RENAULT TRUCKS T 440 OPTIFUEL: Eficiență fără dificultate

Ajuns în etapa „ajustărilor fine”, Renault Trucks T își crește performanțele legate de costurile de operare, fără, însă, a solicita cunoștințe suplimentare sau multă experiență din partea șoferilor.

Ați participat vreodată la un curs pentru conducere economică? Sunt convins că foarte mulți dintre cititorii Ziua Cargo au făcut acest lucru. Chiar dacă interesante, trebuie să recunoaștem că aceste cursuri cer multă concentrare, sunt obositoare și, în general, ne scot din zona de confort, în condițiile în care ținta este schimbarea obiceiurilor deja deprinse la volan.

Însă, adevăratul efort vine după aceea. Pleci hotărât la drum, cu intenția de a schimba stilul de conducere, așa cum ți s-a recomandat și… după o zi, ești obosit de parcă ai condus o săptămână întreagă fără pauză. Exagerez, bineînțeles, însă perioada în care, pe lângă trafic și mașină, trebuie să fii atent și la propriile reacții și gânduri este una care poate produce frustrări. Nu puțini sunt cei care renunță… Și atunci? Participi la un nou curs?

Totuși, atât posesorii de flote, cât și șoferii de camioane nu își permit să devină necompetitivi. Dacă un camion, prin performanțele sale tehnice, are potențialul de a asigura un consum mediu de 27 litri/100 km, o firmă care „se mulțumește” cu 30 litri/100 km riscă să se condamne singură, să devină ineficientă, în raport cu ceilalți.

Producătorii de camioane vin, la rândul lor, în întâmpinarea transportatorilor și șoferilor și…

26,6 litri/100 km – fără efort

Astăzi, discutăm despre Renault Trucks T. Camionul este același, însă micile ajustări fac diferența. Un exemplu, în acest sens, este sistemul Optivision, care a devenit mai precis – coordonează mai bine reacțiile transmisiei, în funcție de topografia drumului.

Pentru acest drive-test, am ales un traseu echilibrat, care să aibă porțiune de autostradă (nu se poate altfel, în condițiile în care reprezentanța Renault Trucks este situată pe Autostrada A1), dar și drum național și localități. Dacă sunt și câteva dealuri… București – Pitești – Slatina și retur este traseul potrivit.

Și, pentru că am mai testat acest model și anul trecut, de data aceasta am schimbat „scenariul”. Dacă anul trecut am făcut tot ce am putut pentru a reduce consumul de combustibil… Anul acesta am jucat rolul șoferului care nu și-a băut cafeaua dimineață și face tot ce poate pentru a ajunge cât mai repede la pauză. Adică, face cât mai puține lucruri.

păstrat, bineînțeles, un „bun simț funcțional” în principal în scop de siguranță, precum și pentru a evita eventuale amenzi pentru viteză excesivă. Astfel, 85 km/h pe autostradă (pilot automat când a fost cazul) și o viteză asemănătoare pe drumul național (unde a fost posibil), 50 km/h în localități (sau pe aproape) și, în rest, accelerație și frână… Cu o viteză medie de 70 km/h pentru tot traseul, consider că am făcut „treabă bună”, mai ales că discutăm de un ansamblu încărcat la maxim, adică 40 de tone.

În aceste condiții, consumul mediu final, de 26,6 l/100 km, a fost o surpriză neașteptată și plăcută. Este evident – sistemele funcționează și reușesc să performeze chiar și atunci când șoferul este lipsit de experiență, sau, pur și simplu, nu vrea „să se complice”. Este nevoie, doar, de puțin bun simț.

Anul trecut, am testat un Renault Trucks T vopsit în roșu. Am crezut că este culoarea cea mai potrivită pentru acest camion. Acum, mi-am schimbat părerea.

Fișă tehnică:

Renault Trucks T 440 Optifuel

Dimensiuni (lungime / lățime / înălțime): 6.155 / 2.518 / 3.885 mm

Ampatament: 3.800 mm

Masa proprie: 7.697 kg

Motor DTI 13

Putere maximă: 440 CP la 1.404 – 1.800 rpm

Cuplu maxim: 2.200 Nm la 900 – 1.404 rpm

Nr. cilindri: 6 în linie

Cilindree: 12,8 l

Cutie de viteze automată Optidriver cu Optivision: 12 trepte înainte, 3 trepte înapoi

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.