RPTCY 2025. ORADEA TRANSPORT LOCAL: Un concept unic, pentru un oraș modern

Orașele secolului XXI au nevoie de un concept unic, care să implice nu numai propria localitate, ci și orașele din zonă, din județ, tarifele, modul de validare, modul de planificare, graficele de circulație, un abonament unic, planificarea curselor în funcție de fluxurile de călători, flexibilitatea de care trebuie să dea dovadă transportul. Iar Oradea își face bine temele…

Oradea Transport Local (OTL) lucrează în strânsă colaborare cu Primăria și Consiliul Județean, pentru realizarea acestui concept. Iar lucrurile funcționează.

„Exact acest concept vrem să-l aducem în discuție, în care să reușim să scoatem din zona autoturismelor un procent semnificativ de utilizatori, care să ajungă să folosească transportul public, pentru că este mult mai ușor, mult mai direct și mult mai accesibil”, spune Adrian Revnic, director general OTL. Pasajele care se construiesc în oraș și toate proiectele de infrastructură au rolul de a crea un coridor, o linie dedicată ori tramvaiului, ori autobuzului, fără prea multe semafoare, fără prea multe intersecții, astfel încât să nu existe conflicte de trafic.

„În Oradea, toată lumea este de aceeași parte a baricadei. Toată lumea trage în același sens și toată lumea se implică cu maximum de efort. De exemplu, constructorul are termen de execuție 24 de luni și finalizează lucrarea în 16, 17, 18 luni. Pasajele realizate în centrul civic au fost devansate cu cel puțin 4 sau 5 luni”, subliniază Adrian Revnic, adăugând că, din punctul lui de vedere, cel mai important instrument este înțelegerea nevoilor partenerului de proiect, dublată de o comunicare deschisă și eficientă. „Este important să știi din timp ce vrei și să ai o viziune legată de viitorul administrativ al orașului, să știi cu ce proiecte să vii și să îți pregătești departamentul tehnic, departamentul de achiziții, departamentul de acces la finanțări europene.”

Dezvoltare, pe fonduri europene

Majoritatea proiectelor OTL sunt realizate cu ajutorul fondurilor europene, compania fiind un adevărat campion al asimilării acestora. „În luna mai, vine primul tramvai din noul lot de 25 de unități comandate, dintre care 9 sunt finanțate, iar 16 așteaptă finanțarea. În luna august, sperăm să vină 30 de autobuze electrice, la pachet cu stațiile de încărcare lentă și rapidă. Ceea ce ne interesează, la ora actuală, este să profităm la maximum de partea de finanțare. Există, în momentul de față, niște deadline-uri. Dacă nu profităm în acest moment de aceste oportunități, ele vor dispărea, pentru că se schimbă axele și direcțiile de finanțare, iar partea de transport public este posibil să iasă din centrul atenției”, subliniază Adrian Revnic.

Un sistem eficient de transport

„Pentru a rezolva problema personalului, am înființat o școală în care se obține permis de conducere pentru tramvai și pentru autobuz. De la un deficit de 20-30% la vatmani și la șoferi, în momentul de față putem să stăm liniștiți, pentru că nu mai avem probleme de personal.” – Adrian Revnic

Tramvaiul rămâne coloana vertebrală a transportului public din Oradea, pe rutele cele mai aglomerate, planurile companiei incluzând și un proiect de tram-train, care este singurul din România și din Europa Centrală, din acest moment, pe energie „verde”.

Dacă, în trecut, se putea ajunge dintr-un capăt la celălalt al orașului, cu tramvaiul, în 50 de minute, acum acest interval de timp a scăzut la 30-35 de minute.

„Rețeaua de autobuze electrice vine să deservească, după aceea, această coloană vertebrală a orașului”, spune directorul general OTL. „Avem un proiect pentru o autobază destinată autovehiculelor electrice, care va include și 3 hectare de panouri fotovoltaice.”

În afară de transportul locuitorilor din Oradea și de cel al angajaților, OTL își dezvoltă, în continuare, și linia de transport internațional. Având în vedere că aeroportul din Debrecen intră într-o perioadă de modernizare, o parte din cursele de acolo au fost preluate de Oradea iar OTL va demara curse regulate, spre Debrecen.

„Recent, s-a publicat promovabilitatea la primul examen pe anul 2024. Avem printre cele mai mari procente din țară, 88,24% în condițiile în care rata de promovabilitate la nivelul județului este de 28,62%.” – Adrian Revnic

În privința transportului județean, acesta se realizează pe un contract care se derulează până în 2027-2028, după care pot demara discuțiile. „Am câștigat câteva comune, prin renunțarea operatorilor privați, din zona metropolitană Oradea, comune care fac parte din ADI Trans Oradea și unde putem mer ge, conform legii, cu vehiculele noastre”, spune Adrian Revnic.

De asemenea, directorul general OTL precizează că, în viitorul apropiat, Consiliul Județean intenționează să achiziționeze un lot de autobuze electrice pentru transportul către orașele din zona limitrofă, din județul Bihor, pentru care există discuții să fie realizat parțial și de compania orădeană de transport local, în cazul câștigării licitației.

Adrian Revnic, director general OTL: „Este munca a aproape 16 ani de administrație deja, iar, acum, începem să culegem roadele, în timp ce alte orașe abia încep să se întrebe ce e de făcut.”

Conexiunea cu pasagerii

Numărul de pasageri a crescut cu 15-25%, în fiecare an de la pandemie. Costul unui bilet este de 3 lei, iar al unui abonament – de 80 de lei, unul dintre cele mai mici, la nivel național.

„Le punem pasagerilor la dispoziție un sistem integrat de validare, achiziție, bilet, abonament, tichet de călătorie și am dezvoltat și o aplicație. Avem e-ticketing, avem, după aceea, partea de urmărire, de control, de gestionare, de planificare a călătoriei. Deschizi aplicația, vezi unde e vehiculul, vezi când vine în stație, știi când cobori din casă, din apartament, știi de unde îl iei, până unde îl iei, poți verifica care este alternativa cea mai bună în alegerea vehiculului la destinația pe care vrei să ajungi. Avem, în stațiile de călătorie, panouri de informare pe care se afișează timpii, destinațiile, vehiculul care vine în stație”, spune Adrian Revnic.

Iar calitatea serviciilor pe care OTL le oferă călătorilor este încununată de flota utilizată, compania folosind vehicule noi sau modernizate (în cazul unor tramvaie).

„La autobuze, avem vehicule hibride, Euro 6, vor veni 30 de autobuze electrice, iar, cu flota pe care o avem, cel puțin 5-10 ani de acum înainte putem să oferim un serviciu de calitate.”

Pentru soluția de integrare a relației cu călătorii, întotdeauna sunt două sau trei entități implicate, pentru că ai nevoie și de furnizorul de date mobile, și de furnizorul de soft, iar apoi și de cineva care să gestioneze și să urmărească întreaga activitate. „În momentul de față, avem un proiect în lucru, împreună cu Primăria, pentru un dispecerat unic pentru transportul public, pentru semaforizare, parcări, trafic, siguranța circulației împreună cu poliția, în care să putem gestiona toată activitatea într-un mod unitar”, spune Adrian Revnic.

Din punctul de vedere al planurilor de viitor, directorul general OTL crede cu tărie în evoluție, dar pe baza consolidării poziției actuale. „Mergem pas cu pas, dar este tot timpul evoluție, pentru că dacă nu evoluezi, în momentul în care te-ai oprit deja ai pierdut.”

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.