RENAULT TRUCKS: A treia generație de laborator de cursă lungă

Renault Trucks își continuă cercetările în privința îmbunătățirii eficienței energetice a camioanelor diesel. Cu Optifuel Lab 3, vehiculul laborator dezvoltat ca parte a proiectului cooperativ FALCON, producătorul are ca obiectiv reducerea cu 13% a consumului unui ansamblu complet cap tractor – semiremorcă. Optifuel Lab 3 combină tehnologiile din domeniul aerodinamicii, al rezistenței la rulare, al asistenței în conducere, managementului energiei și din domeniul lanțului cinematic.

Obiectivul Optifuel Lab 3 este de a obține o reducere cu 13% a consumului de combustibil, comparativ cu un Renault Trucks T cu semiremorcă. Vehiculul combină tehnologii inovative dezvoltate de un consorțiu de parteneri care include Renault Trucks, Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFP Energies Nouvelles, Școala Centrală Lyon (LMFA) și IFSTTAR (LTE, LESCOT). Optifuel Lab 3 este parte a proiectului FALCON (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption), care primește finanțare publică, în urma selecționării de către Banca Franceză de Investiții Publice BPI France, în cadrul celei de-a 23-a selecții de proiecte.

Trailer cu geometrie variabilă

Obiectivul este de a îmbunătăți în mod semnificativ aerodinamica ansamblului, pentru a reduce considerabil consumul de combustibil, în special prin introducerea unui trailer cu geometrie variabilă. Dezvoltat de către Fruehauf, în colaborare cu Styl’Monde, acest trailer „adaptiv” se intenționează a adopta automat o formă optimizată, prin utilizarea spațiului gol de încărcare, datorită unui sistem încorporat de control și comandă și a senzorilor.

Aerodinamica tractorului va fi, de asemenea, îmbunătățită, prin înlocuirea oglinzilor laterale cu camere de luat vederi și prin intermediul unei noi cabine, proiectate pe baza unei teze de doctorat din cadrul Laboratorului de Mecanica Fluidelor și Acusticii, Școala Centrală Lyon. Fluxurile de aer vor fi optimizate prin extinderea extremității anterioare, a ușilor și prin intermediul unor arcade ale roților reproiectate. Spoilerele laterale vor fi, de asemenea, mai mari și vor fi fabricate din materiale flexibile, de către Polyrim, precum și extensiile deflectoarelor laterale, care vor asigura continuitate între cap tractor și semiremorcă.

Anvelope conectate și economii de energie

În cadrul transportului de lungă distanță, rezistența la rulare a anvelopelor își adjudecă aproximativ 25% din consumul de combustibil. Michelin va dezvolta anvelope cu rezistență scăzută la rulare, pentru vehiculul laborator, prin integrarea unor tehnologii inovative, derivate din proiectele de cercetare.

Renault Trucks și Michelin vor utiliza, de asemenea, datele obținute de către senzorii instalați la nivelul anvelopelor conectate.

Informațiile despre navigație și trafic (Benomad), meteo (Wezzoo) și anvelope (Michelin) recoltate de pe Optifuel Lab 3 vor fi utilizate pentru optimizarea vitezei predictive și a elementelor de control al sistemului de răcire. Acesta din urmă va fi echipat cu noi elemente de acționare, pentru maximizarea economiei de energie.

Aceste dezvoltări vor fi acompaniate de către o nouă interfață om-mașină, special dezvoltată în parteneriat cu IFSTTAR, pentru a-i oferi șoferului un sistem de asistență ușor de utilizat, eficient și de natură să economisească energie.

Controlul alternatorului va fi și mai inteligent, pentru a optimiza echilibrul între producția de energie electrică și consumul de combustibil al motorului cu combustie internă.

Pentru Optifuel Lab 3, se va lucra mult și la nivelul dispozitivului cu baterie duală, anticipându-se o reducere semnificativă a masei și o performanță îmbunătățită a pornirii la rece pentru bateria de start și o creștere a duratei de viață a bateriei de lucru.

Recuperarea căldurii reziduale

Întregul lanț cinematic va beneficia de lubrifianți de nouă generație, cu viscozitate redusă, dezvoltați de către Total, pentru reducerea fricțiunii.

În plus, vor fi realizate studii de performanță, pe bancuri de testare, și vor fi conduse cercetări de integrare pe două tipuri de arhitectură a sistemului de recuperare a căldurii reziduale, bazat pe ciclul termodinamic Rankine. Cercetarea este realizată în colaborare de către Renault Trucks, Faurecia, IFPEN și Enogia.

Optifuel Lab 3 va realiza primele sale teste pe șosea în 2019 și va determina evaluări de reducere a consumului în 2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.