RPTCY 2018: Prelungire… dar pentru ce perioadă?

Principala îngrijorare a transportatorilor ce operează curse regulate naționale pare să fi găsit o rezolvare, în cadrul conferinței Ziua Cargo. Programul de transport va fi, cel mai probabil, prelungit… însă pentru ce perioadă?

De la stânga la dreapta: Lucian Lambru, director general adjunct ARR, Aurelia Surulescu, director general ARR, Sorin Sîrbu, consilier în cadrul Direcției Transporturi Rutiere, Sorin Ghiță, director Direcția Transporturi Rutiere, Inspector de Stat Șef Alina Luminița Cațan, ISCTR, Alexandru Frîncu, inspector de trafic rutier în cadrul ISCTR

Aproape în unanimitate, transportatorii prezenți la Conferința Ziua Cargo consideră prelungirea valabilității actualului program de transport ca fiind cea mai bună soluție.

Mai mult decât atât, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, prezent la eveniment, precum și celelalte autorități, și-au arătat deschiderea pentru a da curs solicitărilor transportatorilor, în condițiile în care acest lucru se poate realiza în conformitate cu legislația.

Lucian Șova, ministrul Transporturilor

Trebuie amintit, de asemenea, faptul că, la câteva zile după eveniment, a fost transmisă către autorități o propunere de prelungire a programului de transport cu patru ani.

Un moment favorabil…

… a fost cea de-a 11-a conferință Ziua Cargo, dedicată exclusiv firmelor de transport călători, și nu ar fi pentru prima dată când decizii importante sunt trasate în cadrul evenimentului – prelungiri ale programelor de transport, stabilirea calendarului pentru atribuire, amendarea legislației pentru combaterea „pirateriei”… Nu este nici pentru prima dată când un ministru al transporturilor participă la eveniment…

Sunt, totuși, mai multe premiere aduse de această ediție a conferinței, ce țin de un anumit context, însă și de evoluția pe care piața o cunoaște.

Este pentru prima dată când, în cadrul unui singur eveniment, sunt prezenți reprezentanții unui număr atât de mare de autorități. De asemenea, este de salutat experiența acumulată de către managementul acestor instituții și, aparent, această experiență pare mai liberă ca niciodată, pentru a se pune în valoare. Și, bineînțeles, avem avantajul unui ministru care cunoaște în amănunt transportul rutier.

Din punct de vedere al operatorilor de transport, chiar dacă este evident faptul că se va încerca amânarea momentului liberalizării pieței cât mai mult, conceptul de „liberalizare” nu mai reprezintă „sperietoarea” de altădată.

Un număr mare de operatori privesc liberalizarea ca inevitabilă și chiar firească și au început sau au în plan demararea unor investiții care să îi găsească pregătiți. Este evident faptul că a crescut apetitul pentru investiții în soluții „tehnologice” moderne, iar faptul că majoritatea parcului auto și-a terminat perioada de finanțare poate fi, de asemenea, un avantaj.

Dan Moldoveanu, Serviciul Prevenire, DGA

O problemă rămâne – indiferent de perioadă stabilită pentru prelungirea programului de transport, firmele vor ezita să realizeze investiții semnificative, fără a avea o imagine în legătură cu modul în care piața va funcționa, după aceea.

Discuțiile din „culise”

Dacă prelungirea valabilității programului de transport pare, tot mai mult, o certitudine, nu există o imagine precisă legată de perioada de după aceea. Sunt în discuții mai multe scenarii, la acest moment, însă, niciunul dintre acestea nu a atins „maturitatea”, pentru a fi prezentat în mod oficial.

Comisar șef Florentin Brăcea, directorul Direcției Rutiere din cadrul IGPR

„Pozițiile de start” pentru părțile ce vor intra în negociere arată (neoficial) astfel: prelungire un an și, apoi, liberalizare; patru ani prelungire și, apoi, „ceva”, adică atribuire, dacă liberalizarea nu devine obligatorie, fiind impusă de legislația europeană. Este evident că o prelungire prea lungă echivalează, pentru autorități, cu „nicio decizie”, stabilirea condițiilor viitoare de funcționare a pieței intrând în sarcina unui viitor guvern.

Or, dacă lucrezi la un scenariu care ar trebui să se materializeze printr-un pachet legislativ, este de bun simț să îți dorești să finalizezi procesul, atâta timp cât beneficiezi de sprijinul politic – administrativ necesar. În caz contrar, munca poate deveni inutilă.

Pe de altă parte, o perioadă scurtă de amânare a liberalizării nemulțumește profund transportatorii, care consideră că, fără o imagine clară în legătură cu noile reguli, riscă să fie luați pe nepregătite și eliminați, în special de marii jucători europeni. În aceste condiții, sunt operatori care consideră că ar fi preferabilă o atribuire la termen a programului de transport, proces care ar asigura încă șase ani de valabilitate pentru licențe.

Însă negocierile abia au demarat…

„Județeanul”, și mai încurcat

Bineînțeles, într-o situație cel puțin la fel de neclară se află și transportul județean regulat.

Pe de o parte, este foarte greu de separat în totalitate transportul regulat interjudețean de cel județean, însă, în același timp, există viziuni separate, la nivel local, în legătură cu evoluția pe care ar trebui să o urmeze transportul județean de călători.

O ordonanță de urgență care ar fi încurcat și mai mult lucrurile a fost retrasă, iar, la ora actuală, există un grup de lucru interministerial, care încearcă să adapteze lucrurile.

Principiile de la care se pleacă sunt generoase și pline de bun simț – o separare clară între transportul comercial și cel de utilitate publică, transportul comercial (nesubvenționat) să reprezinte prima opțiune… Să sperăm că aceste principii își vor păstra coerența și atunci când se va intra în amănunte.

Un alt aspect important care trebuie amintit, este legat de lupta împotriva „pirateriei”. S-a decis scoaterea sintagmei „în mod repetat” din legislație și, astfel, cei care efectuează transport ilicit de pasageri vor putea fi sancționați mult mai ușor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.