Rambursarea accizei se simplifică

Peste 30 milioane lei au fost recuperate de 373 de companii de transport, în 2017, ca restituire de accize din carburant. Suma a vizat, în special, cărăuși cu flote importante, pentru care miza a fost suficient de mare să justifice realizarea dosarului extrem de stufos. Adoptarea, de către Guvern, a Ordonanței care stabilește sumele care se restituie din acciză creează, însă, premisele pentru promovarea unei Hotărâri de Guvern care va simplifica modalitatea de restituire.

Aurelia Surulescu, director general ARR

Ordonanța de Urgență 25 din 29 martie, privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal – bugetare, a fost publicată în Monitorul Oficial, în data de 30 martie. Directorul general ARR, Aurelia Surulescu, ne-a explicat că, potrivit noului act normativ, se restituie operatorilor economici licențiați în Uniunea Europeană 183,62 lei / 1.000 litri, respectiv cu 217,31 lei / tonă, pentru motorina alimentată și utilizată drept carburant pentru motor în mai multe scopuri.

Este vorba despre transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone, precum și despre transport de persoane, regulat sau ocazional. Excepție face transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3.

Următorul pas constă în adoptarea unei Hotărâri de Guvern privind procedura și termenele de restituire. „La nivelul Autorității Rutiere Române, s-a procedat la simplificarea condițiilor procedurii prevăzute de noua Hotărârea de Guvern. Urmărim, în primul rând, eliminarea Registrului vehiculelor și al operatorilor economici eligibili pentru restituirea de accize, având în vedere faptul că ARR va fi desemnată, în continuare, Administrator al schemei de ajutor de Stat, dar și faptul că autoritatea gestionează Registrul național al operatorilor de transport rutier și Registrul național al întreprinderilor de transport de rutier. De asemenea, susținem introducerea declarației pe proprie răspundere privind alimentările efectuate și cantitățile de combustibil consumate. Preconizăm, în acest context, că numărul documentelor și termenul de analiză a dosarelor va fi redus considerabil”, a precizat directorul general ARR.

Parcursul actului normativ

Reamintim că, având în vedere majorarea accizei la combustibil începând cu data de 15 septembrie 2017, reprezentanții transportatorilor rutieri au solicitat continuarea restituirii unei părți din acciza la motorină. Astfel, pe 24 octombrie 2017, a fost organizată, la sediul Ministerului Finanțelor Publice, o întâlnire cu reprezentanții UNTRR, Consiliului Concurenței, Ministerului Transporturilor și ai direcțiilor de specialitate implicate în implementarea schemei de ajutor de Stat, luându-se decizia de a prezenta Guvernului României un Memorandum pentru continuarea schemei.

Memorandumul a fost aprobat de Guvern în 28 decembrie, pentru ca, în 29 martie 2018, să fie inclus pe ordinea de zi Proiectul de Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial, așa cum precizam mai sus, la sfârșitul lunii martie a acestui an.

Schema instituită în 2014 a fost valabilă până la sfârșitul lui 2017

Până la 31 decembrie 2017, a fost valabilă schema de ajutor de Stat instituită în 2014, prin HG 537/2014, pentru a diminua impactul asupra transportatorilor a majorării accizei la combustibil. În acea etapă, nivelul standard al accizei prevăzute pentru motorină era diminuat cu 189,52 lei / 1.000 litri, respectiv cu 224,30 lei / tonă. Potrivit ARR, restituirea de accize s-a efectuat pentru motorina achiziționată până la data de 31 decembrie 2016.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