RAVITEX: De la marfă la persoane

Una dintre cele mai mari companii românești de transport marfă s-a dezvoltat în ultimii ani și pe segmentul de transport călători. Împrumutând precizia operațională specifică operațiunilor just-in-time, Ravitex a demonstrat că pe o piață aparent saturată îți poți face cu ușurință loc prin calitate.

Există, bineînțeles, diferențe importante între transportul de mărfuri și cel de călători – activitatea este organizată în alt mod, șoferii trebuie să aibă un comportament diferit, ecuația financiară are alte coordonate… Și totuși, sunt o serie de elemente care pot fi „împrumutate“ cu succes.

Monitorizarea strictă a costurilor, pregătirea continuă a șoferilor pentru un condus economic și, poate cel mai important, utilizarea unor instrumente dedicate flotelor de vehicule comerciale, care și-au dovedit utilitatea, au oferit companiei Ravitex premisele dezvoltării segmentului de transport călători.

„Transportul de persoane a venit ca o necesitate, la cererea clienţilor pentru care realizăm transport de marfă. Aceștia și-au dorit un transport de calitate: punctualitate, mijloace de transport adecvate… Unul dintre clienţii noştri, o companie multinaţională, ne-a solicitat să îi oferim inclusiv serviciul de transport pentru angajați, deoarece nu a găsit în piață oferte care să îi satisfacă cerinţele, rezonabile de altfel“, a explicat Dorin Jurjuț, director general Ravitex.

Precizie la minut cu ajutorul FleetBoard

Transportul de mărfuri s-a adaptat repede la solicitările marilor investitori care au dezvoltat în România capacități de producție. Nu același lucru s-a întâmplat cu transportul de convenție.

Prețurile mari ale autobuzelor și amortizarea pe o perioadă mai îndelungată reprezintă două dintre cauzele care au făcut ca, în general, transportul muncitorilor să se realizeze cu mașini vechi. Dar acesta nu este principalul inconvenient pentru clienți.

„În prima fază, compania care ne-a solicitat serviciul pentru transportul angajaților a hotărât să ne finanţeze primele mijloace de transport. A fost vorba despre trei autobuze urbane second-hand, cu capacitate de 100 de locuri fiecare. Au avut încredere în noi şi asta a contat foarte mult. Astăzi lucrăm cu 12 autobuze pentru ei“, a arătat Dorin Jurjuț.

De remarcat este modul în care s-a construit încrederea între Ravitex și clienții pentru transportul de convenție, în condițiile în care compania de transport nu a putut să ofere niciodată prețurile cele mai mici din piață. Condițiile bune de transport, flota nouă, dar mai ales capacitatea de a prezenta corect costurile reale, cât și monitorizarea permanentă a curselor au convins tot mai mulți clienți. Iar aceste lucruri au fost posibile prin utilizarea FleetBoard, sistemul de management al flotei dezvoltat de Mercedes-Benz. Compania de transport timișoreană a beneficiat de experiența acumulată prin utilizarea acestui sistem pentru flota sa de camioane.

„Concurența oferă preţuri foarte joase, însă cu nişte condiţii precare. La ora actuală, deservim toţi clienţii de top din Timişoara şi discutăm la minut cu ei. Sunt stabilite criterii de performanţă, nu avem întârzieri și singurele momente în care nu am ajuns la timp au apărut din cauza unor accidente rutiere, care au determinat blocaje pe şosea. În plus, avem o înţelegere: când întârziem, plătim taxiurile oamenilor. Avem dispecerat care contorizează plecările şi sosirile. La orice reclamaţie, ne uităm la instrumentele de management al flotei și avem răspunsul“, a explicat Dorin Jurjuț.

Interesant este faptul că, prin modul în care a abordat piața, compania de transport timișoreană a reușit să determine o creștere generalizată a tarifelor de transport.

