Punct ochit, punct lovit

Avem nevoie de un cod rutier bun, cu o perioada de aplicabilitate mare. Avem nevoie si de o lege unica in transporturi. Dar chiar si in conditiile in care legislatia este incurcata, iar criza si-a facut simtita prezenta din plin, Politia Rutiera a avut un an bun in ceea ce priveste rezultatele obtinute. Despre actiunile vizand transportul rutier public de marfuri si persoane, am stat de vorba cu directorul adjunct al Directiei Rutiere in cadrul IGPR, comisarul sef de politie Dr. Ing. Cristian Calin.

Ziua Cargo: Care este situatia privind retinerea certificatelor de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare in cazul transporturilor comerciale ilicite?

Cristian Calin: Pentru eliminarea activitatilor ilicite din domeniul transporturilor rutiere publice, in anul 2010, Politia Rutiera a sanctionat 3.310 cazuri in care transportul se derula in mod ilegal. Masurile dispuse au fost urmatoarele: – suspendarea dreptului de utilizare a vehiculelor, prin retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inmatriculare, precum si sanctionarea contraventionala a persoanelor vinovate, in 1.787 de cazuri. – intocmirea a 561 dosare penale pentru activitati de transport neautorizat. – intocmirea a 31 de dosare de constatare a infractiunii prevazute de legea 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. – sanctionarea contraventionala, conform legii 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, in 931 cazuri. Dintre cele 3.310 autovehicule identificate ca efectuau transport ilicit,2.249 derulau transport de persoane cu autoturisme de pana la 8 + 1 locuri (masuri luate pana la abrogarea literei „g“ a punctului 3 din articolul 55, din textul legii 38/2003) si 1.061 transport rutier de marfa.

Ce demersuri se fac acum in ceea ce priveste pirateria in transportul de persoane?

Actul normativ elaborat pentru eliminarea pirateriei in domeniul transporturilor rutiere publice este OUG 34/2010. Prin Legea nr. 168/2010 a fost modificata si aprobata OUG 34/2010, abrogandu-se insa litera „g“ a punctului 3 din articolul 55, din textul Legii 38/2003, privind transportul in regim de taxi, care sanctiona transportul ilegal de persoane efectuat cu autoturisme, altele decat cele autorizate ca taxiuri. Aceasta modificare legislativa nu mai permite sanctionarea piratilor care efectueaza transport de persoane cu autovehicule cu capacitatea de transport de pana la 8+1 locuri si ,pe cale de consecinta, nu mai poate fi dispusa masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculelor respective, prin retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inmatriculare. In cadrul diverselor intalniri care au avut loc cu asociatiile profesionale reprezentative din domeniul transporturilor rutiere publice, organizate atat la nivel central, cat si in judete, Directia Rutiera a solicitat sprijinul acestora in eglementarea situatiei (cele mai recente intalniri s-au derulat cu Federatia Operatorilor Romani de Transport si Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania), reactia acestora fiind pozitiva. Urmare acestor demersuri, Directia Rutiera a primit trei interpelari formulate de parlamentarii care si-au manifestat sprijinul pentru remedierea deficientelor create prin abrogarea prevederii legale mentionate mai sus, concretizate in transmiterea unor puncte de vedere cu propunere de reintroducere a prevederii legale abrogate.

Care sunt asteptarile Politiei Rutiere pentru 2011 in ceea ce priveste siguranta rutiera?

Obiectivele Directiei Rutiere in acest domeniu sunt strans legate de obiectivele europene privind reducerea victimizarii prin accidente de circulatie cu 50% in perioada 2011 – 2020, sens in care institutia noastra isi propune sa dezvolte actiunile educative cu sprijinul partenerilor atrasi din randul societatii civile, massmedia, concomitent cu desfasurarea actiunilor de impunere a legii pentru combaterea principalelor cauze generatoare de accidente si cresterea gradului de utilizare a centurilor de siguranta, respectiv al castilor moto.

Se poate vorbi de o intensificare a actiunilor comune ale Politiei Rutiere cu ARR, CNADNR, alte autoritati in acest an? Dar in 2010 comparativ cu 2009?

Se poate vorbi de o intensificare a activitatilor de control in trafic in anul 2010, in conditiile in care au fost desfasurate la nivel national 23.773 actiuni (+17.013 fata de anul 2009), dintre care 13.009 proprii si 10.764 comune cu alte institutii cu competente in domeniu, Autoritatea Rutiera Romana, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania S.A., Registrul Auto Roman etc. In anul 2011, pe langa actiunile proprii si actiunile comune, vor mai fi realizate si activitati precum intalniri cu conducatorii de autovehicule care efectueaza transporturi rutiere publice, intalniri cu persoanele desemnate sa conduca activitatea de transport a firmelor de transport, precum si cu reprezentantii asociatiilor profesionale din acest domeniu, dar si informari prin mass media, atat cu privire la activitatile care urmeaza a fi desfasurate, cat si cu rezultatele acestora, punand accent pe exemplificarea unor cazuri deosebite. Pentru atingerea obiectivelor stabilite pentru anul 2011, cele mai importante actiuni comune de control in trafic vor fi derulate cu institutiile din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in conformitate cu prevederile Ordinului comun MT/MI nr. 29/206/2002, privind infiintarea echipajelor mobile mixte, conform caruia la nivelul fiecarui judet, lunar, vor fi organizate minim 8-10 controale comune in trafic.

Controale drastice in randul soferilor profesionisti

148.803 sanctiuni contraventionale in 2010 (+98.957 fata de 2009): – 45.276 aplicate conducatorilor vehiculelor care efectuau transport persoane – 60.608 – transport marfa – 1.397 – transport marfuri periculoase – 41.561 – taxi. Distributie sanctiuni: – 119.538 abateri de la regimul rutier (195/2002) – 6.685 – prevazute de OUG 109/2005 (transporturi rutiere) – 4.574 perioade de conducere si odihna – 3.584 – lipsa rovinieta – 2.231 – lipsa RCA – 66 – prevazute de legea 92/2007 (transport local) – 9.952 – prevazute de legea 38/2003 (taxi) – 2.766 – prevazute de legea 136/1995 privind asigurarile. Permise retinute: 12.195 (+ 4.639 fata de 2009), din care: – 1.975 – transport persoane – 6.841 – transport marfa – 71 – transport marfuri periculoase – 3.308 taxi. Certificate inmatriculare retrase: 16.552 (+ 9.286 fata de 2009) din care: – 3.184 – transport persoane – 10.306 – transport marfa – 162 – transport marfuri periculoase – 2.900 taxi. Conducatorii vehiculelor destinate transportului rutier public au fost cercetati pentru comiterea a 1.194 infractiuni (+ 1.069 fata de 2009), din care: – 346 – transport persoane – 717 – transport marfa – 6 – transport marfuri periculoase – 125 – taxi

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.