Reinventarea proceselor, în supply chain

Companiile și, chiar, industrii întregi au fost și sunt încă forțate să își regândească și să își remodeleze lanțul de aprovizionare. Iar viteza cu care s-a reușit realizarea comunicării on-line a depășit imaginația noastră.

Adriana Pălășan

Există scenarii și ipoteze despre încheierea crizei dar, cu toate acestea, un lucru este sigur – va avea un impact major la nivel economic și financiar global, cu ramificații care se vor resimți în lanțurile de aprovizionare globale, de la materiile prime, la produse finite.

Testul reinventării va fi trecut de companiile care și-au construit planuri de management al riscului, nu numai în propria companie, ci împreună cu partenerii din supply chainurile din care fac parte.

Cum arătă companiile care reușesc să facă față testului

  • Companiile care au mai multe surse de aprovizionare din mai multe zone geografice.

Companiile care nu sunt foarte influențate de factorii de risc sunt cele care nu și-au pus ouăle în același coș și și-au diversificat lanțurile de aprovizionare din perspectivă geografică, de la furnizori locali, la furnizori îndepărtați, pentru a reduce riscurile din orice țară sau regiune. Un exemplu pentru brandurile proprii este acela că un articol provine de la mai mulți furnizori. Produsele cheie și materiile prime strategice sunt de proveniență diferită, cu strategie de stoc clară, bazată pe independența față de furnizori, cu scopul protecției față de perturbările din lanțul de aprovizionare.

  • Companii care sunt mai bine pregătite decât altele.

Aceste companii au definit furnizori cheie, cu care și-au construit relații puternice și au creat mecanisme și au pus sisteme în funcțiune, pentru a oferi vizibilitate extinsă în supply chain, pentru a înțelege mai bine riscurile și întreprinde acțiuni specifice bazate pe prioritățile lor. În cazul lor, implementarea sistemelor informatice performante și integrarea cu sistemele partenerilor din supply chain a devenit obiectiv strategic, reușind crearea acestei vizibilități în lanț.

Companii în dificultate

  • Companii care s-au bazat pe o singură zonă, din punct de vedere geografic, sau au furnizor unic pentru produse cheie. Nu au vizibilitate suficientă asupra întregului supply chain, pentru a identifica riscurile.
  • Cei care nu au sisteme informatice suficient de avansate pentru a gestiona, în mod inteligent, stocurile și a urmări evoluția acestora în timp.
  • Firmele din marile centre comerciale și din zonele aglomerate, care au fost închise prin reglementări și care au intrat pentru o perioadă în zona forței majore, fără alt debușeu decât vânzarea on-line. Și în acest caz, dacă s-a investit strategic în dezvoltarea platformelor de vânzare, impactul a putut fi atenuat, într-o mai mare sau mai mică măsură.

Ce ne-a învățat această criză?

Din perspectiva forței de muncă:

  • Educați angajații asupra simptomelor și prevenirii COVID-19 și, în general, asupra altor riscuri potențiale.
  • Mai bună disciplină în relația cu ceilalți și respectarea regulilor impuse de companie și autorități.
  • Obligativitatea existenței unor planuri de succesiune extinse pentru managementul superior.
  • Instaurarea metodelor de lucru flexibil în activitatea curentă.
  • Îmbunătățirea atenției asupra planificării forței de muncă. Dezvoltarea de soluții pentru creșterea agilității în cazul unui absenteism crescut.
  • Realizarea de investiții în sisteme informatice și hardware care să corespundă și desfășurarea activității la distanță.

Din perspectiva furnizorilor:

  • Faceți cu atenție un audit și o analiză a riscului furnizorilor de nivel 1.
  • Asigurați-vă că utilizați în mod constant surse alternative de aprovizionare.
  • Realizați integrarea sistemelor și vizibilitate cât mai extinsă în supply chain (amonte și aval).
  • Realizați planuri de contingență pentru eventualele închideri ale fabricilor furnizorilor.

Din perspectiva operațiunilor interne:

  • Stabiliți politici clare de stoc și sisteme inteligente de monitorizare în timp real.
  • Realizați planuri de contingență pentru eventualele închideri ale fabricii/lor proprii.
  • Realizați planuri alternative pentru logistica de distribuție și securizați capacitățile de producție, depozitare și transport.
  • Dezvoltați o organizare agilă pentru producția/distribuția proprie.
  • Investiți în sisteme de previzionare și planificare a producției.
  • Stabiliți strategii de management al stocurilor.
  • Lanțurile de aprovizionare au devenit extrem de sofisticate și vitale pentru competitivitatea multor companii.

Adriana PĂLĂȘAN

managing partner Supply Chain Management Center

și președinte ARILOG

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.