RPTCY 2025: Un viitor tot mai complicat

Schimbările rapide și profunde care au loc pun presiune pe operatorii de transport de călători și capacitatea acestora de se adapta devine principalul atu, în această perioadă.

Conferința dedicată transportului de călători, organizată de ZIUA CARGO în perioada 29-30 mai, la Poiana Brașov, a oferit o imagine de ansamblu pentru provocările actuale ale pieței.

Evident, cele mai profunde schimbări au loc în zona transportului național, care pășește într-o nouă realitate, a liberalizării.

Transportul interjudețean – un start dificil

Cu ocazia evenimentului a fost lansată oficial platforma privind rețeaua de mobilitate rutieră națională, iar reprezentanții ARR au prezentat funcționalitățile acesteia, pas cu pas.

De la accesarea platformei, crearea unui cont și modul în care pot fi solicitate curse, utilizând parcul auto eligibil, încărcat deja pe platformă, și obținerea acceptului autogărilor, operatorii de transport prezenți la eveniment au putut vizualiza elementele pe care trebuie să le ia în considerare de acum înainte.

Este o schimbare radicală față de trecut și, așa cum era de așteptat, apare atât „rezistența la schimbare”, cât și nevoia unei perioade de „rodaj”, care să permită transportatorilor să înțeleagă noile realități, cu riscurile și oportunitățile pe care le aduc.

La prima vedere, piața nu este complet pregătită pentru această schimbare și operatorii de transport implicați, până acum, în transportul regulat interjudețean par destul de încurcați.

Chiar și acolo unde există curse care s-au dovedit stabile în timp, apar diferite probleme logistice. De exemplu, nu puțini sunt operatorii care încă nu au comandat mașini noi, sau care constată că termenul de livrare al acestora întârzie. Vom asista, oare, la întreruperea serviciului de transport, în aceste cazuri? Vor fi alți operatori care vor profita? Totodată, întârzierea unui număr important de autogări în a-și face cont pe platformă creează probleme de funcționalitate.

Nu lipsesc nici transportatorii deciși să renunțe la transportul interjudețean…

Totuși, principalul obstacol pare să fie adaptarea la un nou tip de mentalitate.

Astăzi, nu mai este vorba despre a „câștiga” o cursă în urma unei licitații/atribuiri. Oricine poate opta pentru orice cursă. Nici momentul „decisiv” nu mai este unul unic (data atribuirii – cum era în trecut). În noua piață, liberalizată, poți începe să operezi pe un traseu pe care singur l-ai gândit, însă fără a avea nicio garanție că un alt operator nu va opera pe același traseu (sau unul similar), cu aceleași stații și chiar aceleași capete de traseu. Și acest lucru s-ar putea întâmpla peste o săptămână, o lună sau un an… oricând!

Strategia se schimbă complet și planurile de afaceri trebuie regândite, odată cu un nou set de eventuale avantaje competitive, care să evite eșecul, în fața unei concurențe agresive. Astfel, decizia de a investi într-un parc nou capătă o altă greutate și, aparent, mulți transportatori încă ezită.

Prezentarea ARR privind rețeaua de mobilitate rutieră națională o puteți accesa aici:

https://www.ziuacargo.ro/wp-content/uploads/2025/05/ARR-Reteaua-de-mobilitate-rutiera-nationala.pdf

Transportul județean, pe drumul către compensare

Transportul de convenție rămâne principala sursă de stabilitate pentru operatorii privați. Și chiar dacă există numeroase semnale de îngrijorare privind economia europeană și globală, aparent facilitățile de producție din România continuă să funcționeze și, în consecință, să solicite transportul angajaților.

Totuși, discutăm, în primul rând, de un tip de transport care asigură o anumită bază, un grad de siguranță pentru companiile de transport, însă în mai mică măsură un vector important de creștere.

Aici ar fi trebuit să intervină transportul regulat județean… Nu a făcut-o, încă.

Mai degrabă, asistăm la o calibrare a acestui tip de transport, iar relația care se formează între transportatori și autoritățile județene și modul în care fiecare parte înțelege semnificația conceptului de serviciu de utilitate publică reprezintă o realitate dinamică, în plină desfășurare și cu interpretări diferite, de la un județ la altul.

Putem anticipa faptul că, în multe județe, se va ajunge la acțiuni în instanță, cu rezultate incerte. Speranța ar fi ca, măcar la următorul set de licitații, să existe o abordare mai realistă, atât pe partea de costuri înregistrate de către transportatori, cât și a programului de transport, pentru a răspunde cât mai precis nevoilor reale de mobilitate ale populației.

Pași încurajatori se fac din ambele direcții și inclusiv soluțiile IT dedicate acestui tip de transport pot ajuta la asigurarea unui serviciu predictibil și transparent pentru toate părțile implicate și cu un impact pozitiv asupra calității serviciului de transport.

Poate fi realizat un serviciu de transport județean fără acordarea de compensații? Probabil că nu… dacă ideea de serviciu de utilitate publică este respectată.

