Axi Tours se numără printre companiile de transport persoane care au cele mai mari investiții în flotă, în ultima perioadă: aproximativ 5 milioane de euro (în anii 2023 și 2024).

Axi Tours a investit peste 5 milioane de euro într-o flotă nouă, care include 20 de autocare și autobuze moderne, pregătite să deservească pasagerii la cele mai înalte standarde de confort și siguranță. Este vorba despre autocare Mercedes-Benz (Tourismo și Intouro) și microbuze Sprinter. „Mașinile mai vechi au fost trase pe dreapta și acum folosim doar vehicule produse după 2016. Operăm peste 60 de microbuze și aproximativ 20 de autobuze, cele din urmă producție 2023-2024”, a afirmat Sorin Stoian, administrator al S&S Groupe, entitatea juridică din spatele Axi Tours.
Compania își desfășoară activitatea în jurul a trei piloni importanți: transport interjudețean, transport de angajați și turism. În ultimii ani, a renunțat la mai multe curse neprofitabile, păstrând doar activitățile eficiente. Și pe partea de turism, compania și-a selectat operațiunile. „Cu mulți ani în urmă, turismul reprezenta 40% din activitatea firmei. La un moment dat, am făcut un pas înapoi, pentru că nu se poate, cu vehicule noi, să mergem cu tarife similare celor care operează mașini de 20 de ani. Am revenit, după aceea, și acum alegem numai acele colaborări care apreciază calitatea”, a explicat administratorul Axi Tours.

Parteneri cu o viziune pe termen lung
Investițiile din ultimii ani au vizat în special piața de transport de angajați.
„Principalul nostru partener a dorit mașini noi, în primul rând pentru siguranță, dar și pentru confort și calitatea serviciului. Lucrăm cu acești clienți de peste 20 de ani, iar investiția este rezultatul unei viziuni pe termen lung, susținută de colaborări solide și de dorința de a contribui la modernizarea reală a transportului de persoane din România”, a mai arătat Sorin Stoian, precizând că urmează să fie livrat un alt Intouro (tot cu zero kilometri).
Iar în 2026…
Primul autobuz electric
Punctul de referință al acestei investiții este reprezentat, potrivit managementului Axi Tours, de introducerea primului autobuz electric din flotă, o premieră pentru companie, dar și un semnal clar că echipa este pregătită să realizeze tranziția către un transport mai curat și mai eficient. „Totul a fost posibil datorită deschiderii și susținerii reale din partea beneficiarului, care a înțeles importanța sustenabilității în transportul public. Este un proiect de pionierat, pe piața de transport de convenție: primul autobuz electric care să facă transport de angajați, în toată zona Brașovului. S-a investit foarte mult și de către fabrici în direcția aceasta, iar clienții noștri au vrut să se remarce pe piață, atât prin siguranța și confortul oferit călătorilor, cât și ca fiind prima companie care transportă angajații cu un autocar electric. Am comandat mașina”, a completat Petru Nae, consilier juridic al companiei.
Axi Tours are discuții destul de înaintate și cu alte companii, pentru transport de angajați, iar flota va fi extinsă cu alte mașini noi, sau aproape noi (produse după 2020).
„Este vizibilă o îmbunătățire a pieței de transport de persoane, în România. În ultimii ani, mașinile foarte vechi au dispărut. Sunt optimist că evoluția va continua și, cel puțin pe partea de transport interjudețean, cred că lucrurile se vor îmbunătăți.” – Sorin Stoian
Liberalizarea – între șansă și dezechilibru
Liberalizarea transportului interjudețean este văzută de reprezentanții Axi Tours ca o oportunitate de dezvoltare. „Luna aceasta, se va întâmpla ceea ce se așteaptă de foarte mult timp. Am speranța că se vor face lucrurile cum trebuie, iar calitatea va face diferența. Vrem să păstrăm cursele pe care le avem. Și, de ce nu, după aceea, să încercăm să ne extindem”, a apreciat Sorin Stoian. Rămân, însă, valabile unele temeri, pentru că, în opinia administratorului Axi Tours, fără un cadru de reglementare corect aplicat, există riscul ca piața să se dezechilibreze, în detrimentul operatorilor care au investit și respectă legislația.

Digitalizarea – cheia eficienței și a transparenței
Axi Tours se remarcă și prin faptul că este printre primele companii de transport persoane care a început să folosească servicii digitale complexe, pentru monitorizarea flotei.
„Pe autobuzele noi, avem serviciul OMNIplus, de la Mercedes-Benz, de care suntem foarte încântați. Îți dă absolut tot: GPS, consum motorină, avertizări de intervenții necesare, până și nota șoferului din acea zi. În portalul OMNIplus, găsim orice, de la dificultatea traseului, greutatea mașinii în timp real, inclusiv dacă șoferul depășește banda, face o depășire nesigură, sau are un stil de frânare prea agresiv. De asemenea, se poate planifica mașina, direct din portal, la cel mai apropiat service autorizat Mercedes-Benz”, ne-a explicat Petru Nae.
„Monitorizarea consumului este extrem de importantă, pentru că noi consumăm zeci de tone de motorină, în fiecare lună. Suntem mulțumiți pentru că, într-adevăr, putem urmări în timp real absolut tot ce se întâmplă cu mașinile noastre”, a adăugat, la rândul său, Sorin Stoian.
Compania are un departament care se ocupă numai de activitatea de monitorizare a flotei. „Suntem singurii care folosim așa ceva, la transport persoane. Și nu pe o mașină, două, ci pe toată flota. Vrem să putem să gestionăm mult mai bine tot ceea ce se întâmplă cu banii noștri. Pentru partea de microbuze, unde nu este disponibilă monitorizarea cu OMNIplus, am încheiat un parteneriat cu un alt furnizor.”
În plus, pe zona de curse regulate interjudețene, se lucrează cu Bileteria. De asemenea, în mașini se poate plăti cu cash sau card. „Pe traseele lungi, în proporție de 90% se cumpără bilete online, iar pe cele scurte, în jurul Bucureștiului, se merge mai mult de 90% pe case de marcat. Încet-încet, se pare că am ajuns acolo unde trebuia, în sensul în care conducătorul auto să pună cât mai puțin mâna pe bani.”
Compania are, în prezent, aproape 100 de angajați, dar încă este în căutare de șoferi, pentru a acoperi cursele noi, dar și pentru că, în următorii ani, se vor pensiona o parte dintre angajații actuali.
Planuri: consolidare, extindere și adaptare
Pe viitor, compania vrea să mențină nivelul activității de turism și să își extindă operațiunile de transport de angajați și interjudețean. „Dorim ca, anul acesta, să mai cooptăm în tabăra noastră cel puțin două fabrici mari, care au peste 2.000 de angajați. Iar, la transportul interjudețean, în afară de ce avem, țintim să mai adăugăm cel puțin 10 trasee.”
Viitorul arată bine, în condițiile în care managementul Axi Tours își propune continuarea investițiilor în vehicule ecologice, modernizarea completă a proceselor digitale, extinderea activității în zone strategice și, neapărat, implicarea activă în dialogul cu autoritățile, pentru un cadru legislativ corect și stabil.
Dar chiar mai importantă decât toate acestea este echipa. „Echipa Axi Tours este formată din oameni loiali, dedicați, care au fost alături de noi în toate etapele. Fără ei, nimic din ce am realizat nu ar fi fost posibil. Unitatea dintre familie și echipă este fundamentul pe care continuăm să construim”, a concluzionat Sorin Stoian.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro















