Romania poate juca o carte importanta


Redirectionarea fluxului de marfuri inspre Europa Centrala si de Est prin Romania, prin Portul Constanta, va determina castiguri substantiale in ceea ce priveste costurile externe totale la nivel european (incluzand emisiile de carbon), conform raportului „CO2 Reduction“, emis de catre European Gateways Platform.

Potrivit unui comunicat Archicom, calculand pe o perioada de 10 ani, in cazul in care transportul este (re)directionat prin Romania, valoarea economiilor va atinge in medie 74 milioane de euro pe an. Volumul de marfuri prognozat de 1,47 milioane TEU va reprezenta in 2020 doar aproximativ 10% din volumul total de marfuri destinat pentru Europa Centrala si de Est. „Luand in considerare pozitia strategica a Romaniei si a portului Constanta, acest volum trebuie considerat ca fiind nivelul minim realizabil“, precizeaza Archicom. Raportul analizeaza atat Costurile Totale Externe, precum si consecintele emisiilor de CO2 in cazul redirectionarii fluxurilor de marfuri din Asia in Europa Centrala si de Est, prin Romania. tara noastra, prin Portul Constanta ca punct de intrare, este bine pozitionata, avand costurile totale de operare avantajoase (total cost of operation – TCO) si este atractiva din perspectiva activitatilor de asamblare sau a celor de tip VAL (Value Added Logistics) si VAS (Value Added Services). Pozitia geografica a Romaniei si forta de munca (calitate la costuri accesibile) reprezinta doua elemente forte, conform Archicom.

Constanta sta bine la calcule

Costurile logistice totale de debarcare pentru produsele care trebuie sa fie distribuite in Europa Centrala si de Est indica faptul ca Romania (prin Constanta, ca punct de intrare a marfurilor) are un avantaj competitiv fata de alte porturi, cum ar fi Portul Koper din Slovenia (vezi tabelul). Calculele au fost realizate in baza rezultatelor analizelor efectuate de institute europene de renume si in functie de evaluarile detaliate ale fluxurilor de transport, care pot fi redirectionate in Europa Centrala si de Est printr-o ruta directa, prin intermediul portului Constanta. „Portul Constanta trebuie sa isi maximizeze eficienta, cu scopul de a-si mentine si dezvolta pozitia sa competitiva. Toate activitatile portuare sunt prognozate sa creasca, iar cea mai mare crestere se asteapta in sectorul containerelor, dezvoltare anticipata odata cu implementarea proiectului European Gateways Platform“, considera Gerard Kuijs, CEO Archicom. Exista costuri diferite in functie de nivelul de poluare, in conformitate cu standardele Uniunii Europene. in transporturi, costurile totale externe vor creste. Deoarece emisiile de CO2 ocupa un loc special in cadrul Acordului de la Kyoto, se considera ca este important sa se calculeze, de asemenea, efectele emisiilor de CO2 in cadrul configuratiilor specifice fiecarui lant de aprovizionare. Rezultatele globale sunt semnificative si reprezinta motive foarte puternice pentru Europa sa accelereze investitiile in infrastructura, in Romania.

2,1 milioane TEU pana in 2025

Specialistii Archicom considera ca Romania poate atrage pana in 2025 un volum de marfuri de aproximativ 2,1 milioane TEU, volum de marfa destinat activitatilor comerciale si de distributie, folosind tara noastra drept hub. Este important de mentionat faptul ca aceste valori fac referire la un nou trafic si noi activitati si nu la activitatile existente. intre anii 2011-2012 volumul de marfuri preconizat se limiteaza la 50.000 TEU, cu o majorare de pana la aproximativ 400.000 TEU in 2015. Prognoza presupune ca masurile legislative de sustinere care fac referire la comert si logistica sunt puse in aplicare in 2011, cum este cazul amanarii TVA-ului, subiect discutat acum cu autoritatile de resort. „Amanarea TVA-ului este o practica comuna in cadrul UE si reprezinta o amanare a platii, nu anularea acesteia. Este o masura care faciliteaza comertul de produse cu destinatii finale necunoscute (trendul este de a pozitiona componentele/piesele in apropierea pietei de distributie si de a asambla produsele finale in ultimul moment). Important este sa se asigure ca, atunci cand se aplica amanarea TVA-ului, companiile nu incearca sa se sustraga de la plata acestuia. Introducerea acestei masuri legislative va permite intreprinderilor sa aleaga ruta Constanta ca poarta de intrare pe piata europeana. Romania va incasa sume importante provenite din taxele vamale“, a declarat Gerard Kuijs. in consecinta, fluxurile de marfuri care intra acum in Europa prin porturile din Nord-Vest, vor intra in Europa prin Romania. Acest lucru va duce la castiguri semnificative pe plan european, in ceea ce priveste costurile externe (inclusiv emisiile de CO2), asa cum rezulta si din analiza detaliata a studiului „CO2 Reduction“. Archicom este o companie romano-olandeza, specializata in domeniul logisticii si al lanturilor de aprovizionare, cu o experienta de 20 de ani in sustinerea si consilierea companiilor din Europa, Asia si Statele Unite in domeniul logistic si imobiliar. Expertiza logistica Archicom variaza de la design, in cazul depozitelor, pana la studii complexe de (re)proiectare si distributie pentru actorii din supply chain. Portofoliul nostru de clienti este format din companii internationale, active in domeniul en-gros, productie, retail, depozitare, transport si dezvoltare imobiliara. Mai multe informatii pe www.archicom.nl.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.