţeaua rutieră TEN – T centrală”:

– Autostrada Sibiu – Piteşti (faza proiectare şi, ulterior, faza de execuţie);

– Drum expres Ploieşti – Buzău;

– Drum expres Buzău – Focşani;

– Drum expres Focşani – Bacău;

– Drum expres Legătura A3 – Aeroport Henri Coandă;

– Construcţia Variantei de Ocolire Târgu Mureş;

– Construcţia Variantei de Ocolire Bacău;

– Modernizarea Centurii rutiere Bucureşti: A1 – DN 7; DN 2 – A2;

– Modernizare DN Piteşti – Râmnicu Vâlcea – Racoviţă;

– Modernizare DN Câmpina – Săcele;

– Modernizare DN A1 – Titu – Bâldana – Târgovişte;

– Varianta de Ocolire Tecuci;

– Varianta de Ocolire Mihăileşti;

– Măsurile de siguranţă pe DN 1;

– Strategia ITS (faza de proiectare), precum şi alte proiecte identificate, cu condiţia includerii acestora în Master Planul General de Transport.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.