Societatea de Transport Public din Timișoara (STPT) a demarat, de câțiva ani, o campanie susținută de creștere a calității serviciilor oferite.

O caracteristică aparte a STPT este multitudinea de mijloace de transport operate. Pe lângă autobuze, troleibuze și tramvaie, prezente și în alte orașe mari din România, STPT este singura companie de transport public care oferă și servicii de transport naval, cursele pe Bega având rol dual, de navetă și agrement. În plus, compania are în exploatare și o secție de biciclete, serviciu gratuit, pus la dispoziția cetățenilor de către primărie, pe baza unor carduri eliberate de societate.
Și, pentru că noutatea parcului auto este primordială pentru calitatea serviciului de transport, Primăria Timișoara a susținut, prin investiții importante, în ultimii ani, înnoirea flotei. „Chiar acum două săptămâni, au fost semnate, prin intermediul Primăriei Timișoara, încă trei contracte pentru achiziția de noi mijloace de transport, cu finanțare acordată de Agenția de Dezvoltare Regională. Vor fi achiziționate încă 20 de autobuze electrice scurte, de 12 m, 10 tramvaie și 10 troleibuze, cu o valoare de aproximativ 50 de milioane de euro”, ne povestește Mădălin Dogaru, directorul general adjunct al STPT.
De altfel, în ultimii 4 ani, Primăria Timișoara a investit aproximativ 700 de milioane de lei în modernizarea transportului public: au fost achiziționate 40 de tramvaie și 44 de autobuze articulate electrice, obținute prin PNRR și care sunt date, deja, în exploatare. Până la sfârșitul anului, parcul societății va fi îmbogățit cu încă 33 de troleibuze (25 articulate și 8 scurte), obținute tot pe finanțări europene. De asemenea, alte 30 de autobuze scurte vor fi adăugate în flotă, procedura de achiziție fiind în faza de validare de către ANAP. La finalul lui 2026, compania va avea 50 de tramvaie noi, 94 de autobuze electrice (44 articulate și 50 scurte) și 43 de troleibuze electrice (articulate și scurte). Astfel, în următorii doi ani, parcul auto va fi înnoit în proporție de 95%.
La acestea se adaugă și investiții pentru exploatarea mijloacelor de transport. Au început lucrările pentru platforma de încărcare cu stații lente, pentru cele 44 de autobuze, cu termen de finalizare în luna septembrie. Tot în lucru este și procedura de achiziție pentru o hală nouă pentru tramvaie.
În ceea ce privește infrastructura de transport public, municipalitatea a finalizat trei mari proiecte, cu impact asupra calității transportului public, astfel: bd. Cetății – un proiect de 111 milioane de lei, vizând 1,5 km reabilitare linie cale și amplasarea de 10 stații moderne de tramvai; Calea Bogdăneștilor – proiect cu o valoare de 150 de milioane de lei, vizând 2,4 km de linie cale și amplasarea de 10 stații moderne de tramvai; bd. Stan Vidrighin – proiect cu o valoare de 101 milioane de lei, vizând 1,8 km de linie cale și 10 stații de tramvai moderne.
Creștere la transportul naval
Pe Bega, STPT operează cur se cu 6 nave de tip vaporetto, dar flota va fi extinsă și aici. „Primăria o să ne acorde suportul pentru achiziția unor nave turistice. Vor fi una sau două nave noi, descoperite”, ne spune Mădălin Dogaru.
Miza este dezvoltarea transportului turistic, care a cunoscut o creștere după 2023, când Timișoara a fost Capitală Culturală Europeană. Serviciul este promovat și de agențiile de turism și există discuții pentru includerea sa în pachetele turistice. „În primele două luni din acest an, avem aproximativ 55.000 de călători care au utilizat acest tip de transport”, explică directorul general adjunct al STPT.
Zona metropolitană
STPT nu operează doar în Municipiul Timișoara, ci și în zona metropolitană din jurul orașului, care a cunoscut o creștere accentuată, în ultimii ani. În municipiu, sunt 8 linii de tramvai (cu trasee însumând peste 130 km), 6 linii de troleibuz (trasee de 60 km) și 17 linii de autobuz (trasee de 500 km). În zona metropolitană, sunt două linii de troleibuz și 20 de autobuz. „În 2024, noi am efectuat, în total, 10.000.000 km. Anul acesta ne propunem să creștem undeva la 10.600.000-10.700.000 km”, continuă Mădălin Dogaru.
Pentru creșterea calității serviciului, se mizează și pe creșterea frecvenței mijloacelor de transport. „Strategia Primăriei Timișoara pentru dezvoltare urbană are la bază transportul public. Primăria, împreună cu STPT, au în strategie înființarea de benzi dedicate pentru mijloacele de transport. Eu sunt destul de optimist că acest deziderat va reuși, mai ales că vom introduce, în acest an, proiectul «vinerea verde», când transportul va fi gratuit în fiecare vineri, pentru toată lumea. Scopul este ca oamenii să-și lase mașinile acasă și să folosească transportul public”, explică oficialul STPT.

