Un slogan transformat într-o carte câștigătoare de echipa RARA Logistic, care a reușit (în ciuda unei perioade nu tocmai faste în piață), să câștige clienți, într-un parteneriat pe termen lung.

Cu peste 40.000 mp de depozit, la nivel național, în 2025, compania de familie din Sibiu poate sta fără probleme la aceeași masă cu oricare alt furnizor de servicii logistice din liga mare…
Ce stă, însă, în spatele unei astfel de evoluții?
Talent… deși pare cel puțin neașteptat să folosești acest termen în logistică… Sâmburele de la care a plecat totul este talentul de a asculta clientul, de a înțelege exact ce vrea să transmită și de a-i oferi exact ce are nevoie.
Rareș Sârbu, managerul general al RARA Logistic, pare că se simte ca peștele în apă, atunci când vine vorba despre vânzări. Îi place interacțiunea cu oamenii și încearcă să o ducă, de fiecare dată, la un nou nivel… fără să facă diferențe între un client mare și unul mic. „Toți clienții noștri sunt la fel de importanți și, pentru că au simțit asta, am avut situații în care parteneri care aveau volume mici, ne-au adus în depozit companii, pentru care rulăm volume mari”, ne-a mărturisit Rareș Sârbu.
Bineînțeles, talentul în vânzări trebuie, întotdeauna, dublat de educație, de pregătirea constantă, în domeniul în care activezi… de experiență. Pentru Rareș Sârbu, anii petrecuți în relație directă cu linia de producție, din sectoare cu solicitări mari, precum industria automotive, au creat acea fundație care îi va permite oricând să se așeze „în pantofii” beneficiarului său, pentru a-i putea oferi exact ce are nevoie.
Pe cealaltă parte a echipei RARA se află Ramona Sârbu, cea care ține lucrurile în echilibru și se asigură că totul funcționează așa cum trebuie. În rolul de director executiv al RARA Logistic, Ramona coordonează departamentele de Resurse Umane, Marketing și Calitatea Serviciilor, având grijă ca echipa să crească, să se dezvolte și să ofere mereu servicii la cele mai înalte standarde.
Este cea care aduce organizare, energie și inspirație, sprijinind oamenii din companie să devină tot mai buni, în ceea ce fac. Sub îndrumarea ei, fiecare detaliu este bine pus la punct, iar munca de zi cu zi se transformă într-un efort comun, pentru excelență.
Dar, indiferent cât ești de bun în vânzări, dacă nu ai în spate o echipă operațională performantă, nu se va lega nimic.
RARA Logistic a pornit de la Sibiu, unde a început să opereze un depozit de 10.000 mp în hala proprie, la care s-au adăugat alte două hub-uri logistice, în zona industrială vest, de 9.000, respectiv 5.000 mp. A urmat Bucureștiul, unde RARA Logistic operează două depozite. de 11.000 și 9.000 mp, în CTPark Bucharest West… iar, la începutul acestui an, Deva – 6.000 mp în cadrul parcului CTPark Deva, unde, pe 1 februarie, a început montarea rafturilor.
Echipe flexibile de angajați
În total, compania are 173 de angajați, în toate locațiile sale, dintre care aproximativ 50 din Nepal, India și Sri Lanka. Nevoia de angajați din Asia a venit tot ca urmare a solicitărilor clienților. „Sunt, între partenerii noștri, companii care voiau, de exemplu, să crească livrările, de sărbători, cu 40% și nu reușeam să convingem angajații români să stea peste program. Aveam nevoie de angajați flexibili, dispuși să facă ore suplimentare (evident contracost), până la dublarea programului de lucru. Cu ajutorul colegilor noștri din Asia, putem să oferim inclusiv o descărcare de camion de Paști, sau, periodic, să lucrăm în trei schimburi”.
Un avantaj important al angajaților extracomunitari ține de posibilitatea de relocare rapidă, atunci când activitatea o cere.
„Dacă avem un volum mai mare de marfă, timp de o lună, la Sibiu, o echipă care știe exact cum să lucreze în companie, dintr-o altă locație, poate să preia surplusul de activitate… nu trebuie decât să asigurăm transportul și cazarea. De exemplu, la Deva, vom începe activitatea cu patru oameni relocați de la Sibiu, unde urmează să angajez personal suplimentar”, ne-a explicat Rareș Sârbu, adăugând că le poate oferi clienților inclusiv închiriere de angajați.
Serviciile de transport s-au așezat, în mod firesc, în această ecuație, pornită de la nevoia clientului.
20 de camioane proprii
Alături de casele de expediție, care fac parte din grupul RARA, compania
deține o flotă de 17 autotractoare (4 Scania și 13 MAN), 22 de semiremorci Mega și 3 camioane de 12,5 tone (Mercedes-Benz și MAN).
Parcul, format din vehicule noi, deservește relații scurte, între depozit și linia de producție, dar și curse internaționale, în regim de transport expres, între România și Germania. „Linia de internațional are, permanent, alocate 5-6 mașini, care fac transport expres între România și Germania, în echipaj de doi șoferi. Celelalte camioane aprovizionează cu marfă clienții, sau asigură liniile dintre depozite”, ne-a explicat Rareș Sârbu. „Facem livrări directe, just-in-time, pentru producția modelelor Porsche Cayenne, Audi Q8 și Volkswagen Touareg. Zilnic, mixăm 2.000 de coduri, în patru camioane, pentru livrare în depozitul producătorului, a doua zi de dimineață”, a continuat el. Dar pentru ca riscurile să fie împărțite, sectorul automotive reprezintă, în prezent, doar 25% din activitatea RARA Logistic.
Servicii personalizate
Livrările pentru Grupul Volkswagen reprezintă un singur exemplu din multitudinea de servicii personalizate oferite de RARA Logistic. Compania păstrează, în permanență, camioane în stand-by, pentru o eventuală livrare urgentă. De asemenea, în flotă vor apărea, în curând, primele trei semiremorci frigorifice din istoria RARA… tot la cererea unui client.
În acest an, compania intenționează, de asemenea, să aducă în parc și primele camioane electrice MAN, zonă în care foarte importantă devine noua schemă de finanțare cu fonduri nerambursabile, destinată achiziției de astfel de vehicule.
„Transportul completează soluția de depozitare, oferind un serviciu integrat. Îndeplinim orice nevoie de transport a unui client, de la un plic, până la un camion complet. Sunt clienți care vor o soluție just-in-time, cu livrare într-o oră, clienți care vor o livrare în 24 de ore, sau în 48 de ore. Există inclusiv clienți care vor livrarea în mai multe zile și care așteaptă grupaje. Fiecare dintre aceste variante ne este la îndemână și o putem oferi la un tarif corect”, a menționat Rareș Sârbu, adăugând că RARA Logistic este membru Pall-Ex.
De altfel, pentru echipa de management a companiei cu sediul central în Sibiu, parteneriatele reprezintă un atu real, pe lângă Pall-Ex, RARA Logistic colaborând foarte bine cu alți mari furnizori de servicii de logistică.
Resurse interne, pentru zona IT
Cel mai nou membru al grupului, compania RARA IT, oferă, de asemenea, servicii dedicate, precum dezvoltarea de software pentru mașini industriale, pentru cei aflați în producție, sau pentru o integrare a sistemelor clienților, în platformele RARA. Partea de securitate cibernetică este, de asemenea, foarte bine pusă la punct. „Avem servere de ultimă generație, dar și un server de back-up, în altă locație. Rotim undeva la 30.000 de paleți într-o lună și avem un stoc de 60.000 de paleți. Dacă se pierde un singur palet, nu mai spun întreaga bază de date, apar probleme mari. Nu vorbim doar despre secretul informației, ci, mai ales, de evidența și acuratețea stocurilor. Nu știu câți competitori au flexibilitatea unui IT intern”.
O companie unde nu se țipă
Dar să ne întoarcem la vizita pe care am făcut-o la depozitul operat de RARA Logistic, în cadrul CTPark Bucharest West. Am observat atmosfera plăcută. „La noi în companie, nu se țipă și nu se vorbește urât”, a subliniat Rareș Sârbu, mândru de gradul mare de retenție în rândul personalului. „Am încercat, mereu, să plătim peste nivelul pieței. Dacă plătești bine, ai angajați buni și motivați, iar, atunci, și serviciile sunt de calitate”, a completat el.
Iar în perioada de câteva ore, în care am stat de vorbă, ne-a fost evident că managerul general RARA Logistic urăște să se plafoneze, cel puțin la fel de mult cât iubește să vândă.
În compania plecată din Ardeal, nu te oprești niciodată din învățat.
Nou-veniții sunt instruiți de mentori și formatori, înainte de a intra în operațiuni, în timp ce angajații vechi sunt instruiți periodic, prin colaborarea cu o companie de training. Dar lucrurile nu se opresc aici. Din fișa de post a membrilor echipei de management, face parte cititul cărților… pregătirea continuă, care se așază perfect alături de utilizarea de instrumente AI.
Și Rareș Sârbu respectă aceleași reguli. „În prezent, sunt înscris la un master foarte serios, la Viena, care trebuie să mă ducă la nivelul următor. Trebuie să învăț, să țin pasul cu educația, altfel nu am cum să fac logistică performantă. Dacă eu nu înțeleg ce se întâmplă în contabilitate, în juridic, în operațional, n-am cum să înțeleg clientul și să-i ofer o soluție viabilă”, afirmat Rareș Sârbu, sigur că va face performanță inclusiv la Deva, o zonă privită de mulți ca fiind cel puțin dificilă, din punctul de vedere al potențialului de business… Iar, după Deva, urmează Clujul, Timișoara… și, în câțiva ani, depozite la nivel internațional.
RARA Logistic este, fără îndoială, o companie care nu acceptă să se plafoneze. Iar povestea sa este abia la început…
„Am doi copii, unul studiază logistica în Franța, iar altul în Germania. Planul este să lucreze, câțiva ani, pentru companii mari, iar apoi să se întoarcă în companie. Mai am vreo 15 ani în care pot să-i ajut, până ies la pensie”, a concluzionat Rareș Sârbu.
Grupul RARA
RARA este o afacere de familie, cu sediul central în județul Sibiu, înființată, în 2009, de către Rareș și Ramona Sârbu.
Sub umbrela RARA, se regăsesc mai domenii distincte de activitate: construcții, turism, logistică și transporturi și, recent, și segmentul IT:
- RARA Construim pentru Tine
- RARA Păltiniș
- RARA Logistic
- RARA IT.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro