Reducerea emisiilor CO2 – ambițiile cresc

În luna mai a acestui an, Comisia Europeană a anunțat țintele privind reducerea emisiilor de CO2 pentru camioane. Este vorba despre 15% până în 2025 și 30% până în 2030.

Dar, la ora actuală, membrii Parlamentului European deliberează posibilitatea creșterii acestor ținte la 20% și, respectiv, 45%, iar unii parlamentari vor, chiar, mai mult. Totuși, există și voci care atrag atenția că stabilirea unor ținte nerealiste ar putea avea efecte contraproductive.

Practic, stabilirea țintelor de reducere a emisiilor ar trebui însoțită și de creșterea numărului de vehicule comercializare, ce utilizează carburanți alternativi. Astfel, nu este încă sigur dacă această legislație va fi votată de către actualul Parlament, adică până în luna mai a anului viitor.

Taxe de drum, în funcție de poluare

Producătorii de vehicule grele și-au exprimat reținerile privind posibilitatea de a atinge țintele propuse, mai ales că această industrie are o viteze specifică de implementare a noilor tehnologii, iar șapte ani reprezintă o perioadă foarte scurtă. Producătorii au propus o țintă de 7%.

Anul viitor, va intra în vigoare și VECTO (instrument de calcul a consumului de energie pentru vehicule). VECTO va deveni esențial pentru așteptata stabilire a taxelor de drum la nivel european în funcție de poluare. Astfel, legislația ar trebui să asigure costuri mai mici pe km pentru transportul „curat” și totodată, să încurajeze dezvoltarea noilor tehnologii.

Alegerea carburanților alternativi rămâne la latitudinea pieței, însă sunt specialiști care au arătat că, pentru vehiculele grele, electricitatea nu poate oferi aceleași beneficii precum în cazul autovehiculelor ușoare.

Transportul la nivel de UE este dependent de petrol. La nivelul anului 2014, 94% din energia consumată în transporturi provenea din petrol, 88,2% fiind importat.

Transportul rutier este responsabil cu peste 20% din totalul emisiilor de CO2 din UE: autoturismele și van-urile reprezintă 15%, iar autovehiculele grele (camioane și autobuze) 5%.

2030 ar putea fi anul din care doar autobuze cu emisii zero vor putea fi înmatriculate în UE.

Denisson Energy, firmă membră a Antares Group și Asociația NGVA Romania au anunțat începerea lucrărilor de construire a primei stații publice de alimentare cu gaz natural comprimat pentru vehicule – CNG, din seria celor 9 ce urmează a fi realizate în cadrul Proiectului CNG România. Stația va fi construită lângă Autostrada A1, cu acces facil din ambele sensuri ale Centurii Capitalei și Autostrăzii A1, precum și din sensul de intrare/ieșire din București.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.