Fără compensație și fără asumarea pierderilor inerente de către transportatori (orice firmă privată ar falimenta mai devreme sau mai târziu), un transport regulat județean ar putea funcționa ori „flexibilizând” programul de transport – curse care nu se efectuează –, și/sau ducând tarifele la un nivel suficient de ridicat – în acest caz multe persoane nu și-ar mai putea permite transportul, anulând exact ideea de mobilitate pe care transportul județean o țintește.

Posibile soluții/direcții de adaptare pe viitor a serviciului de transport județean au fost formulate și în cadrul conferinței.

https://www.ziuacargo.ro/wp-content/uploads/2025/05/Transportul-judetean-pe-drumul-catre-compensare.pdf

Transportul public local – un nou nivel

Investițiile mari și care au avut continuitate au schimbat radical fața transportului public local, atât în marile municipii, cât și în multe dintre orașele mai mici. Deja, coordonarea dintre planurile de dezvoltare urbană și evoluția transportului public este bine pusă la punct și nu puține sunt localitățile în care serviciul de transport a căpătat o complexitate care are în vedere o multitudine de aspecte, care includ, alături de nevoia de mobilitate, și elemente legate de siguranță, protecția mediului și o corectă deservire a diferitelor categoriilor de călători.

Încep să apară soluții complexe de ticketing, monitorizare și informare a călătorilor și chiar integrări între acestea, inclusiv cu componente de AI astfel încât să se asigure o îmbunătățire la capitolul viteză medie, o reducere pe partea de fraudă și o ameliorare în zona costurilor.

În ciuda evoluției spectaculoase, presiunea se menține ridicată asupra transportului public local, atât pentru acoperirea nevoii de transport a populației (în general, în creștere), cât și pentru asigurarea premiselor dezvoltării viitoare a acestor centre urbane, care să ducă, implicit, la venituri superioare pentru bugetele locale – o spirală care ar trebui să se mențină în creștere.

Evident, depășirea granițelor municipiului și preluarea așa numitului transport metropolitan (de fapt, discutăm despre ADI-uri) reprezintă, deja, „o tendință firească” la nivel național și nu lipsesc nici liniile dedicate zonelor industriale, pentru transportul angajaților.

În cadrul conferinței, au fost discutate și alte teme ce pot contribui la dezvoltarea unor firme puternice, precum implicare agenților AI în afaceri, construirea unui brand puternic și secretele unei comunicări eficiente. Dar despre acestea vom scrie în numărul următor al revistei.

Câștigătorii RPTCY 2025

Concursul „Romanian Passenger Transport Company of the Year 2025” și-a desemnat câștigătorii, cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO dedicate transportului de pasageri, organizată la Poiana Brașov, în perioada 29-30 mai.

Locul I, Transport Național – Diana PA și Transport Urban – ETA Vâlcea. Premiul pentru locul întâi a fost înmânat de Gabor Sandor (stânga), către Cristian Apostol și Rodica Papuc (director general, respectiv proprietar Diana Pa) și Andi Davidescu, director general ETA Vâlcea.

Locul întâi a fost câștigat de ETA Vâlcea, pentru categoria „Transport Urban” și Diana PA pentru categoria „Transport Național”.

Locul II, Transport Național – AXI Tours și Transport Urban – Oradea Transport Local. Premiul a fost înmânat de către Adrian Rășoiu, reprezentant FlixBus pentru România și Bulgaria (stânga), către Sorin Stoian, director general Axi Tours și Adrian Revnic, director general OTL.

Pe locul doi s-au plasat Oradea Transport Local (transport urban) și AXI Tours (transport național).

Locul III, Transport Național – CDI Transport Intern și Internațional și Transport Urban – STP Timișoara. Premiul a fost acordat de către Ovidiu Panait, customer service IVECO (stânga), către Andra Comuși, CDI și Mădălin Dogaru, director general adjunct STPT.

Podiumul a fost completat de STP Timișoara (transport urban) și CDI Transport Intern și Internațional (transport național).

Au fost acordate și patru premii speciale.

Premiul pentru Stabilitate Financiară a fost acordat companiei Oradea Transport Local. Adrian Revnic, director general OTL (centru) a ridicat trofeul înmânat de către Emanuel Irimia, director general adjunct Garanti BBVA Leasing (stânga).

Premiul pentru Stabilitate Financiară a fost câștigat de Oradea Transport Local, care și-a adjudecat și Premiul pentru Popularitate,

Magda Peșu, director general Anadolu Automobil Rom, a înmânat Premiul pentru Popularitate, câștigat de Oradea Transport Local – Adrian Revnic (centru).
Premiul pentru Digitalizare, înmânat de către Marius Constantin, director general Donau, a fost câștigat de ETA Vâlcea – Andi Davidescu (centru).
Cosmin Ciuciur, country sales manager Obilet, a înmânat Premiul pentru Siguranță Rutieră, câștigat de ETA Vâlcea.

Premiile pentru Digitalizare și Siguranță Rutieră au fost înmânate către ETA Vâlcea.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.