PwC Global CEO Survey – Pesimism moderat

Directorii generali intervievati in cadrul unui studiu global (PwC Global CEO Survey) realizat de PricewaterhouseCoopers sunt pesimisti cu privire la perspectivele de crestere ale economiei globale. Incertitudinea umbreste perspectiva pentru 2012, dar increderea in cresterea veniturilor companiilor ramane la cote mai ridicate decat in 2009, se arata intr-un comunicat al companiei.

Aproape jumatate (48%) dintre cei 1.258 de directori generali din intreaga lume intervievati de PwC sunt de parere ca perspectivele economiei globale se vor deteriora in acest an, potrivit celei de a 15-a editii a raportului PwC Global CEO Survey. Numai 15% au declarat ca economia globala se va imbunatati in 2012. Cu toate acestea, directorii generali sunt mult mai increzatori in perspectivele de crestere ale propriilor companii in urmatoarele 12 luni, 40% dintre respondenti mizand pe afaceri in crestere in 2012, ceea ce arata ca directorii generali au invatat cum sa-si gestioneze companiile in perioade dificile si imprevizibile. Directorii generali sunt mai pesimisti cu privire la perspectivele de crestere pe termen scurt ale companiilor lor decat la inceputul anului trecut atunci cand 48% se declarau „foarte increzatori“ ca vor inregistra venituri in crestere. Cu toate acestea, nivelul de incredere ramane mai ridicat decat in perioada 2008-2009, atunci cand numai 20-30% dintre directorii generali credeau in perspectivele de crestere ale companiilor lor pe termen scurt. In plus, mai mult de jumatate dintre directorii generali din intreaga lume se asteapta sa faca angajari in urmatoarele 12 luni, desi imaginea este diferita in functie de sector, industria media si divertismentului raportand cel mai mare numar de angajari potentiale in 2012.

Vesticii, departe de optimism

Deloc surprinzator, cei mai pesimisti s-au declarat directorii generali din Europa de Vest, preocupati de criza datoriilor suverane. Numai un sfert dintre respondentii din aceasta regiune s-au declarat foarte increzatori in cresterea veniturilor companiilor lor in 2012, in scadere puternica fata de 40% anul trecut. Insa increderea in perspectivele pe termen scurt a scazut si in alte regiuni. In zona Asia-Pacific, 42% dintre directorii generali mizau pe cresterea veniturilor, fata de 54% in 2011. China a inregistrat cea mai mare scadere a gradului de incredere in perspectivele de crestere pe termen scurt din aceasta regiune, 51% dintre directorii generali chinezi mizand pe afaceri in crestere, fata de 72% anul trecut. De asemenea, in India, gradul de optimism a scazut, doar 55% dintre directorii generali indieni ramanand foarte increzatori in perspectivele de crestere ale companiilor lor, fata de 88% anul trecut. In Statele Unite, scaderea a fost mai temperata, 41% dintre directorii generali declarandu-se optimisti, fata de 45% anul trecut. Nivelul de incredere a crescut insa in Africa, acolo unde 57% dintre directorii generali s-au declarat optimisti cu privire la cresterea veniturilor companiilor lor, fata de 50% anul trecut.

Cauze

80% dintre directorii generali se declara ingrijorati de incertitudinile privind cresterea economica, 64% de instabilitatea pietelor de capital, 60% de modalitatile prin care vor incerca guvernele sa rezolve chestiunea deficitelor bugetare si a datoriei publice, 58% cu privire la volatilitatea cursului de schimb, iar 56% cu privire la supra-reglementare. De asemenea, 56% dintre directorii generali declara ca actuala criza a datoriilor suverane din Europa le-a afectat deja companiile, insa 45% precizeaza ca au luat deja masuri de precautie. Increderea directorilor generali pe termen mai lung s-a deteriorat de asemenea, 46% dintre acestia s-au declarat „foarte increzatori“ in perspectivele de crestere ale companiilor lor in urmatorii 3 ani, in scadere fata de nivelul de 51% din 2011. Directorii generali din Europa de Vest si America Latina sunt cei mai pesimisti cu privire la perspectivele din urmatorii 3 ani, in vreme ce 54% dintre directorii generali nord-americani s-au declarat increzatori in cresterea companiilor lor pe termen lung.

Oportunitatile de crestere

Potrivit directorilor generali, cea mai buna oportunitate de crestere strategica in urmatoarele 12 luni va veni din extinderea cotelor de piata pe care activeaza deja, precum si din dezvoltarea de noi produse si servicii, ambele optiuni fiind citate de aproximativ o treime dintre respondenti. Patrunderea pe noi piete a fost indicata de 18% dintre directorii generali drept optiune de crestere, iar infiintarea de joint-venture-uri si aliantele de 10% dintre respondenti. Numarul directorilor generali care intentioneaza sa se dezvolte prin fuziuni si achizitii ramane relativ scazut, relansarea pe piata de tranzactii fiind inca o perspectiva indepartata. Pietele emergente raman o oportunitate vitala de crestere pentru directorii generali. In total, 59% dintre respondenti au declarat ca pietele emergente sunt mai importante pentru viitorul companiilor lor decat pietele mature. Aproape jumatate dintre directorii executivi din tarile dezvoltate au precizat acelasi lucru. Principalele tinte de crestere sunt tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India si China), impreuna cu Statele Unite si Germania. Atunci cand au fost intrebati care sunt primele trei tari pe care le considera prioritare pentru dezvoltarea companiilor lor, directorii generali au indicat 60 de tari diferite. 70% dintre directorii generali intentioneaza sa ajusteze strategia companiilor lor in urmatorul an, in principal ca urmare a modificarii cererii de consum si a climatului economic. Reducerea costurilor reprezinta elementul cheie, insa procentul directorilor generali care au luat astfel de masuri in ultimele 12 luni a scazut la 76%, fata de 84% in 2010. De asemenea, doar 66% dintre directorii generali au declarat ca intentioneaza sa reduca cheltuielile in urmatoarele 12 luni.

Probleme de personal

Gasirea si pastrarea talentelor potrivite reprezinta o preocupare prioritara pentru directorii generali. Numai 30% dintre respondenti s-au declarat increzatori ca vor avea acces la personalul calificat de care au nevoie pentru a pune in aplicare strategia companiei, iar 43% sunt de parere ca a devenit mai dificil sa recruteze specialisti in industria in care activeaza. Recrutarea si pastrarea middle managerilor cu potential ridicat este identificata drept principala problema in materie de personal, urmata de gasirea muncitorilor calificati angajati in productie si a muncitorilor tineri. In ciuda cresterii economice lente, companiile se pregatesc sa faca angajari. Mai mult de jumatate dintre directorii generali au declarat ca au sporit personalul in cadrul companiilor lor in ultimele 12 luni, iar un procent similar estimeaza ca acest trend va continua. Un numar mare de directori generali din Africa si Orientul Mijlociu au declarat ca au facut angajari in ultimul an, iar cei din Asia intentioneaza sa faca mai multe angajari in 2012. Doar 18% dintre directorii generali au declarat ca se asteapta sa reduca numarul de angajati in acest an, un procent mai scazut decat cei 23% care au declarat ca au facut disponibilizari in ultimele 12 luni. Deficitul de forta de munca inalt calificata a fost citat de catre 53% dintre directorii generali drept o amenintare pentru dezvoltarea companiilor lor. Disponibilitatea abilitatilor si competentelor cheie a fost definita drept o preocupare majora in toate regiunile cu exceptia Europei. Alte amenintari mentionate se refera la cresterea posibila a taxelor (55% dintre directorii generali au indicat aceasta drept o amenintare pentru companiile lor), schimbarea comportamentului de consum (50%), costurile energiei (46%), dificultatea asigurarii finantarii pentru dezvoltare (40%), aparitia unor noi competitori pe piata (38%), siguranta lanturilor de aprovizionare (34%), si infrastructura inadecvata (30%). Trei sferturi dintre directorii generali au declarat ca se asteapta sa-si schimbe strategia pentru managementul talentelor in urmatoarele 12 luni. Aproape 70% dintre directorii generali au declarat ca si-ar dori sa petreaca mai mult timp dezvoltand angajatii cheie din companiile lor, aceasta fiind a doua prioritate dupa grija fata de clienti. Alte prioritati pentru directorii generali sunt imbunatatirea eficientei organizatiei (62%) si stabilirea unei strategii si gestionarea riscului (54%).

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.