Rabla și Prima Mașină salvează producția internă

Cu un buget de 200 milioane lei, Programul „Rabla” va fi secondat anul acesta de „Prima Mașină”, al cărei plafon de garantare a fost stabilit la 350 de milioane de lei, ambele programe fiind menite să salveze producția auto internă.

Bugetul pe 2015 al Programului „Rabla” este cu 33% mai mare față de anul trecut, deoarece vor fi emise cu 5.000 mai multe tichete, iar numărul eco-bonusurilor se va dubla, de la 800 la 1.600. În total, vor fi 25.000 de tichete – 20.000 pentru persoane fizice şi 5.000 pentru cele juridice -, la aceeași valoare de 6.500 lei ca anul trecut. Însă valoarea eco-bonusurilor s-a triplat, de la 500 la 1.500 de lei, potrivit Ghidului de finanţare lansat în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Mediului, în 16 februarie.

Prima de casare va fi acordată tot sub formă de tichet electronic, pentru maşini mai vechi de 8 ani, transmisibil – spre deosebire de eco-bonus, care nu se dă decât persoanei care și-a casat maşina și își cumpără alta nouă, cu posibilitatea de a cumula maxim două eco-bonusuri. Acesta se acordă la cumpărarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, a unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid sau a unuia nou încadrat în norma de poluare EURO 6, în condiţiile în care înmatricularea, vânzarea şi introducerea în circulaţie a acestuia are loc până la 31 august 2015.

Anul trecut, producătorii autohtoni au vândut prin „Rabla” 20.641 de mașini, în valoare de circa 250 milioane euro, pentru care statul a cheltuit aproape 5,5 milioane euro, în condiţiile în care numai TVA pentru aceste maşini este de 7,4 milioane euro. Din totalul mașinilor, 3.641 au fost achiziţionate de persoane juridice şi instituţii publice, printre care se numără MAI – 2.879 de Dacia Logan Ambiance, DRPCIV – 429 mașini, CNADNR – 123 mașini și Secretariatul General al Guvernului – 51 de maşini Dacia Duster pentru Republica Moldova. Față de anul 2013, numărul maşinilor cumpărate de firme a fost cu 118% mai mare, potrivit Administrației Fondului pentru Mediu. Din 2009 de când a început Programul „Rabla”, parcul național a scăpat în 6 ani de 422.913 de rable şi s-a înnoit cu aproape 190.000 de vehicule la cheie.

„Prima Mașină”, și din import

Dacă „Rabla” a ajutat în măsură covârșitoare Dacia, programul „Prima maşină“ va asigura achiziții mai mari pentru importatori. Executivul a aprobat în 15 octombrie 2014, prin Ordonanță de urgență, Programul „Prima Mașină”, ce acordă persoanelor care vor achiziționa un autovehicul o perioadă de creditare de maximum 5 ani la un cost al mașinii de cel mult 50.000 lei plus TVA, și cu o dobândă subvenționată de 50%. Potrivit Normelor metodologice aprobate în 18 noiembrie, tinerii între 18 şi 35 de ani trebuie să depună un avans de cel puţin 5% din preţ iar persoanele de peste 36 de ani, de minimum 10%. Statul garantează credite în marja unui plafon total de 50 de milioane de lei.

Debut de an pe minus la vânzări

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în ianuarie cu 3% faţă de perioada similară a anului trecut, la 4.978 de unităţi, conform datelor DRPCIV. Ianuarie este prima lună de scădere după aprilie 2014, când înmatriculările s-au contractat cu 6%. Totodată, anul 2015 a început cu o scădere, după ce 2014 a fost primul an în care înmatriculările au crescut după şase ani de scăderi. Pe de altă parte, în ianuarie au crescut cu 14% înmatriculările de maşini vechi importate din Vest, la aproape 17.700 de unităţi.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.