S-a stabilit: programul de transport se prelungeste pana in 2014

Si nu este vorba doar despre traseele interjudetene. Operatorii de pe „judetene“ vor beneficia, la randul lor, de aceasta decizie.

Discutam despre o Ordonanta care va modifica Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere. Asteptat cu interes si intens dezbatut, acest act normativ a ajuns in faza de avizare, urmand sa intre in vigoare pana la sfarsitul verii. In textul Ordonantei, se prevede faptul ca actualele programe de transport prin servicii regulate in trafic judetean si interjudetean isi mentin valabilitatea pana in anul 2014. Preschimbarea licentelor, conform noii perioade de valabilitate, se va face la cererea operatorilor.

Confruntarea intre patronate poate fi benefica

Inainte de a prezenta si celelalte modificari aduse de Ordonanta, este interesant sa aruncam o privire de ansamblu asupra scurtei dar tumultoasei istorii care duce la prelungirea valabilitatii programului de transport. Am remarcat si in editii anterioare ale revistei faptul ca anul 2009 a fost unul deosebit de bun din punct de vedere al dialogului cu autoritatile, al deschiderii acestora in fata solicitarilor firmelor de transport, asociatiilor patronale… Dar nimic nu s-a intamplat. Incredibil!

Sfarsitul lui 2009 a adus o dezamagire generala… in autoritati, in capacitatea asociatiilor de a influenta lucrurile in mod pozitiv, in sansa sectorului de transport de a-si face publice problemele si a le rezolva.

Cu totii ne-am intrebat cum este posibil ca, intr-o perioada de criza si in urma unor negocieri atat de promitatoare, sa nu se aleaga nimic.

La inceputul acestui an, discutiile au fost repornite, dar in ce dezordine… si am sa ma refer exclusiv la prelungirea programului de transport, desi au fost si alte teme importante in discutie.

Asociatiile patronale intrau in cel mai adanc conflict cunoscut de transporturi. Iar cearta principala se desfasura intre ele. Am crezut atunci ca aceasta dezbinare va spulbera ultimele sperante de a mai schimba ceva. In ciuda situatiei financiare precare (si acesta este un cuvant prea bland), multi operatori de transport au inceput sa se gandeasca la strategiile ce mai puteau fi puse in aplicare pentru securizarea liniilor detinute. Si totusi… Pasiunea cu care a fost gestionat conflictul, combinata cu disperarea existenta pe piata au dus la o situatie fara precedent: implicarea activa a unui foarte mare numar de transportatori, alaturi de asociatiile care au considerat ca ii reprezinta.

Astfel, patronatele au putut si au fost obligate sa actioneze intr-un mod mult mai complex decat inainte. Pe de o parte, era nevoie de rezultate, fara de care transportatorii nu ar fi stat langa asociatie multa vreme. Si astfel, autoritatile au fost supuse la o presiune considerabila pentru a lua decizii si a le transpune destul de repede in acte normative. Amenintarile privind protestele si scoaterea masinilor in strada au fost permanent utilizate. Pe de alta parte, s-a simtit, mai mult ca niciodata, competitia intre patronatele din transporturi. Fiecare si-a dorit sa demonstreze ca apara cel mai bine interesele membrilor, dar si pe ale acelora pe care incercau sa ii atraga. Rezultatul – o impresionanta mediatizare pe toate canalele media. A fost un tur de forta pentru reprezentantii patronatelor, iar marele castig a constat in faptul ca s-a vorbit peste tot despre transporturi. Sa ne amintim faptul ca discursurile nu au fost aceleasi, tintele erau diferite, insa temele si directiile au fost identice.

In ceea ce priveste prelungirea programului de transport, unii spuneau ca ar trebui sa se faca doar pentru interjudetene, deoarece judetenele nu mai sunt sub controlul Ministerului Transporturilor. S-a vorbit de 2013, apoi de 2016… S-a spus inclusiv faptul ca ar trebui sa se astepte pana la aparitia unei legi unitare a transporturilor. Dar, la final, rezultatul este unul care multumeste marea majoritate a transportatorilor si demonstreaza ca, in acest an, confruntarea dintre patronate a fost benefica.

Valabilitatea copiilor conforme – minim un an

Exista si alte modificari importante pe care noua Ordonanta le aduce. Astfel, avem o noua clasificare a transporturilor din punct de vedere al caracterului comercial al activitatii – in transport rutier public, transport rutier in cont propriu si transport rutier ca serviciu public de transport. Consiliile judetene vor trebui sa fie mai atente la intocmirea programului de transport. Conform Ordonantei, acestea vor aproba programele de transport rutier public de persoane in trafic judetean, dupa avizarea acestora de catre autoritatea competenta in sensul armonizarii cu programele de transport rutier interjudetean, feroviar, naval sau aerian, dupa caz. La intocmirea programelor de transport rutier public de persoane in trafic judetean si interjudetean, vor fi consultate si organizatiile patronale reprezentative. Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licentei de transport eliberate de autoritatea competenta este de minim un an, fara a depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Este interzis transportul rutier public de persoane in trafic national pe baza autorizatiei de transport international, respectiv imbarcarea/debarcarea calatorilor intre doua puncte de pe teritoriul Romaniei.

Anti „pirateria“

Un alt act normativ important pentru sectorul transporturilor a trecut recent prin Parlamentul Romaniei. Este vorba despre Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2010 privind unele masuri pentru intarirea controlului in scopul combaterii transporturilor ilicite de marfuri si de persoane. Ne vom referi la cateva dintre modificarile aduse in Parlament la textul Ordonantei de Urgenta. Astfel, in cazul utilizarii unui autovehicul pentru pregatirea practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere, fara a detine autorizatie de scoala de conducatori auto sau autorizatie de instructor auto, se suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare. De asemenea, aceleasi sanctiuni se aplica in cazul utilizarii pentru transport a unui autovehicul fara a se detine urmatoarele documente valabile, dupa caz, autorizatie de transport, copia conforma a acesteia, licenta de traseu. Placutele impreuna cu certificatul de inmatriculare si o copie a proceselor verbale se predau inspectoratului judetean de politie, respectiv Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, care notifica detinatorul autovehiculului ca suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculului inceteaza la 6 luni de la data procesului verbal si dupa achitarea amenzii. Suspendarea poate fi scurtata la 30 de zile daca se face dovada achitarii amenzii. Pe perioada suspendarii dreptului de utilizare a unui autovehicul, acesta nu poate fi reinmatriculat.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentConcesionare dupa 2014!
Articolul următorLady Liberty

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.