Provocarile Continental

Etichetarea anvelopelor privind performantele lor va asigura o mai buna transparenta pe piata. In cadrul unei mese rotunde organizate la sfarsitul lunii noiembrie, reprezentantii Continental au prezentat schimbarile ce vor avea loc, explicand importanta alegerii anvelopei corecte.

Desi, la prima vedere, anvelopele reprezinta un lucru banal – o bucata de cauciuc – acestea inglobeaza foarte multa tehnologie moderna, atat in ceea ce priveste productia, dar, mai ales, in partea de cercetare.

Eticheta UE

Anvelopa reprezinta un instrument important pentru reducerea consumului de carburant. In termen de un an, consumatorii vor beneficia la achizitia anvelopelor noi de informatii referitoare la eficienta de consum a carburantilor, aderenta pe suprafete ude si zgomotul la rulare.

Intre 20 pana la 40 procente din consumul de carburant al autovehiculelor utilitare revin, preponderent datorita rezistentei la rulare, anvelopelor. Astfel, reducerea rezistentei la rulare contribuie considerabil la eficienta energetica in trafic si, implicit, la reducerea emisiilor de noxe.

Cu cat coeficientul rezistentei la rulare este mai mic, cu atat rezistenta la rulare a anvelopei este mai redusa, iar astfel se poate obtine un consum mai redus de carburanti.

Anvelopele pentru autocamioane prezinta in functie de dimensiune, de pozitia lor la punti si scopul pentru care sunt utilizate – pentru traficul regional, traficul pe distante mari, sau pe santier – diferite rezistente la rulare.

Anvelopele de diametre mai mici pentru camioane usoare sau medii pot prezenta coeficienti mai mari pentru rezistenta la rulare decat anvelopele de dimensiuni mari pentru camioane grele, care, raportat la forta mare de tractiune, necesita mai putina energie pentru rostogolire.

Anvelopele pentru remorci prezinta iarasi diferite rezistente la rulare fata de puntile motoare de aceeasi dimensiune, intrucat au fost concepute specific pentru scopul respectiv.

O anvelopa pentru remorca are rezistenta de rulare mai precis optimizata decat anvelopa pentru puntea motoare, care trebuie sa faca fata solicitarilor de tractiune.

Anvelopele pentru transportul de distributie sau pentru traficul pe santier trebuie sa fie mai rezistente, ele se caracterizeaza prin profile mai adanci, dau mai multa aderenta si stabilitate si prezinta valori mai mari de rezistenta la rulare decat pneurile utilizate in traficul de mare distanta. In acest caz, rezistenta la rulare este influentata decisiv de diferitele amestecuri de cauciuc ale anvelopei si de constructia si geometria profilului benzii de rulare.

Aderenta versus zgomot

Anvelopele care ofera o buna aderenta si o tractiune ridicata ruleaza mai zgomotos. Din acest motiv, la evaluarea pentru eticheta UE, se ia in considerare functia anvelopei, ca, de exemplu, utilizarea pe santier sau pe timp de iarna. Anvelopele pentru puntea motoare, ca grupa de anvelope, sunt diferit evaluate fata de cele pentru remorci si semiremorci, iar pentru o anvelopa de iarna pentru tractiune sunt valabile alte valori de zgomot.

Ca o a treia clasificare, UE a luat in considerare aderenta pe suprafete ude. Aceasta este etajata la fel ca si rezistenta la rulare in clasele „A“ (cea mai buna posibila) pana la „G“ si indica repere referitoare la distanta de franare pe suprafetele umede.

Verificare si control

Valorile per criteriu si clasa de anvelope sunt determinate prin metode de verificare care trebuie transpuse de fiecare producator si care pot fi verificate de statele membre UE prin procedee stabilite.

Producatorii de anvelope vor trebui sa isi gandeasca cu atentie strategia de productie, mai ales ca marja de fluctuatie in cadrul fiecarei trepte de evaluare este enorma. Spre exemplu, evaluarea „C“ obtinuta cu un coeficient de rezistenta la rulare de 5,1 in comparatie cu evaluarea „C“ cu 6,0 poate sa insemne un consum de carburant mai mic cu sase pana la sapte procente. Aceasta economie de carburant poate fi valabila pentru cazul cand vehiculul utilitar este echipat complet cu anvelope care au toate coeficientul de rezistenta la rulare de 5,1 kg/t.

