După ce a implementat sisteme ITS unice în România, ETA Vâlcea a redus numărul de plângeri primite cu peste 90%, iar cazurile de întârziere cu peste 80%.

„La indicele de satisfacție a pasagerului, stăm foarte bine, în acest moment”, spune directorul Andi Davidescu, o altă dovadă în acest sens fiind și numărul de abonamente lunare, care s-a triplat, în 2024.
„Noi am accesat bani europeni și, cu ajutorul lor, am dezvoltat și modernizat flota, am modernizat autobaza și ne-am dotat autobuzele și autobaza cu diverse sisteme informatice. Orice sistem implementat îți furnizează cifre. Acum, cifrele vorbesc, treaba noastră este să învățăm să le «ascultăm». Datele ne-au permis să dimensionăm mult mai bine flota, să remodelăm programul de circulație, acolo unde a fost nevoie”, își începe povestirea Andi Davidescu.
Echipamentele au fost achiziționate încă de anul trecut, dar implementarea lor a reprezentat o provocare. „În perioada de implementare, trebuie să ai un foarte puternic dialog cu călătorii, ca să înțeleagă ceea ce vrei tu să faci, să învețe să folosească sistemele. Vorbim, până la urmă, despre o trans formare a serviciului, care nu ține doar de tehnologie, ci și de mentalitate, de modul în care învățăm să privim schimbarea ca pe o oportunitate”, spune directorul ETA.
Așa s-a ajuns, în acest moment, la o proporție de 5 la 1 între cei care folosesc aplicația online și cei care folosesc, încă, bilete. „Pentru pasager, lucrurile arată foarte bine. Are la dispoziție o aplicație online, cu ajutorul căreia își poate cumpăra titluri de călătorie, respectiv bilete sau abonamente. De asemenea, în oraș sunt 30 de automate, de unde poate să își cumpere bilet cod QR, să își reîncarce cardul nominal cu titluri de călătorie, să își cumpere un card nenominal, sau să verifice soldul existent.”
O posibilitate mai nouă este cea a plății călătoriei cu cardul bancar, direct în autobuz. În plus, în câteva luni, va fi disponibilă și o soluție de plată pentru zonele de traseu în care nu există semnal GSM. „Am reușit să-i convingem pe cei de la VISA și MasterCard să accepte plățile offline, timp de o oră.”