„Noi am tras preţurile în sus, pe bună dreptate. Concurenţa, cu autocare şi condiţii joase calitativ, a ridicat şi ea preţurile, nejustificat însă, fără investiţii care să sprijine acest lucru. Am reușit să convingem prin organizare, produs şi calitate. Când vindem transport, oferim cea mai bună marcă de autobuz și maşini noi. Fiecare persoană își dorește ca atunci când pleacă într-o excursie sau își trimite copilul cu autobuzul sau autocarul, să beneficieze de cele mai bune condiţii şi să fie în siguranţă“, a declarat directorul general Ravitex.

Transport turistic, fără agenții

Astăzi, Ravitex deține o flotă de 35 de autobuze și autocare și, pe lângă partea de transport de convenție, dezvoltă tot mai mult transportul turistic. Iar coordonatele au rămas aceleași – calitatea serviciului atrage clienți de la sine.

„Solicitările pentru cursele turistice vin de la sine. Ne contactează clienți care ajung la noi datorită nemulţumirilor create de alte firme de transport. În România, media de vechime pe autocare este de 15 ani, ceea ce înseamnă un parc foarte îmbătrânit“, a arătat Dorin Jurjuț.

În aceste condiții, Ravitex a reușit să lucreze, în majoritatea cazurilor, direct cu clientul final, fără a se baza pe agențiile de turism.

„Lucrăm rar cu agenţii de turism, pentru că avem curse tot anul. Clienții vin direct la noi. Oricum, nu e normal ca agenţia să încaseze banii în avans şi noi să primim banii când îşi aduc ei aminte“, a arătat directorul general Ravitex.

Calitatea în transporturi nu poate fi atinsă fără șoferi bine pregătiți.

Astfel, dincolo de instrumentele de monitorizare, Ravitex a dezvoltat un sistem care asigură o selecție bună a șoferilor la angajare și continua îmbunătățire a performanțelor acestora în timp.

„Este greu până pui sistemul la punct, pentru că oamenii nu vor să fie scoşi din zona lor de confort. Cu unii şoferi, tragi lozul câştigător, cu alţii nu. Ține de calitatea umană. Degeaba eşti şofer bun, dacă nu ai calmul şi răbdarea necesare pentru a lucra cu oamenii. E vorba şi de ţinută, de modul în care te prezinţi, de mici detalii. Ne bazăm și pe programul intern de pregătire. Avem traineri separaţi pentru transportul de marfă şi cel de persoane. Astfel, ne-a scăzut semnificativ consumul de motorină. A fost greu să-i învăţăm că motorina nu se fură, pentru că multe firme acceptă motorina furată ca formă de salarizare. Credem cǎ am eliminat complet astfel de incidente prin monitorizarea atentǎ a consumului cu ajutorul Fleetboard și prin sesizarea organelor de poliție de fiecare datǎ cȃnd sistemul ne oferea indicii cu privire la sustrageri de motorinǎ. Până la urmă, suntem colegi și nu putem exista unii fără ceilalți“, a explicat directorul general Ravitex.

Dorin Jurjuț, director general Ravitex:

„Nu încercăm să ne batem prin preţuri. Avem un calcul precis al costurilor și ne bazăm în acest sens pe sistemul FleetBoard, care ne oferă toate informaţiile de care avem nevoie.“

„Transportul de persoane este clar altceva față de cel de marfă. La persoane, trebuie să fii mult mai responsabil, trebuie să fii mult mai bine pregătit profesional. În plus, la acest tip de transport, investiţia şi efortul sunt mai mari, amortizarea este mai greoaie iar beneficiile apar mai târziu.“

„Dorim să creştem pe zona de transport turistic. Este o activitate nouă pentru noi, însă mergem pe calitate, având costurile bine monitorizate şi oferind un preţ corect.“

FleetBoard este sistemul de management al flotei dezvoltat de Mercedes-Benz pentru a asigura utilizarea optimă a autovehiculelor. Reducerea consumului de carburant, îmbunătățirea stilului de conducere al șoferilor, monitorizarea permanentă a flotei (poziție, date tehnice) sunt câteva dintre avantajele oferite de sistem.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.