Recuperare prin compensare

La sfarsitul anului, operatorii de transport persoane au putut sa isi compenseze datoriile acumulate catre stat cu sumele pe care urmau sa le primeasca in urma deconturilor aferente transportului pensionarilor si veteranilor. Am discutat despre modul in care s-a conturat aceasta idee cu initiatorul ei, Augustin Hagiu, presedinte FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport).

Ziua Cargo: Cum a aparut aceasta idee?

Augustin Hagiu: Ideea compensarii datoriilor intre Stat, Ministerul de Finante, Ministerul Transporturilor si operatorii de transport rutier de persoane, aferente deconturilor depuse in perioada 2009-2010, a intervenit in viziunea FORT in momentul iunie 2009, cand am constatat ca ministerele de resort intampina dificultati in a plati la zi sumele restante catre transportatorii de persoane. Am inceput de atunci demersuri in acest sens, am avut o serie de intalniri la nivelul MF si MT. Din pacate, nu am gasit deschidere si tot ce ni s-a spus a fost ca nu se poate. In 2010, am luat din nou taurul de coarne, dupa un an de interpelari si adrese, si, undeva in luna august, impreuna cu ministrul secretar de stat Eusebiu Pistru am facut o vizita la Ministerul de Finante. Am avut numeroase discutii cu vicepresedintele ANAF si, pentru prima data, am inceput sa vedem ca solutiile propuse de noi pot capata aplicabilitate din punct de vedere tehnic. Aceasta compensare urma sa se faca printr-o formula foarte simpla, aceea prin care sumele constituite ca datorii ale transportatorilor rutieri de persoane catre Stat sa fie compensate direct, prin trezorerie, printr-o procedura in intervalul unei zile. MF introduce bani in contul de trezorerie al operatorului de transport, acesta nu ii poate utiliza, Statul tragandu-si imediat suma echivalenta sub forma datoriei operatorului de transport fata de bugetul de Stat.

S-a stabilit ca pentru prima compensare sa se utilizeze din Fondul de Rezerva al Guvernului o suma de 17 milioane lei.

Astfel, in luna decembrie, in intervalul dintre Craciun si Revelion, am fost contactat de catre reprezentantii ANAF si mi s-a spus ca in sfarsit s-a luat decizia lanivelul Guvernului, printr-o HG si ca urmeaza ca aceste compensari sa aiba loc pana la sfarsitul anului. Ceea ce s-a si intamplat. Undeva in intervalul 27-30 decembrie, transportatorii care acumulasera datorii fata de bugetul de Stat au primit in conturile de trezorerie sume egale cu datoriile pe care le aveau, aceste datorii fiind stinse intr-o singura secunda.

Ce se intampla cu restul sumelor datorate?

Ca urmare a angajamentelor pe care Guvernul Romaniei si le-a luat fata de Fondul Monetar si Uniunea Europeana, am insistat sa se plateasca arieratele catre operatorii de transport, in afara procedurii de compensare.

Astfel, in perioada 28-30 decembrie, in afara de compensare, s-au deblocat 29% din sumele aferente platilor fata de operatorii de transport persoane.

Banii s-au bagat in conturile de trezorerie ale operatorilor, urmand sa fie folositi de catre acestia pentru necesitatile fiecaruia. Sumele au fost acordate echitabil, s-a dat tuturor 29% din sumele pe care le aveau de incasat de la Stat. Trebuie, in acest context, sa recunoastem efortul deosebit pe care l-a depus biroul de deconturi din cadrul MT, care a trebuit sa munceasca vreo cateva saptamani pentru a constitui ordinele de plata. Evident, cei mai multumiti au fost transportatorii rutieri, care apucasera sa-si plateasca datoriile fata de Stat pe ultima suta de metri. Acestia au primit si banii pentru compensare si au primit si cei 29%, ajungand astfel, practic, ca jumatate din sumele pe care le aveau de incasat sa fie recuperate la finele lui 2010. Avem o singura problema, la Iasi, unde trezoreria se pare ca a blocat utilizarea acestor sume si studiem inca situatia sa vedem ce s-a intamplat.

S-a vorbit si despre faptul ca o parte dintre transportatori nu au utilizat sistemul pentru decontare in mod onest!

Vom sustine in continuare schimbarea rapida a legislatiei referitoare la decontarea cupoanelor, pentru ca nu se mai poate continua in acest sistem care creeaza neincredere si consuma foarte multa energie atat la nivelul autoritatilor, dar mai ales la nivelul transportatorilor. Ceea ce am cerut noi este o solutie foarte simpla: se plateste integral biletul de calatorie, cu acest bilet se duce, ulterior, pensionarul si il deconteaza. Cu aceasta ocazie, se poate verifica si legalitatea transportului.

Actiunile deschise de catre stat transportatorilor nu sunt foarte in regula. Patronul nu este in autobuz alaturi de sofer.

Soferul trebuie sa verifice corespondenta intre buletinul de identitate, cuponul de pensie si cel de calatorie. Dar soferii de microbuz au ajuns chiar si sa numere banii in timp ce conduc, ca de asta se si intampla tot felul de accidente. N-ai cum sa verifici, ca patron, ce face in fiecare zi soferul, cati pasageri ia, daca merge peste capacitate etc. Iar aici vine doamna ministru cu o chestiune de 8 milioane de euro la nivelul Ministerului, plus cateva milioane de euro la nivelul operatorilor de transport, care trebuie sa isi puna camere video, cu conexiune la internet, cu casa de marcat fiscala la bordul vehiculelor (care nu e totusi un lucru rau). Dar ce va face ARR? Se va duce sa numere la fiecare operator in fiecare zi cati pasageri sunt inregistrati pe camera video si cate bonuri fiscale s-au emis? Din pacate, in Romania, stau pasagerii inghesuiti in autobuz pe trasee interurbane la 6 dimineata si, daca cer bilet, a doua zi autobuzul nu mai opreste in statia respectiva.

Sunt plangeri de ambele parti, si de la calatori, si de la transportator.

Iar adevarul este undeva la mijloc. Si pentru operator e dificil, ca daca ii creste fluxul de pasageri nu poate suplimenta numarul de vehicule sau nu poate inlocui un microbuz cu un autocar fara sa astepte trei luni aprobare de la ARR, pentru ca trebuie sa respecte conditiile solicitate la licitatie. De aceea consider ca licitatia e o aberatie, care impiedica dezvoltarea civilizata a transportului rutier de pasageri si influenteaza negativ calitatea serviciilor si siguranta transporturilor. In plus, exista o problema cu care nu sunt de acord. Au plecat niste hartii de la ARR in luna decembrie catre operatorii de transport, prin care autoritatea cerea operatorului de transport sa fie de acord cu incasarea unei sume de 25% pana la sfarsitul anului, restul sumelor urmand a fi platite pe parcursul anului 2011. Dar nu scria nimic in acea adresa de schimbarea legilor speciale, de ce se va intampla cu sumele care urmeaza sa se constituie de la 1 ianuarie 2011. Drept urmare, am luat o decizie la nivelul FORT si ne-am sfatuit cu conducerea ARR si am rugat transportatorii sa mentioneze ca asteapta sumele respective restante in primul trimestru al anului 2011. Aceste hartii au fost date pentru ca ele urmeaza a fi folosite de catre Ministerul Transporturilor in instanta in procesele intentate de catre transportatori pentru deconturi. Se considera o aprobare scrisa a unei formule de decontare in viitor si, practic, anuleaza obiectul procesului aflat pe rolul instantei, in sensul ca se considera ca s-a ajuns la o intelegere. Insa, scriind aceasta chestiune ca suntem de acord, dar restul de plata trebuie sa vina in primul trimestru, oferim o marja de trei luni, dupa care putem din nou sa ii dam in judecata. Deja anumite procese s-au castigat si tot ARR in mod nejustificat a fost introdus in schema in relatia asta si inteleg ca au fost niste discutii prin tara unde transportatorii aflati in aceasta situatie au fost sfatuiti sa completeze acea hartie. Acolo unde transportatorul a castigat, eu l-am sfatuit sa nu completeze hartia.

O data ce ai castigat un proces si Statul e obligat sa iti dea banii, vei primi obligatoriu acei 25% o data cu ceilalti, pentru ca platile acestea nu se pot face decat nediscriminatoriu.

Suma scade si te adresezi instantei cu o suma mai mica atunci cand continui procesul. Speriati de penalitati, domnii de la Stat au vrut sa o suceasca si au incercat cu aceasta hartie. Nu acuz ARR, ci faptul ca MT a folosit ARR in aceasta privinta intr-un mod nejustificat. ARR are suficiente atributii ca sa mai capete si sarcina aceasta.

Actiuni FORT la inceput de an

Ne vom lupta sa primeasca transportatorii si cei 71% pana la sfarsitul lunii martie si, in paralel, in fiecare luna, sa primeasca banii aferenti deconturilor depuse, pentru a nu mai ramane restante, ca o luam iar de la capat. Totodata, vom milita pentru schimbarea legilor speciale si modificarea modalitatii de efectuare a transporturilor, clarificarea aspectelor ce tin de acest paralelism intre feroviar si rutier. Ideea este ca, daca se schimba legile speciale, ele trebuie sa actioneze in mod echilibrat, echidistant atat pentru transportul rutier, cat si pentru calea ferata. Pentru acest inceput de an, ne propunem in primul rand extinderea acestor proceduri de compensare pe toate tipurile de transport, acolo unde exista situatii similare“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.