Promptitudine, calitate, profesionalism

Pentru Autonet Import, acoperirea nevoilor logistice in regim propriu a devenit, in timp, un element important de avantaj competitiv. Practic, cele doua segmente, comercializarea pieselor si logistica necesara acestei activitati, s-au dezvoltat in paralel, asigurandu-si una alteia conditii cat mai bune de desfasurare a activitatii. Astazi, doar calitatea pieselor comercializate nu mai este suficienta, ci este nevoie de un sistem rapid si precis de preluare a comenzilor, timp cat mai scurt de livrare si chiar asistenta tehnica atunci cand aceasta este solicitata. Attila Kocsis, director logistica Autonet Import, ne-a explicat cum a reusit compania sa construiasca un sistem care se adapteaza si imbunatateste in permanenta.

Ziua Cargo: Cum a evoluat Autonet Import in cei 15 ani de existenta?

Attila Kocsis: Autonet Import a fost infiintata in 1996 si initial a avut 3 angajati, iar in prezent suntem peste 850 in toata tara. Ne-am extins si catre Vest, iar in momentul de fata suntem prezenti si in Ungaria. In Romania, avem peste 30 de depozite de piese auto, dintre care opt depozite care functioneaza in regim franciza. Noi operam toate depozitele. In a doua jumatate a anilor 90, firma era mica, dar s-a dezvoltat intr-un ritm destul de rapid. Am incercat intotdeauna sa aplicam ideile din Vest, ne-am uitat la modelele marilor firme din domeniu, care sunt directiile pe care le iau si am incercat sa punem aceste lucruri in practica, dar cu specificul regiunii si ale situatiei actuale din Romania. Am urmarit aceste modele prin contactele pe care le avem noi cu aceste firme. Lucram cu peste 100 de fabrici din intreaga lume. Am venit in intampinarea clientului. Am aplicat ideile de la partenerii din Vest si am vazut care sunt cerintele clientilor de aici. Partenerii nostri sunt in cea mai mare masura service-urile. Important pentru noi este ca clientul sa fie deservit si, la randul lor, clientii nostri sa isi satisfaca cat mai bine clientii, firme sau persoane fizice, fiind vorba despre o afacere day-to-day.

Apelati la firme de transport pentru a aduce piesele de la producatori?

Pentru transportul pieselor, se apeleaza la transportatori, prin intermediul unor curse regulate, dar si al curselor ocazionale. Volumele sunt importante. De exemplu, in luna septembrie, am importat peste 1 milion de kg de piese. In general, este vorba despre transport international. Colaboram mai putin cu fabrici producatoare din Romania. Chiar daca producatori importanti de piese sunt prezenti in Romania, trebuie sa apelam la sediul central, de unde ni se indica depozitul de unde trebuie sa le ridicam. Noi apelam la producatori pentru o gama larga de repere, iar in Romania ei produc o gama restransa. Astfel, produsele se centralizeaza la un anumit depozit, de unde sunt distribuite.

Sunt piesele foarte ieftine dar cu o calitate indoielnica o problema pentru afacerea dumneavoastra?

In ultima vreme, clientii au inceput sa puna accent pe piesele bune, care ofera un foarte bun raport pret-calitate. Sigur, si in momentul de fata probabil sunt firme mai mici care introduc piese de acest gen pe piata. Pentru noi, nu constituie o mare problema, pentru ca avem clientii formati. Service-urile cu care lucram garanteaza pentru calitatea pieselor si serviciilor lor si nu risca sa monteze anumite piese care nu corespund din punct de vedere calitativ. Se pare ca s-a mai estompat fenomenul. Sunt si anumite reglementari, lobby din partea producatorilor de masini ca sa nu se accepte acest tip de marfa.

Ce masuri ati luat in ultimii trei ani?

Prin restructurari si reorganizare, firma a trecut prin perioada dificila a ultimilor ani fara sa aiba probleme majore. Rulajul nu a scazut, ci din contra, am trecut prin aceasta perioada cu o mica crestere. Nu similara cu cresterile anilor anteriori de 30-40%, dar totusi crestere pe cifra de afaceri. Departamentul financiar a acordat o atentie speciala cash-flow-ului, am incercat sa optimizam stocurile care nu s-au miscat ori s-au miscat greu etc. Vizavi de clienti, am acordat o atentie mai mare. A fost introdusa o limita de credit pentru acestia, iar verificarile au fost facute mai atent. Analizele au fost realizate de departamentele juridic, financiar si de vanzari. Din punctul de vedere al termenelor de plata, este greu de apreciat. In unele cazuri, esti obligat sa le reduci. Lucrand cu foarte multe firme, furnizori, clienti, se ia decizia de la caz la caz.

Cum este organizata activitatea logistica?

In momentul de fata, avem un depozit central la Satu Mare, aproape de granita, de unde se face distributia catre depozitele din tara. Strategic si geografic, consideram Satu Mare o locatie buna. La Satu Mare, vorbim de peste 100.000 articole care exista pe stoc. In baza noastra de date, avem peste 10 milioane de articole pe care le putem furniza clientilor nostri. In Romania, avem peste 30 de depozite. In 2011, s-au deschis doua depozite noi: unul la Sf. Gheorghe si unul la Drobeta Turnu Severin, urmand ca in luna februarie sa mai deschidem unul la Vaslui. Fiecare depozit are stocul lui minim, care se reincarca zilnic. Avem un departament care se ocupa de stocurile filialelor, pe baza unui WMS. In 2010, a fost implementat un sistem modern ERP, prin intermediul caruia gestionam piesele si reperele in diferite locatii. Clientii au posibilitatea sa ne trimita comanda telefonic, pe mail, pe fax sau pe internet – cel mai utilizat sistem. Avem o platforma pe internet, WebCat, in care clientii au posibilitatea sa isi identifice reperele, sa vada disponibilitatea pieselor respective, daca sunt pe stoc sau nu si primesc si informatii referitoare la livrarea pieselor necesare.

Cum vedeti lucrurile in viitor?

Competitia creste, vin jucatori din afara tarii. In momentul de fata, putem sa spunem ca acordam clientilor nostri servicii foarte bune, de la consultanta, training, scolarizari pentru mecanici, suport tehnic… Pot apela oricand la noi, atunci cand au o neclaritate legata de un anumit aspect tehnic, mai ales in contextul in care tehnologia evolueaza in mare viteza.

Ati analizat posibilitatea externalizarii serviciilor logistice?

Ne-am gandit la externalizare, dar din cauza faptului ca am inceput acest business in 1996 si departamentul nostru logistic a crescut odata cu cerintele pietei, consider ca suntem la acelasi nivel cu logisticienii care activeaza la momentul de fata in Romania, iar acestia nu ar putea sa ne ofere ceva in plus. Am discutat cu logisticieni, am apelat la consultanti din domeniul logisticii, nu numai din Romania, dar si din afara tarii. Suntem mereu in cautare de a ne optimiza procesele si apar solutii noi zi de zi. Consider ca putem tine pasul cu marile firme logistice care ofera servicii de acest gen.

„Livrarile se fac in maximum 24 de ore, daca se afla in depozitul din Satu Mare, daca nu, in 48 de ore.“

„Intre depozitul central si cele locale avem curse fixe. In mare parte, lucram si cu terti. Anul trecut, masinile operate pentru noi, ale noastre si ale subcontractorilor, au parcurs 16 milioane km. Se utilizeaza vehicule incepand de la mici utilitare pana la camioane de 20 t.“

Sistemele de management al stocurilor se afla in continua legatura online unele cu altele, iar personalul stie in fiecare moment stocul actual din orice depozit. Programul informatic trimite avertizari persoanei competente in cazul in care vreun produs este pe cale sa se epuizeze si trebuie sa il comande, dar plasarea comenzilor este intotdeauna sarcina care tine de factorul uman.

La 1 ianuarie 2010, s-a introdus sistemul ERP, Microsoft Dynamics AX. Acesta ajuta la procesarea si onorarea comenzilor precum si la pastrarea inventarului la un nivel optim.

Servicii integrate

Autonet Import comercializeaza inclusiv scule si echipamente de service si diagnoza si se ocupa cu implementarea software-urilor dezvoltate pentru service-uri. In plus, compania poate sa predea ateliere de service la cheie, fiind reprezentant exclusiv la nivel de mai multe tari a retelelor de service Auto Check Center si Automeister.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.