RPTCY 2018. ORADEA TRANSPORT LOCAL: Tradiție și inovație

Transportul public din Oradea are o istorie de 112 de ani, primele tramvaie electrice circulând în oraș începând cu luna aprilie a anului 1906.

Astăzi, OTL, societatea de transport public local a municipiului Oradea, pune accentul pe inovație, operând un parc de 80 de autobuze, 67 de tramvaie, 2 microbuze și un autocar.

„Pentru că transportul de persoane este caracterizat prin a fi ori o activitate comercială, ori una socială, OTL este în situația de a fi obligată să găsească soluții pentru ambele cazuri, în activitatea sa zilnică. Modul de organizare al exploatării și mentenanței poate avea laturi inovative și de creare de valoare adăugată. Tehnologiile aplicate sunt de real folos, aspectele de eficientizare energetică globală și locală a transportului devenind, pentru noi, o preocupare constantă”, a explicat ing. Viorel – Mircea Pop, director general OTL. În opinia sa, mentenanța preventivă (bazată pe verificarea parametrilor), coroborată cu mentenanța axată pe prescrieri rigide, poate influența costurile totale de funcționare și, implicit, rentabilitatea serviciului. Iar aplicarea unei strategii mixte s-a dovedit eficientă, în cadrul companiei.

Îmbunătățirea organizării exploatării prin creșterea eficienței (timpi morți minimali, consumuri de energie optimizate), aplicarea de tehnologii avansate pentru urmărirea parametrilor de funcționare (monitorizări on și off-line) sunt realizări ale societății din ultimii ani.

2017

2017 a fost un an plin pentru OTL.

În ianuarie, au fost achiziționate 14 autobuze second-hand din Olanda, în valoare de 979.213 lei.

A fost modernizat un cuplu de tramvai TATRA (T4D+B4D), OTL cheltuind, pentru acest proiect, puțin sub 35 de mii euro, pentru ca, în decembrie, să fie cumpărate 10 tramvaie modernizate TATRA KT4D, de la Berlin.

Tot în luna decembrie, s-au finalizat lucrările la cea de-a treia autogară OTL (Ștefan cel Mare – Gara Centrală). Valoarea investiției este de aproximativ 1 milion de lei, clădirea având aproximativ 117 mp și incluzând un spațiu de așteptare cu 23 de scaune și dulap pentru depozitarea bagajelor, un punct de vânzare de bilete, toalete moderne pentru femei, bărbați și persoane cu dizabilități și un spațiu destinat închirierii pentru activități comerciale. De asemenea, a fost montat un monitor pe care rulează orele de plecare / sosire a mijloacelor de transport, pentru fiecare traseu în parte.

Mijloacele de transport care vor accesa autogara vor fi monitorizate printr-un sistem modern de acces, cu bariere.

2018

Și pentru 2018 sunt prevăzute proiecte importante.

Va fi abordată, pe de o parte, extinderea cu 7 km a căii de rulare a tramvaielor. Proiectul face parte din pachetul de proiecte care urmează să fie finalizate din fonduri europene, în această nouă sesiune de finanțare.

Pop Viorel Mircea – Director General OTL

„Estimăm că lucrările vor fi începute în toamna acestui an. Valoarea totală a investiției va fi de aproximativ 53 de milioane de lei (inclusiv TVA), iar durata de realizarea a lucrărilor se va întinde pe 30 de luni. Proiectul urmărește o mobilitatea urbană durabilă, iar efectele implementării lui se vor reflecta în limitarea creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră”, a precizat directorul general OTL.

În același timp, compania își propune să achiziționeze 20 de tramvaie noi, cu podea coborâtă 100%, proiectul având un buget de 148,9 milioane lei (fără TVA), urmând să fie, de asemenea, depus spre finanțare prin fonduri europene. Tramvaiele vor avea o capacitate minimă de 168 pasageri, dintre care minimum 40 pe scaune.

De menționat că OTL, în parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară TRANSREGIO și Compania de Transport Public Local din Debrecen (DKV), a depus, la sfârșitul lunii ianuarie, în cadrul celui de-al treilea Apel Deschis de Proiecte din Programul Operațional de Cooperare Transfrontalieră România-Ungaria 2014-2020, cererea de finanțare pentru proiectul „Îmbunătățirea serviciului de transport public la nivelul polilor urbani Oradea și Debrecen”. Bugetul total estimat al acestuia este de 2,9 milioane euro, din care finanțarea nerambursabilă solicitată se ridică la suma de 2,49 milioane euro, cofinanțarea națională, la aproximativ 334 de mii de euro, iar contribuția proprie a celor trei parteneri, la puțin peste 100 de mii de euro.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.