Sistem de ticketing
O altă investiție majoră la STPT este legată de achiziția unui nou sistem de ticketing. „Caietul de sarcini este finalizat și licitația este, la fel, în faza de aprobare la ANAP. Sistemul este evaluat la 8,5-9 milioane de euro, incluzând toată partea de numărare călători, validatoare, raportare etc. Vrem să știm exact câți călători circulă și câți validează.”
Și pentru călători va fi mai ușor să achiziționeze bilete, mai ales că aceștia încep să folosească într-o proporție foarte mare mijloacele de plată electronice. Și în prezent, plata călătoriei se poate face prin SMS, prin aplicația 24pay sau prin POS. Un bilet costă 4 lei și este valabil 60 de minute în zona metropolitană, iar un abonament lunar pe toate liniile este 130 de lei. Transportul este gratuit pentru pensionari și elevi, iar studenții decontează 90% din abonament la universități.
Călătorii pot vedea, în timp real, pe panourile din stații, când va sosi următorul mijloc de transport. Aceste informații sunt disponibile și online, pe două aplicații pentru călători (aplicația Tranzy și Google Maps), dar și pe cele 55 de totemuri digitale de afișaj, achiziționate anul trecut.
Abonamente corporate
Strategia de creștere a veniturilor nu se limitează la intensificarea controalelor. „Am promovat, în acest an, un abonament corporate, pentru persoane juridice. Sunt vizate corporațiile care doresc să includă în pachetul angajaților un abonament de 130 de lei, valabil pe toate liniile de transport.”
„Un calcul simplu îți arată că, dacă ajungi să vinzi 10.000 de abonamente corporate/lună, sunt aproximativ 15 milioane pe an, venituri suplimentare, care să ajute societatea pe partea de flux de numerar”, explică Mădălin Dogaru.
Pentru 2024, societatea a primit o compensație de 157.866.000 de lei, iar totalul veniturilor din titluri de călătorie a fost de 22 de milioane de lei. Dar, pentru că STPT oferă și servicii de întreținere pentru iluminatul public, ITP către terți, sau servicii de promovare și publicitate, veniturile totale au fost de 27 de milioane de lei. „Anul acesta, ne-am propus o creștere cu 20% a veniturilor proprii”, mai spune directorul general adjunct.

Mai mulți angajați
Un alt motiv de mândrie pentru STPT este că a reușit, în mare parte, să acopere deficitul de personal de bord. „În prezent, avem 1.170 de angajați. Avem o școală unde ne formăm singuri personalul, fie că este conducător de autobuz, tramvai sau troleibuz. Trebuie să vă mărturisesc un lucru: calitatea de personal de bord este mai mult decât o meserie, este o vocație, iar personalul de bord care lucrează în transportul public merită respectul întregii comunități. În curând, în ceea ce privește personalul de bord, vatmani, ne vom acoperi aproape integral deficitul de personal”, spune Mădălin Dogaru.
Dispecerat
Un rol important în funcționarea societății îl reprezintă dispeceratul format din 17 dispeceri, care lucrează în ture 12/24-12/48, aceștia folosindu-se de sistemele GPS montate pe mijloacele de transport. „Toate mijloacele de transport noi au camere video, dar și o parte din flota de transport mai veche beneficiază de supraveghere video. Dispeceratul este acest liant care ține legătura cu partea de mentenanță, conducătorii de bord și personalul de intervenție, astfel încât disfuncționalitățile, fie legate de întârzieri de grafic, fie legate de anumite accidente, sau de lucruri neprevăzute care pot apărea, să fie rezolvate în cel mai scurt timp, astfel încât traficul să fie unul fluent”, afirmă Mădălin Dogaru. „Un proiect pe termen mediu al municipalității este un sistem integrat de management al traficului, care să combine această parte cu sistemul nostru de management al flotei.”
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro















