RPTCY 2017: Provocări din toate direcțiile

Piața se schimbă. La nivel european, se vorbește de reguli noi, de acces fără restricții la piața de transport persoane. UE va furniza fonduri substanțiale pentru achiziția de vagoane de călători, care vor fi oferite gratuit companiilor de transport feroviar.

Aceleași companii primesc, deja, subvenții substanțiale, ca să transporte gratuit studenții, în timp ce operatorii rutieri privați sunt puși în poziția de a acorda asistență socială elevilor, prin plafonarea prețului abonamentelor.

Mai mult chiar, platformele IT taie porții din ce în ce mai mari din piață, devenind, neașteptat, concurenți direcți ai societăților de transport tradiționale. Iar, în tot acest amalgam de provocări, călătorul se schimbă și el. Se pune întrebarea: se apropie sfârșitul pentru operatorul român de transport persoane? Sau este doar un nou început?

Evenimentul Ziua Cargo dedicat companiilor de transport persoane, desfășurat, la sfârșitul lunii martie, la Poiana Brașov, cu tema „Ghid Inteligent pentru Afaceri de Succes”, s-a axat tocmai pe acele informații la care operatorul din piață trebuie să fie atent, pentru ca, în următoarea perioadă, să nu fie luat prin surprindere de schimbările care, astăzi, au un alt ritm alert. Dar și pe acele idei care, indiferent de evoluțiile din piață, te pot pune la adăpost.

Atenție la modificările legislative! Costuri ținute sub control și chiar mai mult decât atât… inovații în operare. O capacitate bine antrenată de a putea privi obiectiv realitatea și de a cântări variantele de acțiune, prin menținerea stresului la un nivel în care poate, doar, să motiveze.

Un marketing digital eficient, care să te ajute să vinzi mai mult, să mărești loializarea și să crești brandul. Sunt teme pe care trebuie să le aibă pe masă orice manager din domeniu. Evenimentul Ziua Cargo a oferit participanților capitolele de început, ideile de la care pot fi construite strategii de succes… atunci când ai profesioniști lângă tine.

Transportul intern, tratat similar cu cel internațional 

Așa cum era de așteptat, foarte multe reacții a generat revizuirea Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul, care intră în linie dreaptă.

Traian Popa, șef Serviciu Strategie și Politici din cadrul ISCTR, a precizat că, în prezent, se realizează un studiu de impact pe această temă, la care instituția pe care o reprezintă a răspuns recent. „Nu mă voi referi la toate întrebările la care ne-au fost solicitate răspunsuri, pentru că sunt foarte multe; vă voi prezenta, însă, capitolele asupra cărora s-au oprit organismele europene”, a menționat el.

Traian Popa

Astfel, se are în vedere extinderea domeniului de aplicare a Regulamentului 1.073, astfel încât să fie incluse toate serviciile regulate, atât cele internaționale cât și cele naționale, în paralel cu eliminarea procedurii de autorizare și cu stabilirea unor prevederi comune pentru protejarea serviciilor publice de transport.

Traian Popa, șef Serviciu Strategie și Politici din cadrul ISCTR: „În 2017, vom opta pentru intensificarea controalelor la sediile operatorilor, pentru a respecta cerințele europene, care prevăd un ca un procent de 60% din controale să fie la sediu și numai 40% în trafic. În 2016, la nivel național, proporțiile au stat exact invers.”

Regulamentul european are întâietate

„Problema cea mai importantă de care trebuie să ținem seama este că un regulament european are întâietate în fața legislației naționale”, a subliniat reprezentantul UNTRR, Lorena Sandu. Altfel spus, odată adoptate reglementările prinse în acest act normativ, se vor aplica automat, inclusiv în România. Cel puțin în acest moment, lucrurile par a suna sumbru pentru o parte importantă din piață: dacă organismele europene vor adopta, prin regulament, în viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat, liberalizarea, ea se va aplica și GATA! Cel puțin, așa suntem avertizați.

Concret, pachetul rutier (Inițiative legislative și ne-legislative ale Comisiei Europene, aflate pe agenda politică UE 2016-2017), include revizuirea Regulamentelor europene privind accesul la profesie și la piață, revizuirea legislației sociale aplicabile transporturilor rutiere și taxarea drumurilor (Eurovinieta).

Lorena Sandu

Sunt decizii privind transportul rutier comercial de persoane care urmează să fie luate în perioada 2016-2017. Pe 1 martie, UNTRR a participat la întâlnirea asociațiilor europene membre ale Consiliului de Transport Persoane CTP-UE, în cadrul căreia s-a dezbătut actualizarea poziției IRU (International Road Union) privind revizuirea Regulamentului 1.073. De menționat că toate pozițiile care s-au dorit a fi luate în cadrul consultărilor publice au putut fi transmise organismelor până pe 15 martie.

Lorena Sandu a prezentat, în cadrul conferinței Ziua Cargo, principalele elemente ale poziției IRU, transmise Comisiei Europene, privind revizuirea regulamentului.

George Grigore

Comisar șef de poliție George Grigore – Direcția Rutieră: „În 2016, accidentele rutiere au consemnat o scădere de 8-9%, dar, în ceea ce privește numărul persoanelor decedate, s-a înregistrat o ușoară creștere, de aproximativ 1%. Nu trebuie să uităm de obiectivul de reducere la jumătate a numărului persoanelor decedate în accidente rutiere, în perioada 2010 – 2020. La nivelul anului 2016, am obținut, față de 2010, o reducere cuprinsă între 19 și 20%. Pentru a obține rezultate mai bune, avem, însă, nevoie de o rețea de autostrăzi care poate oferi un nivel sporit de siguranță.”

Acces nediscriminatoriu la piață 

În ceea ce privește organizarea serviciilor regulate naționale și internaționale, IRU sprijină stabilirea unui cadru comun UE pentru accesul nediscriminatoriu la piețele din statele membre UE care și-au liberalizat piețele interne, sau intenționează să facă acest lucru. Cadrul UE ar trebui să stabilească faptul că, pentru operatorii de transport cu autocarul, din alte state, care solicită autorizarea de a opera servicii regulate interne într-un Stat Membru UE, respectivul Stat Membru să le poată impune condiția înregistrării la autoritățile sale naționale.

De asemenea, IRU sprijină stabilirea unor norme comune UE pentru gestionarea terminalelor de pasageri (terminalele de autobuz și autocar și terminale multimodale), care să garanteze accesul nediscriminatoriu și egal la acestea, la infrastructura esențială a acestora și facilități pentru toți operatorii care sunt autorizați în mod corespunzător, pentru a furniza servicii regulate internaționale și interne, indiferent de statul membru de stabilire. Aceleași norme comune ar trebui să stabilească definirea unui terminal, alocarea responsabilităților, stabilirea tarifelor, alocarea capacităților și constrângerile de capacitate. În paralel, IRU susține revizuirea criteriilor privind refuzul de autorizare a serviciilor de transport non-urbane regulate cu autocarul, interne și internaționale, pentru a proteja serviciile de transport cu autobuzul sau feroviare, care fac obiectul unor contracte de servicii publice. „Obiectivul este de a stimula concurența, în beneficiul pasagerilor și recompensând antreprenorialul”, a explicat reprezentantul UNTRR, Lorena Sandu.

Doru Marian Crăc

Doru Marian Crăc, președinte FORT: „Sunt mandatat să prezint punctul de vedere oficial al FORT, stabilit printr-un sondaj făcut la nivelul membrilor. Am cerut, oficial, inclusiv ministrului Transporturilor, prelungirea programului actual de transport cu cel puțin 4 ani, ca să ne putem pregăti firmele românești pentru a face față liberalizării.”

În privința formalităților administrative, IRU propune eliminarea foilor de parcurs pentru serviciile ocazionale de transport cu autocarul și solicită digitalizarea tuturor celorlalte documente de control, inclusiv Licența comunitară, autorizațiile de servicii regulate și copiile conforme ale acestora.

„Transportatorii trebuie să cunoască legislația, iar asociațiile care îi reprezintă trebuie să își expună punctele de vedere, atâta timp cât o mai pot face”, a concluzionat Lorena Sandu.

Vasile Stefănescu

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR: „Au fost demarate discuțiile privind RCA la nivelul Comisiei de Buget Finanțe, din cadrul Camerei Deputaților. La consultări, au fost prezente toate organizațiile patronale și au fost depuse amendamente. Toate asociațiile patronale au fost de acord ca, dacă nu există timpul necesar pentru implementarea legii, să solicităm prelungirea plafonării primelor RCA cu încă 3 luni.”

Proiecte legislative pe circuit la noi

În ceea ce privește activitatea legislativă la nivelul Parlamentului României, Lucian Șova, deputat PSD, secretar al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură, a precizat că, la nivelul acesteia, se află o serie de proiecte, precum amendarea Legii taximetriei, aprobarea OG 27, mai multe proiecte mici de amendare a Codului Rutier, precum și un proiect mare care vizează un cod rutier nou, care a fost lansat pe circuitul de dezbatere parlamentară.

Lucian Șova

„Acest nou cod rutier este o lucrare la care am contribuit și eu și care poate fi foarte bună”, a precizat el. Lucian Șova le-a reamintit participanților la conferință de înființarea, la solicitarea UE, a Autorității de Reformă Feroviară, care va dispune de fonduri substanțiale pentru achiziția de material rulant pentru calea ferată, pe care îl va aloca, în mod gratuit, companiilor feroviare. De menționat că, la nivel european, va fi alocat, în acest sens, aproape 1 miliard de euro! „În această situație, trenul va deveni un concurent extrem de serios pentru transportul rutier de persoane”, a conchis Lucian Șova.

Gabriel Oțet

Gabriel Oțet, vicepreședinte COTAR: „Avem pierderi semnificative, din cauza gratuității acordate studenților pe tren. Este inacceptabil!”

Dar oferirea în mod gratuit de vagoane nu reprezintă decât o continuare a unei stări dificile de fapt, caracterizată prin două probleme majore. „Ne confruntăm cu plafonarea prețurilor la abonamentele elevilor. Nu este normal ca firmele de transport private să facă protecție socială pentru o anumită categorie de populație din această țară. În același timp, s-a acordat gratuitate studenților la circulația cu trenul, indiferent de rută, iar CFR este subvenționată pentru aceasta”, a subliniat președintele FORT, Doru Marian Crăc. „Este o discriminare, motiv pentru care am înaintat o plângere către Consiliul Concurenței”, a adăugat el.

Augustin Hagiu

Deja sunt companii de transport care acuză o reducere importantă a numărului de călători pe cursele interjudețene. Care simt că încep să se transforme în cărăuși de colete, după ce studenții au început să meargă cu trenul și să își trimită bagajele cu autocarul.

Astăzi, companiile de transport persoane au o nevoie reală de asociațiile profesionale care au demonstrat, până acum, că pot să le reprezinte corect și eficient, mai ales atunci când au în reprezentanții statului un partener sincer de dialog.

Din păcate, deocamdată, situația arată cel puțin întunecată. Și totuși…

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.