SCANIA: Noua generație urbană

Mai mult ca niciodată, Scania demonstrează, prin noua generație urbană de camioane, că profitabilitatea și sustenabilitatea nu sunt concepte aflate în conflict.

O dată cu prezentarea noilor modele și a serviciilor destinate aplicațiilor urbane, Scania încheie lansarea noii generații de camioane la nivel european.

Se estimează că, în următorii 10 ani, 60% din populația lumii va trăi în orașe. Ca un răspuns la acest fenomen, cu ajutorul digitalizării, Scania urmărește câteva obiective de bază: creșterea eficienței energetice, carburanți alternativi și electrificare, precum și transporturi inteligente și sigure. Reprezentanții Scania insistă asupra faptului că un aspect foarte important este reprezentat de conectivitatea vehiculelor, iar găsirea celor mai bune soluții se va realiza prin dezvoltarea unor parteneriate între jucătorii implicați – operatori de transport, șoferi, clienți, autorități…

Seria L – o nouă cabină pentru oraș

Cabinele cu acces coborât ale Seriei L sunt proiectate pentru îmbunătățirea ergonomiei și interacțiunii între camion și mediul înconjurător, fiind destinate, în principal, operațiunilor de distribuție, colectare deșeuri sau construcții.

Nivelul scăzut asigură o creștere a siguranței, printr-o vizibilitate mult mai bună pentru șofer. Cabinele au 2 m lungime, existând trei variante de înălțime. Autovehiculul poate fi comandat cu funcția de „îngenunchere”, ce se activează automat, o dată cu frâna de mână. În acest caz, cabina este prevăzută cu o singură treaptă pentru acces, podeaua cabinei fiind situată la aproximativ 80 cm înălțime față de sol.

Pe lângă înălțimea mică, treapta este și foarte lată (79 cm), crescând și mai mult ușurința urcării în cabină. Fără funcția de „îngenunchere”, sunt necesare două trepte, podeaua situându-se la 93 cm înălțime. Accesibilitatea în interiorul cabinei este, de asemenea, un aspect luat în considerare de producător, pentru a permite șoferului să urce / coboare pe ambele părți ale cabinei, la nevoie.

Seria L este echipată cu motoare diesel de 9 litri, disponibile în trei variante de putere. De asemenea, există și varianta de motorizare pe gaz, în două variante de putere, atât pentru CNG, cât și LNG.

Pentru orice motorizare, Seria L poate fi echipată cu Scania Opticruise sau cu o cutie de viteze automată Allison.

Un element important pentru siguranță este geamul din partea de jos a ușii pasagerului, care poate dota toate cabinele Seriilor P și L. Acest geam asigură o vizibilitatea îmbunătățită în apropierea camionului, făcând mult mai ușor de detectat utilizatorii vulnerabili ai drumurilor – copii, bicicliști sau pietoni.

În plus, sistemul de camere, pentru o imagine de 360° în jurul camionului, este, de asemenea, disponibil.

Noul motor de 7 litri

Lansarea unei noi familii de motoare de 7 litri înseamnă masă redusă și consum mai mic cu până la 10%, pentru aplicațiile urbane. Există trei variante de putere disponibile, de 220, 250, respectiv 280 CP.

Noul motor cu șase cilindri în linie a fost dezvoltat împreună cu Cummins, folosește doar tehnologia SCR și asigură o reducere cu 360 kg a masei. Cuplul maxim este atins la turații reduse, de 1.050 rpm, și se menține până la 1.600 rpm. Acest aspect contribuie la performanțele dinamice ale autovehiculului, oferind, totodată, posibilitatea reducerii consumului.

Apariția noului motor face posibilă comandarea cabinei P cu tunel coborât pentru motor. Astfel, datorită dimensiunilor mai mici ale motorului, tunelul acestuia poate fi coborât cu 95 mm.

Prin lansarea motorului de 7 litri, Scania a ajuns, astăzi, să ofere 18 variante diferite de motorizări EURO 6 pentru noua generație de camioane, la doar un an și jumătate de la lansare.

Gazul câștigă teren

Folosirea carburanților alternativi reprezintă o importantă direcție de dezvoltare pentru producătorul suedez, iar gazul ocupă un loc aparte. Motoarele de 9 și 13 litri ce utilizează CNG sau LNG sunt soluții utilizabile astăzi în Europa, chiar dacă rețeaua de alimentare nu poate fi încă comparată cu cea diesel, din punct de vedere al întinderii.

Motorul de 13 litri a fost complet regândit și funcționează conform principiilor Otto.

Atât motorul de 9 litri, cât și cel de 13 litri au fost proiectate pentru a asigura performanțe similare cu motoarele diesel de ultimă generație.

Motorul de 9 litri este disponibil în două variante de putere, de 280 și 340 CP, având cuplu maxim de 1.350, respectiv 1.600 Nm, atins în plaja de turații 1.100 – 1.400 rpm.

În cazul motorului de 13 litri, puterea maximă este de 410 CP, atinsă la 1.900 rpm și cuplul maxim este de 2.000 Nm, la 1.100 – 1.400 rpm.

Specialiștii Scania au arătat faptul că diferența dintre LNG și CNG este una de autonomie. În cazul LNG (gaz natural lichefiat), un ansamblu clasic (cap tractor și semiremorcă) poate opera până la 1.100 km, fără a avea nevoie de realimentare. CNG oferă o autonomie mai scăzută, de 400 – 500 km.

Planul flexibil de mentenanță dezvoltat de Scania este disponibil și pentru motoarele pe gaz, asigurând astfel realizarea cu precizie a mentenanței, în funcție de modul de exploatare al camioanelor.

Intervalele de service pot ajunge la 60.000 km pentru motoarele pe gaz.

Acestea aduc beneficii importante în ceea ce privește zgomotul, emisiile poluante și costurile de operare. 

Fleet Care

Noul serviciu Scania Fleet Care garantează 100% disponibilitatea autovehiculelor, pe o anumită perioadă de timp, în funcție de programul operatorului de transport. Să presupunem că un transportator este implicat în operațiuni de distribuție, zilnic, între orele 7:00 și 16:00. Scania va organiza toate operațiunile de mentenanță și reparație în afara acestui program.

Un element important este desemnarea de către Scania a unui manager de flotă, care va monitoriza continuu starea vehiculelor, utilizând instrumente analitice avansate. Scania va programa vizitele la service și va lua măsuri preventive (de exemplu, schimbarea pieselor uzate înainte ca acestea să provoace probleme), pentru a menține vehiculul în stare bună de funcționare, fără a afecta disponibilitatea acestuia în programul de transport.

Nici șoferii nu au fost neglijați. Pentru aceștia, Scania a dezvoltat un program special de pregătire, în legătură cu vehiculele de distribuție urbană.

Noul motor pentru bioetanol

13 litri, șase cilindri în linie, 410 CP și 2.150 Nm – noul motor poate acoperi cerințele unui transport pe distanțe lungi, asigurând, totodată, o reducere a emisiilor de CO2 cu până la 90%.

Scania CrewCab

Noua cabină este disponibilă în două variante de lungime și asigură o îmbunătățire semnificativă la toate capitolele – siguranță, confort, spațiu pentru oameni și echipamente, îmbarcare / debarcare rapidă. Poate fi echipată cu oricare dintre motoarele de 9 sau 13 litri.

Radu BORCESCU

Södertälje, Suedia

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.