Scania Irizar i4

Accent pe multifunctionalitate

Scania joaca tare. A conceput un autocar ce poate fi folosit atat pentru curse interurbane, cat si in oras, pe care am avut ocazia sa il testam la Arad. La ceva timp dupa lansarea la nivel international, modelul Irizar i4 de 53 de locuri poate fi acum achizitionat si in Romania.

Modelul Irizar i4 de la Scania se deosebeste de ceilalti competitori de pe piata prin  faptul ca nu este un simplu autocar. Este un vehicul multifunctional, ce poate fi folosit ca un autocar destinat rutelor externe, dar poate fi utilizat si pentru cursele urbane, datorita faptului ca este echipat cu usa dubla la mijloc si cu trepte ce faciliteaza accesul. Irizar poate avea trei tipuri de podea, ridicata, medie si joasa, modelul testat de noi fiind cel cu podea joasa. În functie de configuratie, doua sau trei axe, autocarul poate transporta intre 40 si 70 de persoane si la fel poate diferi si volumul compartimentului de bagaje. Sasiul vehiculului este produs in Suedia, iar caroseria este realizata in Spania la Irizar.

„Tine cu casa“

Autocarul este echipat cu o cutie automata in 6 trepte, foarte bine etajata, ce permite o rulare eficienta atat in traficul urban cat si in afara orasului. Tot datorita acestei transmisii, masina are un demaraj excelent, la care se adauga si un consum care „incanta buzunarul“, undeva intre 22 si 24 l/100 km, in functie de traseul ales. Aceste rezultate se datoreaza si complementaritatii dintre cutia de viteze si motorul cu care este echipat autocarul. Cutia provine de la ZF si este modelul 6HP 604C cu retarder, iar motorizarea este de 9 litri, de tip DC9 29, ce dezvolta o putere de 280 CP la 1.900 rpm si un cuplu maxim de 1.400 Nm, pe o plaja de turatie cuprinsa intre 1.000 si 1.350 rpm. În momentul testului, conditiile atmosferice ar fi putut pune probleme, pentru ca vantul batea destul de puternic pe alocuri, dar Irizar s-a dovedit a fi un autocar stabil si foarte usor de manevrat, in ciuda aparentelor.

Confort si prestanta

Pentru ca testul sa reflecte cat mai bine realitatea, autocarul a avut pe scaune manechine umplute cu apa, ce cantareau cat un om normal, astfel incat masina s-a comportat ca si cum ar fi fost ocupate toate locurile. Plansa de bord este una ergonomica, toate comenzile sunt usor de accesat, computerul de bord este prezent intre cele doua ceasuri din bord, iar un alt lucru care atrage atentia il reprezinta butoanele montate in dreptul mainii stangi a soferului, pentru actionarea cutiei de viteze. Vizibilitatea este la ea acasa, parbrizul panoramic si oglinzile laterale contribuind la acest lucru. Volanul este reglabil si pe el sunt montate comenzi pentru controlul computerului de bord si pentru cruise-control. Pozitia soferului este si ea una foarte buna, scaunul pneumatic facand din condus o placere. În ceea ce priveste pasagerii, acestia se pot bucura de scaunele confortabile asezate doua cate doua pe fiecare rand, iar la mijloc, vizavi de usi, se regasesc inca doua scaune, rabatabile, dar pe care se poate sta si cand acestea nu sunt coborate. Ca si concluzie, Scania Irizar poate reprezenta o solutie pentru operatorii romani de transport, aflati in cautare de mijloace de transport ce pot fi utilizate in cat mai multe situatii.

Fisa tehnica

Scania Irizar i4 k 280 EB 4×2

Motorizare: Scania DC9 29

Putere maxima: 280 CP/1.900 rpm

Cuplu maxim: 1.400/1.000-1.350 rpm

Transmisie: automata, ZF6HP 604C cu retarder

Suspensie: pneumatica integral

Locuri: 53 plus 1

Capacitate rezervor: 330 l

Configuratie usi: simpla fata, dubla mijloc

Masa proprie: 16.890 kg

Ampatament: 6.860 mm

Compartiment bagaje: 3,5 mc

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.