Abonamente pentru elevi
Datorită interconectării aplicației cu cea a Ministerului Educației, și elevii pot obține, acum, mai ușor, un abonament. „Elevul își face un cont în aplicația noastră, solicită abonament, aplicația noastră îi verifică automat calitatea de elev, în timp real, și elevul primește abonamentul în 20 de secunde. Numărul de abonamente lunare a crescut, de pe la aproximativ 150.000, la peste 500.000, în 2024.”
În aplicație, poți afla și informații despre linii, dar și despre autobuzele care urmează să vină. Totul după ce aplicația de management a flotei a fost interconectată cu aplicația de management a traficului din oraș. Astfel, autobuzele pot primi „verde” la semafor, dacă sunt în întârziere față de orarul programat. „Dispecerul nostru vede, în permanență, autobuzul, pe hartă. Autobuzul este colorat diferit, în funcție de starea lui: verde dacă este în trafic și este în timpul de circulație corect, roșu dacă este în întârziere, albastru dacă este în stație și negru dacă staționează.”
În plus, cu ajutorul celor 150 de camere video, montate în punctele de interes din oraș, dispecerul poate vedea imediat cauza întârzierii și poate lua o decizie pentru remedierea situației. „Dacă întârzierea este de durată, trimite altă mașină de la depou, care să poată să reia fluxul de circulație. Dacă este aglomerație, are posibilitatea să mărească raza de detecție din intersecții. Atunci, automatul de circulație va detecta mai repede autobuzul și îi va face semaforul verde mai repede, ca să poată să recupereze întârzierea.” Eventualele întârzieri sunt anunțate și pe panourile de informații din autobuze și stații.
Vin primele autobuze electrice
Datorită măsurilor luate în ultimii ani, numărul de călători a crescut constant, ajungând la aproximativ 4 milioane, în 2024. Asta în timp ce numărul de locuitori din municipiu a scăzut sub 100.000.
Andi Davidescu este mândru și de performanțele companiei în domeniul protecției mediului. „Pentru mine, transportul public înseamnă calitate, inovație și responsabilitate socială. Nu în ultimul rând, înseamnă să-mi asum rolul de promotor al sustenabilității. După mine, sustenabilitatea înseamnă obligația de a lăsa copiilor noștri planeta măcar în situația în care am găsit-o. Acum, contribuim cu aproximativ 20.000 de tone de CO2 echivalent pe an la reducerea amprentei de carbon.”
În prezent, compania operează 50 de autobuze, din care doar opt mai sunt diesel, iar restul alimentate cu gaz natural comprimat. „Luna viitoare, deja, ar trebui să vină și primele autobuze electrice. În total, vor fi 56 de autobuze electrice, cu care noi vom opera în zona ADI. Traseele sunt pregătite, infrastructura de încărcare este pregătită. Am început, cu ceva timp în urmă, tranziția către transportul electric, iar acum suntem în stadiul de finalizare.”
Cu ajutorul noilor autobuze electrice, ETA va opera, în primul rând, traseele spre stațiunile balneoclimaterice, activitate de unde se așteaptă un mare plus de călători. „În Călimănești-Căciulata, nu mai există nimic nereabilitat, iar, în momentul de față, sunt în construcție trei hoteluri noi. Probabil că, în maximum două luni, vom începe să operăm aceste trasee.”
Infrastructura de încărcare a fost, și ea, pusă la punct, la autobază. „Vechiul branșament ne permite o putere montăm de 3 MW, a trebuit doar să instalăm un punct de transformare nou. Avem 60 de puncte de încărcare lentă, deci vom putea încărca 60 de autobuze simultan.” Iar Andi Davidescu nu vrea să se oprească aici: „Eu sper ca, în 3 ani, să venim, deja, cu vehicule bazate pe hidrogen. Este visul meu și nu renunț la el”.

Fără compensație
Dar ETA Vâlcea este performantă nu doar din punct de vedere operațional și ecologic, ci și economic. „Costul cu care ne-am regularizat, la sfârșit de an, a fost de 8,23 de lei pe kilometru.” Astfel, 2024 a fost primul an în care compania nu a solicitat compensație. „N-a fost nevoie, ne-am descurcat. Principalul centru de profit, separat față de transport, rămâne service-ul nostru, care oferă mai mult servicii externe, deoarece flota proprie este foarte nouă, majoritatea autobuzelor sunt în garanție și au 5 ani cu costuri de întreținere zero.”
Planuri de viitor
Pentru următorii ani, ETA vizează extinderea transportului public nu numai către stațiunile balneoclimaterice, ci către toate comunele din jurul municipiului. „Vor fi, practic, încă 18 trasee pe care le vom opera. Țintim un sistem de transport modular, scalabil. La asta lucrăm în perioada aceasta. Să se potrivească cu fluxurile operatorilor privați din zonă, dar și cu cele ale CFR.”
Traseele din zona ADI vor fi complet reconfigurate. „Aproape toate traseele veneau către centru. Să zicem, din comuna X, în Râmnicu Vâlcea. Am gândit sistemul puțin altfel – va fi o magistrală cu o frecvență foarte mare, iar legătura între magistrală și fiecare comună se va face cu niște microbuze care vor opera local. Avem experiență și știm să interconectăm cursele între ele. În plus, tehnologia pe care am implementat-o ne permite să oferim un serviciu precis.”
O altă dorință pentru viitorul apropiat este extinderea sistemului de management al traficului și de prioritizare a autobuzelor, în cel puțin alte cinci intersecții importante din municipiu.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro














