ROMANII calare pe turci

În conditiile in care Romania nu mai ofera mare lucru din punctul de vedere al transportului international, carausii autohtoni s-au orientat catre tarile unde lucrurile merg putin mai bine.

O analiza a contingentelor de autorizatii acordate pentru statele din afara UE prin intermediul Sistemului de Autorizare Electronica in Transporturi (SAET) scoate in evidenta informatii interesante privind reorientarea carausilor romani in aceasta perioada. Numarul tertelor de Turcia alocate in perioada ianuarie – aprilie 2009 a crescut de aproape 3 ori de la 208 (in perioada similara a anului trecut) la 617. Cu alte cuvinte, romanii au incarcat de 3 ori mai multa marfa din Turcia catre destinatii din afara Romaniei. Si in ceea ce priveste autorizatiile de tranzit pentru Turcia a fost consemnata o crestere de peste 100%, de la 74 bucati eliberate in primele 4 luni din 2008, la 171 in perioada ianuarie – aprilie 2009. O situatie similara a fost inregistrata in ceea ce priveste tertele de Bulgaria, contingentul eliberat in 2009 (154) fiind cu peste 400% mai mare decat cel aferent perioadei similare din 2008 (35), semn ca romanii au incarcat mai multa marfa din Bulgaria catre destinatii extracomunitare. Interesante sunt si datele din cazul Kazahstanului,

unde, in timp ce numarul autorizatiilor de destinatie – tranzit a scazut de la 51 la 41 de bucati, numarul tertelor s-a majorat de la 9 bucati in 2008 la 47 in 2009. De altfel, autorizatiile de terta tara de Kazahstan erau deficitare la inceputul lunii mai, stocul pe care autoritatile romane il mai aveau fiind de 3 bucati.

 

Mai putine Serbii, mai multe CEMT-uri

Ca si in anii trecuti, cele mai multe autorizatii au fost acordate pentru Serbia si Ucraina, relatii pe care au aparut insa scaderi. Astfel, contingentul de Serbii de destinatie – tranzit s-a redus de la 2.534 in 2008 la 2.301 in 2009, in timp ce autorizatii de Ucraina de destinatie – tranzit au fost alocate 1.719 in perioada ianuarie – aprilie 2008 si 1.601 in 2009. Este clar ca asistam la o incercare (deocamdata timida) de reorientare a intereselor carausilor romani catre relatii extracomunitare. De altfel, acest lucru reiese si din majorarea contingentului de CEMT-uri acordate, cu aproximativ 25% (la 694) in 2009 fata de 2008, cand au fost alocate 555 unitati. De mentionat ca, in sistemul de alocare electronica in transporturi, sunt inscrise 2.742 de firme, putin peste 10% din numarul companiilor licentiate la Autoritatea Rutiera Romana (ARR) pentru transport de marfa. Altfel spus, doar 10% dintre carausii romani incearca deocamdata sa exploateze potentialul pe care il ofera pietele din afara UE. Conform datelor furnizate de ARR, la inceputul lunii mai detineau licente de transport marfa 26.286 de companii, avand 105.944 de copii conforme valabile. Potrivit legislatiei, vehiculele comerciale nu pot circula decat daca au la bord o astfel de copie conforma. În continuare, Bucurestiul detine cel mai mare potential de transport, cu un numar de copii conforme de trei ori mai mare decat in oricare dintre judetele Romaniei.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentHOLLAND by bike
Articolul următorNORME EURO V din octombrie

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.