Scania – 100 de ani de autobuze

Anul acesta, Scania isi sarbatoreste centenarul in calitate de constructor de autobuze si autocare, intr-un context in care provocarea cea mai mare este realizarea unui transport de pasageri sustenabil, atat la nivel european, cat si mondial. Va prezentam in cele ce urmeaza cele mai importante repere din cadrul istoriei de 100 de ani a autobuzelor producatorului suedez.

Philip Wersen, casatorit in cadrul unei familii de industriasi din Sodertalje, la Sud de Stockholm, a propus, in 1891, companiei Surahammars Bruk (producator de otel si furnizor de roti si material rulant) inceperea constructiei de vagoane. Numele noii companii avea sa fie Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge, pe scurt VABIS. In anul 1900, a fost fondata in Malmo compania Maskinfabriksaktiebolaget Scania (o mixtura de suedeza si latina, semnificand „fabrica de masini din Skåne“), cu scopul de a produce biciclete. Dar, foarte curand, Scania a inceput sa produca si automobile si camioane. In 1911, cele doua companii au fuzionat pentru a forma Scania-Vabis, pentru a putea face fata competitiei europene din ce in ce mai crescute. Productia de camioane, autoturisme si, foarte curand, in acelasi an, autobuze a continuat si la Malmo, si la Sodertalje, dar constructia de vagoane si biciclete a incetat. In 1969, Scania-Vabis a fuzionat cu fabricantul suedez de avioane si autoturisme Saab, formand Saab-Scania iar in 1995 Scania devine din nou o companie independenta. Primul omnibus suedez propulsat de un motor produs de Scania-Vabis in 1911 a fost botezat Autobuzul Nordmark, sasiul fiind produs la Malmo iar motorul si caroseria la Sodertalje. In 1922, Scania-Vabis dezvolta, impreuna cu Posta Suedeza, un produs de nisa, un autobuz postal destinat livrarii corespondentei in zonele putin populate din Nordul Suediei, ruland pe „skiuri“ pe fata si senile pe spate, pe timp de iarna. Produs timp de o decada, acest autobuz a marcat inceperea constructiei constante de autobuze la Scania. Zece ani mai tarziu, deja, productia de autobuze o depasise pe cea de camioane, in contextul cresterii cererii pentru autobuze din ce in ce mai mari. In 1932, Scania-Vabis incepe sa produca autobuzul „Bulldog“, un model cu un design simplu destinat economiei de spatiu.

Expansiune mondiala

In 1948, Scania-Vabis incepe sa exporte autobuze catre Brazilia, iar camioane abia in 1951. In tara respectiva, compania incepe asamblarea de sasiuri in 1957 si, in 1961, se deschide o fabrica a producatorului suedez la Sao Paulo. In 1953, a fost lansat pe piata suedeza autobuzul suburban Scania-Vabis Metropol, dezvoltat in colaborare cu corporatia americana Mack Manufacturing. Motorul cu 8 cilindri in linie era montat transversal in partea din spate a autobuzului. De asemenea, modelul a fost primul autobuz construit in Suedia cu o caroserie monococa. In 1966, la timp pentru schimbarea sensului de circulatie in Suedia (pe partea dreapta a drumului), Scania-Vabis lanseaza un autobuz urban denumit CR76, cu podea joasa si masa redusa. CR76 a servit ca baza pentru dezvoltarea, in 1971, a modelului CR111, un autobuz silentios, cu un nivel de zgomot de 77 dBA. In anii 80, deja incepuse sa se puna din ce in ce mai serios problema protectiei mediului. Lucrand cu compania regionala de transport public din Stockholm, Scania incepe testarea autobuzelor CR113 pe etanol in conditii normale de operare urbana. Motorul de 11 l fusese adaptat sa opereze pe acest tip de combustibil, pe principiul diesel. Zece ani mai tarziu, Scania lanseaza un nou model de autobuz urban cu caroserie din aluminiu, denumit OmniCity, cu podea joasa. Platforma este, de asemenea, folosita pentru modelele OmniLink si pentru modelul OmniCity double-decker. In 2004, apare Seria F, cu motor cu 5 cilindri, montat in partea din fata, cuprinzand modele pregatite pentru conditii dificile de operare. Un an mai tarziu, Scania dezvolta un concept hibrid, modelul fiind lansat pe piata in 2007, cu un post de conducere central, roti la fiecare colt si tractiune integrala. In 2009, sase Scania OmniLink autobuze hibride pe etanol si-au inceput testele operationale in colaborare cu compania de transport public din Stockholm. In acelasi an, a fost lansat autocarul Scania Touring, dezvoltat de Scania si produs in colaborare cu constructorul chinez Higer. Modelul cu trei axe a fost lansat in 2010.

Protectia mediului pe primul plan

Tot in 2009, Scania se implica in dezvoltarea sistemelor BRT (Bus Rapid Transit), initiativa care are ca rezultat o comanda de 143 autobuze articulate de capacitate mare pentru a rula pe benzi dedicate in Johannesburg, Africa de Sud. Pana in prezent, Scania a livrat aproximativ 2.000 vehicule pentru sisteme RBT in Australia, Mexic, America de Sud, Africa de Sud etc. Astfel de sisteme vor fi lansate in curand si in Europa. In prezent, din gama Scania fac parte si autobuze si autocare propulsate cu biodiesel, bioetanol si biogaz. Si pentru ca tot a venit vorba despre protectia mediului, trebuie sa amintim faptul ca, in 1980, Scania a livrat primele autobuze pe gaz din timpurile moderne. Cea mai recenta generatie, din 2010, a fost dezvoltata pentru a oferi aceleasi performante ca vehiculele propulsate de motoare diesel conventionale. La ora actuala, peste 2.300 autobuze cu motoare Scania pe gaz sunt in operare in intreaga lume. Pe baza experimentelor de la sfarsitul anilor 70 – inceputul anilor 80, Scania a dezvoltat, la jumatatea anilor 80, primele motoare pe etanol, in prezent fiind in productie a treia generatie de astfel de motoare, vanzarile totale de autobuze Scania pe etanol fiind de aproximativ 800 de unitati. Primele teste de autobuze hibride au avut loc in 1986, de atunci pana acum Scania prezentand sase concepte de hibrid, iar in 2010, Scania devine primul fabricant de autobuze capabile sa opereze pe toate trei tipurile viabile de combustibili regenerabili – etanol, biogaz si biodiesel.

Sigla Scania

Prima sigla Scania dateaza din 1901 si infatiseaza un cadru de pedala de bicicleta, cu un cap de grifon in mijloc. Capul rosu de grifon a fost simbolul orasului Malmo inca din 1437. Cadrul de pedala a fost pastrat pe parcursul vremii, in afara de „epoca“ Saab-Scania (1969-1995), cand aceasta a fost inlocuita de cercuri. Din 1969 si pana in 1984, in urma unei dispute asupra marcii, a fost folosit numai un logo cu numele Scania. In 1995, sigla cu cadrul de pedala si grifon a fost „resuscitata“ intr-o forma modernizata.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.