Pentru anvelopele autovehiculelor utilitare, respectiva informatie nu trebuie aplicata pe produs in forma unei etichete, ci sa fie pusa la dispozitie in documentatia tehnica a produselor, in spatiile comerciale, pe pagina de internet a producatorilor precum si pe facturi.

Este evident ca UE urmareste valori reduse ale rezistentei la rulare. Astfel, de la sfarsitul anului 2012, nici o anvelopa pentru autovehicule utilitare nu mai poate primi certificarea daca depaseste valoarea limita de 8 kg/t. De la sfarsitul anului 2016 insa, toate anvelopele comercializate trebuie sa se situeze sub aceasta valoare limita.

Tehnologia in sprijinul anvelopei

Invingerea rezistentei la rulare inseamna costuri. La fiecare contact cu carosabilul, anvelopa se deformeaza si consuma energie care se pierde in cadrul rezistentei la rulare sub forma de caldura.

„Structura si materialele anvelopelor au cea mai mare influenta la modificarea formei si, prin aceasta, la invingerea rezistentei la rulare“, a declarat Dr. Frank Walloch, manager al Departamentului dezvoltare produse pentru anvelope comerciale Continental EMEA (Europa, Orientul Mijlociu, Africa).

Alti factori care influenteaza consumul de energie sunt viteza de deplasare, temperatura si presiunea aerului, incarcarea si gradul de uzura a anvelopei precum si rezistenta aerului si curentii care se formeaza din viteza de deplasare. Si starea carosabilului si influentele vremii se rasfrang asupra rezistentei la rulare.

Soselele cu umiditate cauzata de ploaie semnifica si consum ridicat de carburant.

Sarcina inginerilor de proiectare a anvelopelor este sa dezvolte anvelope cu rezistenta la rulare optima pentru un anumit scop de utilizare.

„Din cercetarile noastre, a rezultat ca in traficul de mare distanta al camioanelor si autobuzelor, partea care revine rezistentei la rulare reprezinta 40 de procente din rezistenta totala de inaintare, iar potentialul de economisire prin optimizarea rezistentei la rulare este, prin urmare, cel mai mare in acest domeniu. In traficul regional si de distributie, care solicita considerabil mai multe manevre de accelerare, aceasta cota-parte se afla in jur de 25 procente si la utilizarea mixta la 30 procente.

Daca reusim, de exemplu, sa reducem rezistenta la rulare cu 10 procente, aceasta inseamna un potential de economisire a facturii de carburant pentru parcurile auto in traficul la mare distanta de pana la 4 procente si in traficul regional de circa 2,5 procente“, a explicat Dr. Frank Walloch.

Proiectantii de anvelope de la Continental se concentreaza in primul rand pe reducerea frecarii interne a amestecurilor de cauciuc si, astfel, este important sa se alcatuiasca amestecul din cauciuc natural, negru de fum, silicati si alte materiale de umplutura potrivit scopului utilizarii.

Si procesul de amestecare, felul cum sunt adaugate ingredientele, are efect asupra calitatii cauciucului produs. Particulele materialului de umplutura, care sunt adaugate in masa pentru imbunatatirea comportamentului la uzura prin frecare si la fisurare, trebuie distribuite deosebit de uniform, pentru a realiza o rezistenta redusa la frecare.

Pasii urmatori sunt reprezentati de optimizarea fluxului de energie in anvelope si optimizarea constructiei acestora.

„Anvelopele sunt construite la Continental cu ajutorul simularilor pe calculator. Materialul este utilizat cu scop precis si sigur acolo unde este necesar (de exemplu, din motive de rezistenta) si se suprima fara probleme acolo unde are rost. In activitatea de proiectare din decursul anilor, tehnicienii au reusit sa obtina greutati reduse ale anvelopelor“, a aratat Dr. Frank Walloch.

Verificarea continua si respectarea presiunii recomandata de producator in anvelope, dar si distributia optima a greutatii sunt masuri importante pentru consumuri optime. In acest context, soferul are un rol deosebit de important.

Concernul Continental

– Vanzari de 26 miliarde euro in 2010

– 148.228 angajati la nivel global

– 194 locatii in 38 tari

Continental in Romania

– circa 500 milioane euro investitii

– 8 unitati de productie in 5 locatii

– 3 centre R&D

– 2 Joint-Venture

– circa 10.000 angajati

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.