Deoarece nu crede ca este posibila o singura solutie pentru toate problemele legate de protectia mediului, Renault Trucks se implica activ in cercetare pe mai multe planuri, de la reducerea consumului de combustibil al vehiculelor Diesel, la dezvoltarea unor solutii alternative, cum ar fi motorizarile pe gaz, sistemele de propulsie electrica sau hibrida. Iar toate acestea pentru a descoperi cea mai potrivita solutie pentru fiecare tip de transport in parte, urban (Maxity electric), suburban (Premium Distribution Hybrys) sau de cursa lunga (aplicatii asociate cu Optifuel).
Angajamentul Renault Trucks in ceea ce priveste tehnologiile verzi se traduce si prin participarea constructorului la prima editie a expozitiei ECO Transport & Logistics, care se va desfasura in perioada 29-31 martie la Paris si care va avea loc in acelasi timp cu Saptamana Internationala a Transporturilor si Logisticii (SITL). La expozitie, Renault va prezenta modelul Premium Optifuel, precum si un ve hicul din gama Clean Tech, ce include solutii hibride, electrice sau cu gaz natural. Va fi prezent, de asemenea, modelul Maxity electric, care va fi lansat pe piata in cursul acestui an. Maxity electric este un vehicul in intregime electric, cu nivel zero de emisii poluante si zgomot, special proiectat pentru activitatea din centrul oraselor. Cu o autonomie de 100 de km, vehiculul se afla deja in teste de exploatare in cadrul catorva companii franceze, cum ar fi producatorul de bauturi Taffanel din Paris sau Greater Lyon Authority.
Colas testeaza Premium Distribution Hybrys Tech
De asemenea, in ultimele luni, Grupul francez Colas a testat modelul Renault Premium Distribution Hybrys Tech in conditii normale de operare. Dupa ce vehiculul a parcurs 12.000 km in activitatea de zi cu zi, feed-backul este, conform celor declarate de constructorul de vehicule comerciale, extrem de bun, atat din partea soferilor, cat si a managerilor de flote. Colas a observat o reducere a consumului de combustibil de peste 20%. In plus, soferii apreciaza vehiculul pentru flexibilitatea sa in utilizare, confortul in conducere si operarea silentioasa. Puternic implicat in protectia mediului, Grupul francez Colas a sustinut intotdeauna eforturile Renault Trucks de dezvoltare a tehnologiilor hibride. Din aprilie 2010, compania a inceput sa opereze cu vehiculul hibrid Premium Distribution in livrarea de materiale de constructii in regiunea Lyonului, catre comer cianti, contractori de lucrari publice si chiar catre persoane fizice. Avand in medie 6 curse dus-intors pe zi, cu o sarcina utila de 9 t, acest vehicul hibrid a transportat zilnic in jur de 54 t de material pe o arie de 40 km. Pentru Renault Trucks, operarea acestui vehicul in conditii normale de utilizare are o importanta deosebita, deoarece informatiile oferite de Grup ajuta constructorul sa perfectioneze sistemul si sa imbunatateasca vehiculul. Datele colectate se refera atat la aspecte pur tehnice, dar si la modul de interactiune a soferului cu vehiculul. Simularile computerizate sau incercarile pe pistele de testare nu pot inlocui niciodata informatiile obtinute in urma activitatii de zi cu zi. Modelul hibrid are la baza un Renault Premium Distribution in configuratie 4×2 si caroserie basculabila. Este echipat cu un motor diesel DXi7 EURO 5, cu o putere maxima de 310 CP, asociat cu un motor electric, o cutie de viteze Optidriver+ si o unitate electrica plasata la nivelul rotilor, care include bateriile de tractiune, elemente de control, circuite de distributie a puterii si sistemul de racire.
Tehnologia hibridului paralel
Asa-numita tehnologie de hibrid paralel combina utilizarea unui motor cu combustie interna cu cea a unui motor electric. Acestea furnizeaza putere rotilor in conformitate cu doua scenarii diferite: fie cu ambele in paralel, fie separat. Principiul dezvoltat de Renault Trucks este foarte direct: energia ci netica a vehiculului este recuperata in timpul franarii sau decelerarii si convertita in electricitate. Aceasta este stocata in bateriile de tractiune, care, astfel, opereaza perfect independent si nu au nevoie sa fie reincarcate. Functia de oprire la rulajul in gol permite motorului cu combustie interna sa fie oprit automat atunci cand vehiculul stationeaza. Cand vehiculul porneste din nou, energia stocata in baterii este utilizata sa propulseze motorul electric. La o viteza de 20 km/h, mo torul diesel porneste si preia controlul. Acesta este folosit, astfel, numai cand consuma cel mai putin. Energia electrica este utilizata, de asemenea, pentru alimentarea functiunilor de siguranta si confort, care sunt, de obicei, conectate la motorul cu combustie interna, cum ar fi directia sau sistemul de racire pentru echipamentul electric.
RENOTER
Un alt proiect interesant lansat de Renault Trucks este RENOTER, program care studiaza oportunitatea de a recupera caldura din gazele de esapament (care altfel se pierde) si de a o transforma in energie termoelectrica. Datorita solutiilor studiate de catre spe cialistii Renault, alternatorul nu trebuie sa mai lucreze atat de intens, economisind, astfel, combustibil. Transformarea caldurii in electricitate se realizeaza prin intermediul unui „schimbator“ incorporat in teava de esapament si echipat cu mici terminale confectionate din materiale termoelectrice. Provocarea consta in descoperirea celor mai eficiente, de incredere si necostisitoare componente pentru acest convertor de caldura. Programul a inceput in 2008 si este programat sa dureze trei ani, pana in octombrie 2011. Pana in prezent, studiile au indicat o economie initiala de aproximativ 1 kW, ceea ce va rezulta intr-o reducere a consumului de combustibil de 1%, in conditiile actuale de operare.
Consum redus
Renault Trucks ofera vehicule care pot trece automat pe propulsia electrica, iar acest fapt duce la reduceri de consum si de emisii de CO2 cu aproximativ 20%.
Eticheta Clean Tech
Pentru a creste interesul publicului pentru vehicule echipate cu sisteme alternative de propulsie, Renault Trucks aplica acum eticheta Clean Tech, cu un logo specific pe caroserie, pe toate vehiculele sale hibride, electrice sau cu gaz natural. Constructorul a inceput, de asemenea, sa isi eticheteze si reteaua de ateliere de reparatie, astfel incat clientii sa poata fi siguri ca obtin calitatea de care au nevoie aceste tehnologii, in special in domeniul cunostintelor, trainingului si instrumentelor specifice.
Raluca MIHAILESCU