RPTCY 2025. DIANA PA: Ambiții la nivel național

Compania prahoveană Diana PA își propune o dezvoltare susținută, în următorii ani, mizând pe tehnologie, dar și pe un management profesionist, cu instrumente preluate din zona corporatistă.

Compania, cu sediul în Câmpina, desfășoară trei mari tipuri de operațiuni – curse regulate județene, care generează aproximativ 40% din cifra de afaceri, transport de convenție, care asigură o cotă și mai mare din activitate, în timp ce operațiunile de turism se apropie de 10%. Cele trei activități sunt complet separate, din punct de vedere al parcului utilizat.

Infuzie de management

Cu o experiență de conducere de peste 16 ani într-o multinațională, Cristian Apostol a preluat, de câteva luni, managementul firmei de transport Diana PA. „Ca peste tot unde am fost până acum, am luat-o ca pe o provocare. Îmi doresc să cresc compania, din punctul de vedere al managementului, să o aduc la anumite standarde, să ridic miza, atât pentru noi, cât și pentru concurenții noștri. De asemenea, fiind prahovean, am decis să nu mai călătoresc atât de mult, ci să rămân acasă”, a precizat Cristian Apostol.

Prima țintă de schimbare în zona de transport… În primul rând, mentalitățile. „Fie că vorbim despre conducere, fie că vorbim despre angajați, în special de șoferi, trebuie să schimbăm, în primul rând, mentalitatea. De exemplu, abordarea angajat-călător, care, de-a lungul timpului, n-a fost cea mai fericită.”

Schimbări se doresc în interacțiunea cu pasagerul, atât în privința comunicării, cât și pe partea de entertainment din mașinile companiei. „S-a terminat cu melodiile date la maximum și alte aspecte de acest fel. Dacă mașina este dotată cu sistem audio, va fi o anumită muzică în fundal, astfel încât călătorii să poată să discute liniștiți între ei. De asemenea, șoferul nu poate să interacționeze cu pasagerii decât la momentul urcării și coborârii, nu și în timpul mersului.” Măsura se alătură interdicției șoferilor de a discuta la telefon în timpul condusului, care se va implementa pentru a crește gradul de siguranță al operațiunilor de transport.

Cristian Apostol, director general Diana PA: „Unde văd Diana PA peste cinci ani? Îmi doresc foarte mult să ne dezvoltăm. Nu sunt adeptul transformărilor radicale, nu vom merge 100% către transportul electric, nici nu știu dacă ar fi posibil, în următorii cinci ani. Dar îmi doresc să facem progrese în zona siguranței și să investim, din ce în ce mai mult, în flotă și în calitatea serviciilor. Eu cred că peste cinci ani chiar vom fi o companie importantă, la nivel național. Poate nu în Top 10, dar undeva aproape.”

Aplicație de top

O altă direcție în dezvoltarea Diana PA este digitalizarea. Compania folosește o aplicație foarte sofisticată, dezvoltată, inițial, de Consiliul Județean Prahova, în colaborare cu transportatorii din județ, bazată pe date de la validatoarele instalate în fiecare vehicul. Astfel, atât managerii companiei, cât și autoritățile, pot vedea, în orice moment, dacă o cursă a fost efectuată, când a fost efectuată, dar și numărul de călători sau încasările pe o anumită cursă. Astfel, eventualele controale se transformă în tr-o formalitate.

„Ar fi benefic ca acest sistem să fie disponibil în cât mai multe județe din țară. Pentru operatorul de transport, aduce foarte multe beneficii pe partea de management, inclusiv pentru programarea mașinilor pe traseu. Dacă vrem, avem și posibilitatea de a vedea ce viteză a avut șoferul pe o anumită cursă”, explică directorul Diana PA.

De asemenea, călătorii pot vedea, în aplicație, când ajunge o mașină în stație, prețul biletelor și abonamentelor, pot să-și cumpere bilet sau abonament, sau să facă o reclamație. Aplicația are un modul separat pentru abonamentele pentru elevi, care are la dispoziție toate datele despre abonamente și face automat rapoarte, în fiecare lună. În plus, elevul poate prezenta, la urcarea în autobuz, atât abonamentul fizic, cât și aplicația de telefon, pentru scanarea codului QR. „Școlile au obligația să își introducă elevii în acest sistem, la începutul cursurilor, după care datele sunt actualizate automat, în anii următori”, ne spune Cristian Apostol.

Următorul pas în digitalizarea companiei este dezvoltarea unei aplicații care va monitoriza profitabilitatea, atât pentru transportul județean de călători, cât și pentru zona de convenții. „Va fi o aplicație de management propriu-zisă. Am optat să fie dezvoltată in-house, pentru a se mula exact pe activitatea noastră”. În viitor, aplicația ar putea reprezenta baza inclusiv pentru eventualele cereri de compensații, în cazul transportului județean.

Flotă puternică… inclusiv electrică

Diana PA este o companie de transport mare, cu o flotă de peste 200 de microbuze și autobuze, inclusiv 9 microbuze electrice. „Ne dorim să dezvoltăm și această zonă, mai ales că trebuie să îndeplinim acea condiție din caietul de sarcini de la licitația pentru transportul public județean, în care minimum 18,7% din flotă trebuia să fie electrică. Până la sfârșitul lunii iunie, trebuie să mai introducem încă șapte microbuze electrice”, spune Cristian Apostol.

Acesta ne-a dezvăluit că microbuzele electrice din flotă au o profitabilitate foarte bună. „Ținând cont de prețul motorinei față de electricitate, dar și de reducerea costurilor de întreținere, din calculele noastre, profitabilitatea pe contractul de șapte ani încheiat cu Consiliul Județean este foarte bună, pentru autovehiculele electrice”. Diana PA are, deja, stații de încărcare la sediul companiei, iar noul director vrea ca fiecare peron din autogară să dispună și de propriul încărcător electric.

Compania are, în acest moment, 240 de angajați, la care se adaugă alți 15, pe partea de service.

Extinderea continuă

Din punct de vedere al operațiunilor, autogara proprie din Câmpina este punctul central al activității. Compania are și alte puncte de lucru, în jurul Ploieștiului, în terminale ale Consiliului Județean și autogări private. Și în județul Brașov, există un punct de lucru cu service propriu, care deservește transportul de convenție.

În ceea ce privește transportul de angajați, compania deservește o mare parte din județele Prahova și Brașov. „Avem în plan să ne extindem către alte județe, dar și în afara României”.

Diana PA va avea, în curând, un nou sediu. „Acolo vom avea, pe lângă birouri, și service, inclusiv partea de carosare. Este o suprafață mai mare, un proiect cu fonduri europene pe care le-am accesat”.

Diana PA este interesată și de transportul interjudețean, anunțata liberalizare fiind văzută ca o oportunitate. „În trecut, compania a făcut astfel de transporturi și este o zonă pe care putem să o dezvoltăm”, spune Cristian Apostol, care și-ar dori, însă, niște reguli clare, respectate de către toți operatorii.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.