ROMBAC, primul avion de pasageri românesc

Greu de crezut sau nu, România a fost una dintre țările producătoare de avioane, ROMBAC 1-11 fiind primul avion de pasageri cu reacție produs în România.

Acesta fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ‘60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Istorie

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip (plus două neterminate). ROMBAC-ul era, la acea vreme, singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția celor fabricate în URSS.

Toate avioanele produse au fost cumpărate de TAROM și Romavia, ulterior fiind operate și de către alte companii. Proiectul ROMBAC prevedea a fi construite un număr total de 80 de avioane.

Au existat trei motive pentru care proiectul ROMBAC a eșuat. Economia și poziția internațională a României s-au deteriorat până la punctul în care aprovizionarea necesară pentru producția modelului 1-11 a încetinit, iar restricțiile valutare au întârziat livrarea componentelor provenite din afara României.

Din păcate, piața prevăzută de români nu a arătat interesul așteptat, chiar dacă unele aeronave ROMBAC au fost închiriate operatorilor europeni, pentru a se convinge de produs.

La începutul anilor ‘90, din cauza zgomotului puternic produs de motoare, aeronavele ROMBAC 1-11 au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa. Celelalte șapte aparate ROMBAC 1-11 au fost vândute de TAROM către diverse alte companii aeriene din Asia și Africa.

Date tehnice

Aparatul ROMBAC 1-11 este un avion echipat cu două motoare turboreactoare dublu flux cu factor de diluție mic, de tip Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, produse sub licență la TURBOMECANICA București, care produceau o forță de tracțiune de circa 6.000 kgf.

Având o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare și o viteză de croazieră de 870 km/h, putea transporta 119 pasageri, pe o distanță maximă de 3.500 km. Echipajul era format din un pilot și un copilot.

Avionul fost construit în versiunea 1-11-560, de 119 locuri, corespunzând variantei BAC One Eleven 500. O a doua variantă, 1-11-495, de 89 locuri, corespunzând variantei BAC One-Eleven 475, a fost, de asemenea, planificată, dar nu a mai fost produsă.

sursa: wikipedia
foto: Facebook
YR-BRA, primul ROMBAC 1-11 construit in Romania”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.